A virsli, a szalonna, a szalámifélék és egyéb feldolgozott húskészítmények veszélyeire számos kutatás felhívta már a figyelmet. Most egy minden eddiginél átfogóbb, közel félmillió ember bevonásával végzett vizsgálat igazolta, hogy valóban van kapcsolat a feldolgozott húsok fogyasztása és a daganatok, illetve a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása között.
Tíz ország 500 ezer lakosának bevonásával készült az az átfogó kutatás, amely igazolta a feldolgozott húskészítmények fogyasztása és az idő előtti halálozás közti kapcsolatot. A Zürichi Egyetem szakemberei megállapították, hogy az idő előtti halálozás kockázata a feldolgozott hústermékek fogyasztásának függvényében növekszik.
Rendkívül nehéz azt meghatározni, hogy kizárólag a húsok és hústermékek mennyiben járulnak hozzá bizonyos betegségek kialakulásához, hiszen nem egyszerű kiszűrni az életmód egyéb tényezőinek szerepét. A vegetáriánusokkal kapcsolatban például a tapasztalatok azt mutatják, hogy az össznépességhez viszonyítva egészségesebben élnek, kevesebb közöttük az elhízott vagy a dohányos, továbbá jellemzően aktívabbak is. Az életmód vagy a táplálkozás egy konkrét elemének, esetünkben a feldolgozott hústermékeknek az egészségre gyakorolt hatásait ezért csak egy kiemelten nagy mintaszámon végzett vizsgálat tudja elkülöníteni- áll a BMC Medicine szakfolyóirat cikkében.
A kutatásból az is kiderült, hogy a sok feldolgozott hústerméket fogyasztók gyakran más egészségtelen döntéseket is hoznak: a legtöbb feldolgozott húst fogyasztó férfiak és nők étrendjében szerepelt például a legkevesebb zöldség és gyümölcs, és rájuk volt a legjellemzőbb a dohányzás is. A sok húskészítményt fogyasztó férfiak a megfigyelések szerint sok alkoholt is ittak. A megállapítások ráadásul azután is helytállónak bizonyultak, hogy a kutatók az eredményeket az egyéb változókkal korrigálták.
Bár a daganatos vagy szív- és érrendszeri betegség következtében történő idő előtti elhalálozás kockázata az elfogyasztott húskészítmények mennyiségének függvényében nőhet, nem célszerű a vörös húsokat teljesen kizárni az étrendből. Kis mennyiségben és feldolgozatlan formában a vörös húsnak jótékony hatásai vannak, emellett vitaminok és ásványi anyagok fontos forrása. Feldolgozott formában azonban érdemes mértékkel fogyasztani: a mostani kutatás vezetője szerint az idő előtti halálozások 3 százaléka elkerülhető lenne évente pusztán azzal, hogy a feldolgozott húskészítmények mennyiségét napi 2 dekagramm alá szorítjuk.
Receptre kellene felírni a sört?
A sör megosztja az orvostársadalmat, Magyarországon jellemzően csak vesekőre ajánlják, a nagy sörfogyasztó nemzetek azonban más előnyeit is igyekeznek kidomborítani. ...
Receptre kellene felírni a sört?
A sör megosztja az orvostársadalmat, Magyarországon jellemzően csak vesekőre ajánlják, a nagy sörfogyasztó nemzetek azonban más előnyeit is igyekeznek kidomborítani. ...
Receptre kellene felírni a sört?
A sör megosztja az orvostársadalmat, Magyarországon jellemzően csak vesekőre ajánlják, a nagy sörfogyasztó nemzetek azonban más előnyeit is igyekeznek kidomborítani. ...
Itthon is terjed a megelőző melleltávolítás
Időzített bomba az Angelina Jolie által is hordozott genetikai hiba, amely a magyar nőknél is jelentősen megnöveli az emlő- és petefészekrák kockázatát, ráadásul egyre ...
Veszélyes kórokat hoznak a szúnyogok
A szerencsebambuszokkal és a használt gumiabroncsokkal az egzotikus betegségeket terjesztő szúnyogok is megérkeztek Európába. Az egyik legveszélyesebb faj a ...
Túl sokat sem szabad szedni a D-vitaminból
Bár az alacsony D-vitamin-szintet egyre több betegség kialakulásával hozzák összefüggésbe, egy új amerikai kutatás most arra hívja fel a figyelmet, hogy az ajánlott ...
Sokunknak volt ikertestvére a méhben
A mesterségesen fogant babák 10-15 százalékának a méhben még volt ikertestvére, aki néhány hét után - többnyire nyomtalanul - felszívódott. A természetes úton ...
Kell-e félni az oltásoktól?
Érdemes-e a kötelezőkön túl egyéb védőoltásokkal is beoltatni a gyereket? Megterheli-e a gyerek immunrendszerét a sok oltás? Okozhatják-e az oltások, hogy egyre több az ...
Most kell nagyon figyelni a napozással
Szerkesztőségünkben is többen megtapasztalták az elmúlt napokban, hogy már az áprilisi nap is égethet. A hosszú tél után jó a napozás, töltődniük kell a ...
Néha a fényevők is hotdogoznak
Csontsoványra fogyva halt meg egy másfél éves kisfiú Agárdon, holott a szülei jómódúak voltak. A TV2 szerint a világtól elzárkózva élő szülők a fényevésben hittek. A ...
Ma már egy vérzékeny kisfiú is lehet verekedős
Igaz, hogy heti három injekciót kell elviselniük, de a vérzékenységgel született gyerekek ma már teljes életet élhetnek, és teljesen mások az életkilátásaik az 50 éve ...
Milyen lábasban főzhetünk egészségesen?
Igaz-e, hogy az alumínium edény Alzheimer-kórt okoz, a teflon lábasok pedig növelik a daganatos betegségek kockázatát? Milyen edényben található ólom, és gond-e, hogy az ...
Közelebb jöttek a kullancsok
A sok csapadék kedvezhetett a kullancsoknak, és a hosszabb tél sem okozott gondot nekik: már a február-márciusi hidegekben aktivizálódtak. Természetjárás után már ...
Itthon is terjed a csecsemők ultrahangos vizsgálata
A csecsemők korai ultrahangos szűrővizsgálatával számos, az első hónapokban még tünetmentes kórkép fedezhető fel időben; leggyakrabban vesebetegségeket tárnak fel a ...
Nicole Kidman testét ajkak borítják
Ki volt a legszebb színésznő a hétvégén a cannes-i vörös szőnyegen?
Tíz éve eltűnt lányok kerültek elő az USA-ban
Három férfi rabolta el őket, egy clevelandi házban voltak fogságban.
Cukorcsempészettel égette meg magát az energiaital magyar királya
A Hell Energy alapítóinak ütemérzéke kiváló.