[origo] címlap24 órakomment.huvidea[freemail]iWiW

[origo] egészség > !ALROVAT_NEVE

Tudomány Terhesség influenza D-vitamin
Címkék:táplálkozás,táplálkozástudomány,mediterrán étrend,egészségmegőrzés,stroke,szív- és érrendszer,egészség,telítetlen zsírsavak

Diétával csökkenthető a csendes stroke kockázata

[origo]|2012. 02. 16., 8:50|

A mediterrán diéta közismerten segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. Egy új vizsgálatban a népszerű étrendnek a keringési rendszerre gyakorolt újabb kedvező hatását tárták fel: az agyban lévő ereket is megóvja a károsodástól.

Forrás: iStockphoto.com

JÁTSSZ ONLINE!

Az Archives of Neurology című szaklapban megjelent tanulmány szerint a mediterrán étrend segít megelőzni az agyi erek károsodását, így csökkentheti a csendes stroke és a memóriaproblémák kialakulásának kockázatát. A mediterrán diéta zöldségekben, gyümölcsökben, halakban, olajos magvakban, teljes kiőrlésű gabonafélékben és olívaolajban gazdag étrendet jelent, amelyben kis mennyiségű alkohol, főként vörösbor fogyasztása javallt ugyan, de a vörös húsok, az édességek és a fehér liszt fogyasztása kerülendő.

Korábbi vizsgálatokban már megállapították, hogy a sokak számára vonzó, változatos mediterrán étrend csökkentheti a szívbetegség és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát, az új kutatás viszont kifejezetten az agyi kiserekre gyakorolt hatásait vizsgálta.

A szakemberek először feltérképezték a vizsgálatban résztvevők táplálkozási szokásait, majd csoportokba osztották őket annak megfelelően, hogy étrendjük mennyire szigorúan követte a mediterrán diéta alapelveit. Ezután mágnesesrezonancia-vizsgálat (MRI) segítségével felmérték az agyi erek károsodására utaló elváltozásokat (fehérállományi hiperintenzitás), amelyek idővel csendes stroke vagy demencia kialakulásához vezethetnek.

Az eredmények szerint azoknál tapasztalták a legkevesebb agyi érkárosodást, akik jellemzően a mediterrán étrend szerint táplálkoztak. Az is kiderült, hogy a bevitt zsírsavak jellege is meghatározó: az egyszeresen telítetlen zsírsavakat tartalmazó élelmiszerekben, például olívaolajban gazdag étrend követőinél jóval kisebb mértékű volt az agyi ereket érintő károsodás.

A kutatás vezetője elmondta, hogy az eredmények alapján korai lenne azt állítani, hogy a mediterrán étrend az agyi érkárosodás megelőzésének hatékony módszere lenne, de az eddigi megfigyelések mindenképpen újabb vizsgálatokra ösztönzik a kutatókat. Amennyiben további bizonyítékokkal sikerül alátámasztani az összefüggést, széles tömegek számára elérhető, egyszerű eszközzel lehetne csökkenteni a csendes stroke kialakulásának kockázatát.

[origo] címlapon»

Forrás: AFP Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál? A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
    Forrás: AFP/Robin Utrecht Ritkán használható az abortusztabletta Bár az egészségügyi államtitkárság szerint Magyarországon nem fogják alkalmazni a nagy vitákat kavart abortusztablettát, a gyógyszer a hazai, hosszadalmas ...
    Forrás: National Science Foundation/Stony Brook University Leheletből is kimutatható lesz a rák Néhány éven múlva vérvétel vagy rákszűrés helyett elegendő lesz belefújni egy szondába a betegségek egész skálájának kimutatásához, a cukorbajtól a szalmonellafertőzésen ...
    Forrás: Wikimedia Commons/Zdeněk Fric Nem kell csesztetni a kígyókat A természetfilmeket kedvelő kislány a speciális kígyófogási technikákat akarta megmutatni társainak, amikor megmarta egy keresztes vipera a szatmári Túristvándiban. A ...
    Forrás: AFP Heti harminc deka hal az új ajánlás Egy új európai ajánlás szerint hetente legalább kétszer kellene halat fogyasztani, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságát. Az ...
    Fotó: Hirling Bálint [origo] Csak néhány évig élnek a képzelt barátok Egy felmérés szerint az óvodások kétharmadának van képzelt barátja. Ezt régebben a magányosság jelének tartották, ám a pszichológusok ma már pozitív jelenségként, a ...
    Forrás: AFP Kinél alakul ki gyakrabban vesekő? A vesekövek a vizeletbe kiválasztódó sókból képződnek. Nagyságuk a mikroszkopikus méretű kristályoktól (vesehomok), a néhány centiméteres nagy kövekig igen változó ...
    Forrás: Retina AG Hogy a vakok is lássanak Ezer dollár lehet az az összeg, ahol megnyílik az út a személyre szabott orvoslás előtt. Ezt az árat sok beteg hajlandó lenne megfizetni azért, hogy az orvos ne csak ...
Szárítógép -10% akció Electrolux EDC 67550 W- 7 kg. max. töltet, csendes motor, 'B' energiaosztály, LED kijelző, irányváltás funkció...
80.910 Ft

24 óra hírei »

Legolvasottabb cikkek

hirdetés

Hirdetés

Szavazás

Olvasnivaló

Forrás: AFP Vetkőzzünk le, aztán irány a medence! Ki vette fel a legcukibb szerelést? Mitől tart egy magyar szupermodell?
Forrás: AFP Maffiaállamot takargatnak Aurovíziós Dalfesztivál házigazdája, Azerbajdzsán korrupciót és kemény elnyomást próbál elfedni.
Forrás: AFP/Odd Andersen Miért nem hagyja a francba a megszorításokat Európa? Miért nincs alternatívája a megszorításoknak, merre vezet Orbán magyar útja?

További adatok » Időjárás »

Hirdetés

Utolsó link Impresszum Médiaajánlat Adatkezelési Szabályzat Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva.