Egy német kutatás szerint megfelelő mennyiségű D-vitamin bevitelével csökkenteni lehet a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

A müncheni Helmholtz Központ vezetésével készített felmérés eredményeit a Diabetes Care című szakfolyóirat októberi száma közli.
A kutatás eredményei szerint megfelelő D-vitamin-szinttel rendelkező emberek esetében kisebb a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata, mint azoknál, akiknél alacsony D-vitamin-szintet mértek. A szakemberek szerint az eredmény komoly fegyvertény lehet a napjainkban járványszerű méreteket öltő cukorbetegség elleni harcban.
A kutatók szerint a Németországban viszonylag gyakran előforduló D-vitamin-hiány okai elsősorban a modern életvitelre, és a földrajzi elhelyezkedés miatt - elsősorban télen - túl kevés napfényre vezethetők vissza. Az emberi szervezet képes a D-vitamin-előállítására, amennyiben megfelelő mennyiségű napfény éri: a bőrben lévő előanyagból (7-dehidrokoleszterin) ugyanis az ultraibolya sugarak hatására D3 vitamin is képződik, amely a májban és a vesében alakul tovább aktív D-vitaminná. A napsugárzáson kívül megfelelő élelmiszerek, például tengeri halak, tojás és tejtermékek fogyasztásával is juttathatunk D-vitamint a szervezetbe, ám csak táplálkozással képtelenség fedezni D-vitamin-szükségletünket.
A 2-es típusú cukorbetegség terjedése világszerte igen aggasztó jelenség, és a betegséget előidéző folyamatot még nem sikerült pontosan feltárni. A müncheni kutatók azt feltételezik, hogy több más tényező mellett a D-vitamin gyulladásgátló hatása játszhat szerepet abban, hogy a magasabb D-vitamin-szinttel rendelkező embereknél kisebb a betegség kialakulásának kockázata. A központ munkatársai további, a D-vitamin-szintet célzottan növelő vizsgálatokkal próbálják megérteni a vitamin védőhatásának működési mechanizmusát annak reményében, hogy új módszereket találnak a diabétesz megelőzésére és kezelésére.
Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál?
A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál?
A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
Ritkán használható az abortusztabletta
Bár az egészségügyi államtitkárság szerint Magyarországon nem fogják alkalmazni a nagy vitákat kavart abortusztablettát, a gyógyszer a hazai, hosszadalmas ...
Leheletből is kimutatható lesz a rák
Néhány éven múlva vérvétel vagy rákszűrés helyett elegendő lesz belefújni egy szondába a betegségek egész skálájának kimutatásához, a cukorbajtól a szalmonellafertőzésen ...
Kiugróan sok a rákbeteg az olasz halálháromszögben
Magas halálozási ráta, az átlagnál jóval több daganatos megbetegedés és születési rendellenességek gyakori előfordulása jellemzi a "halálháromszög" néven elhíresült ...
Így módosítja a meditáció az agy szerkezetét
A meditációnak rövid távon főleg pszichés előnyei vannak, de hosszú távon már fizikai hatásai is megmutatkoznak. Egy új kutatás szerint a régóta meditálók agykérgének a ...
Nem kell csesztetni a kígyókat
A természetfilmeket kedvelő kislány a speciális kígyófogási technikákat akarta megmutatni társainak, amikor megmarta egy keresztes vipera a szatmári Túristvándiban. A ...
Hatással van az agyra az egyik gyakori növényvédőszer
Megváltoztatja a gyerekek agyát egy elterjedt növényvédőszer - állapította meg egy új amerikai kutatás. A szert itthon is széles körben alkalmazzák, és okozta már méhek ...
Heti harminc deka hal az új ajánlás
Egy új európai ajánlás szerint hetente legalább kétszer kellene halat fogyasztani, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságát. Az ...
Mire képesek a testbe épített okos eszközök?
A miniatürizált technika és a vezeték nélküli kommunikáció lehetőségeit kihasználva az orvosi mérnökök olyan testbe ültethető eszközöket fejlesztenek, amelyek ...
Csak néhány évig élnek a képzelt barátok
Egy felmérés szerint az óvodások kétharmadának van képzelt barátja. Ezt régebben a magányosság jelének tartották, ám a pszichológusok ma már pozitív jelenségként, a ...
Kinél alakul ki gyakrabban vesekő?
A vesekövek a vizeletbe kiválasztódó sókból képződnek. Nagyságuk a mikroszkopikus méretű kristályoktól (vesehomok), a néhány centiméteres nagy kövekig igen változó ...
Hogy a vakok is lássanak
Ezer dollár lehet az az összeg, ahol megnyílik az út a személyre szabott orvoslás előtt. Ezt az árat sok beteg hajlandó lenne megfizetni azért, hogy az orvos ne csak ...
Áttörés a magyar reumás gyerekek gyógyításában
Már az első kezelés után jelentősen csökkentek azoknak a gyerekeknek a fájdalmai, akik itthon elsőként kapták meg a legmodernebb kezelést a gyerekkori reumára. Az új ...
Vetkőzzünk le, aztán irány a medence!
Ki vette fel a legcukibb szerelést? Mitől tart egy magyar szupermodell?
Maffiaállamot takargatnak
Aurovíziós Dalfesztivál házigazdája, Azerbajdzsán korrupciót és kemény elnyomást próbál elfedni.
Miért nem hagyja a francba a megszorításokat Európa?
Miért nincs alternatívája a megszorításoknak, merre vezet Orbán magyar útja?