Elhízott? Lehet, hogy túl sok élelmiszer-adalékot eszik

élelmiszer-adalékanyag, emulgeáló, jégkrém, fagylalt, csimpánz, kánikula, hőség, nyár, állatkert
A Chimpanzee licks a giant ice lolly as it cools down in the hot weather at Chester Zoo, in Chester, north-west England, on July 2, 2009. Britain's hottest week in years was threatening to become a wash-out today as parts of the country were put on flood alert. As temperatures soared beyond 30C (86F) in parts of Surrey yesterday, the north east of England was hit by a torrential thunderstorm. AFP PHOTO/ANDREW YATES
A feldolgozott élelmiszerekben használt mesterséges adalékanyagok növelhetik a gyulladásos bélbetegségek és az anyagcsere-rendellenességek kockázatát.

A Georgiai Állami Egyetem kutatói egérkísérleteikben az emulgeálószerekre összpontosítottak. Ezeket a vegyi anyagokat számos élelmiszertermékhez adagolják a feldolgozás során, hogy javítsák állagát, meghosszabbítsák felhasználhatóságának időtartamát.

Emulgeálószerekkel lehet eloszlatni egymásban nem oldódó folyadékokat, például a vizet és az olajat. Az emulgeálókat többek között margarinokban, majonézekben, krémes szószokban, édességekben, fagylaltokban és más feldolgozott élelmiszerekben alkalmazzák.

Az állatok is kapnak az adalékanyagainkból (a fotón a chesteri állatkert egyik csimpánza, akinek a nagy hőségben jégkrémet adtak) Forrás: AFP/Andrew Yates

Gyulladást válthatnak ki

A szakemberek két széles körűen használt emulgeálót vizsgáltak, a poliszorbát 80-at és a karboximetil-cellulózt. A kutatók az egereket vízben oldott emulgeálószerrel etették, de egyébként nem változtattak az étrendjükön.

Az emulgeálószeres vizet ivó egerek elhíztak, és emésztési zavaraik támadtak. A kutatók megállapították, hogy ezek a szerek megváltoztathatják a belek hasznos baktériumflóráját, és gyulladást idézhetnek elő, tehát először igazolták, hogy ezek a vegyületek közvetlen hatással vannak az egészségre.

Ilyen bélgyulladásos betegség a Crohn-betegség, valamint a vastagbélgyulladás (colitis ulcerosa), és a gyulladással kapcsolatosak az anyagcsere-rendellenességek is, amelyek növelik a kettes típusú cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Mintha kizárólag fagylaltot kaptak volna

A kísérletben azok a rágcsálók váltak a legbetegebbé, amelyek annyi emulgeálószert kaptak, mintha egy felnőtt ember kizárólag fagylaltot fogyasztana. Azonban a kutatók azt találták, hogy a vegyületek hatása akkor is kimutatható, amikor csak tizedannyit adagoltak belőlük, mint amennyit az amerikai élelmiszer- és gyógyszerhatóság, az FDA maximálisan engedélyez élelmiszerben. Az egereken észlelt hatásokat

– mondta a vizsgálatról Benoit Chassaing mikrobiológus, a tanulmány vezető szerzője. A kutatók azt tervezik, hogy embereken is végeznek klinikai próbákat, és már elkezdték más emulgeálók vizsgálatát állatkísérletekben. Az elemzést a Nature tudományos folyóirat közölte.

Egy margarinüzem gyártósora. A terméket nem lehetne előállítani emulgeálószerek nélkül Forrás: RIA Novosti/Vladimir Fedorenko

Kórtörténet

A gyulladásos bélbetegségek és anyagcserezavarok egyik fontos jellemzője, hogy oly módon változik meg a bél mikroflórája, vagyis az emésztőszervrendszerben élő baktériumok milliárdjai, hogy gyulladást idéz elő. Ezeknek a betegségeknek az előfordulása a 20. század közepén kezdett növekedni, nagyjából akkor, amikor az élelmiszeripar széles körben elkezdte alkalmazni az emulgeálókat – hangsúlyozták a szakemberek.

Erős hatás

„Azon gondolkodtunk, hogy létezik néhány nem genetikai tényező, néhány környezeti tényező, amelyek megmagyarázhatják a krónikus gyulladásos betegségek előfordulásának a megnövekedését – magyarázta Andrew Gewirtz mikrobiológus.

„Úgy véltük, hogy az emulgeálók jó jelöltek lehetnek, mivel igen széles körben elterjedtek, és használatukkal párhuzamosan nőtt ezeknek a megbetegedéseknek a száma.” A kutató hozzátette:

„Nagyon meglepődtünk, amikor kimutattuk, milyen erős hatásuk van e téren”.