Pegán: itt az új diétaőrület

2015.05.18. 13:32

Nem akar ősemberként táplálkozni? Szereti a zöldségeket, de húst is enne? Az új diétát önnek találták ki.

A paleolit vagy paleo étrend valószínűleg az elmúlt időszak egyik legfelkapottabb – és legellentmondásosabb – étrendje, de a szigorú „ősemberdiéta” lassan kezd kimenni a divatból, ahogy új és sokkal kiegyensúlyozottabb étrendek kezdenek teret nyerni.

Pegán: paleo egyesítve a vegánnal

A legújabb diéta – ahogy sok másik is – az Egyesült Államokból készül meghódítani a világot. A pegán a vegán (csak zöldségekből álló étrend) és a paleo (nyers ételekben, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag, sok húst és halat tartalmazó diéta) kombinációja.

Ezt a paleolit ételt a pegánok is fogyaszthatják - kicsit kevesebb hússal

Forrás: Wikimedia Commons

A pegán étrend felhasználja a paleo alapelveit, miközben több rostot és magvat tartalmaz, így összességében rostban jóval gazdagabb diétát jelent”

– mondta Susie Burrell dietetikus a Daily Mail Australiának.

A pegán étrend mindkét csoportból kiválogatja a legjobbnak tartott élelmiszereket. A pegán „a legértelmesebb választás a saját és a bolygónk egészsége szempontjából” – állítja Mark Hyman, a Cleveland Medical Centre orvosa, a „pegán” elnevezés kitalálója.

Mit ehet egy pegán?

A paleo vagy ősemberdiéta azokra az élelmekre fókuszál, amelyekhez őseink vadászattal és gyűjtögetéssel hozzájuthattak. Ezek közé tartozik a hús (lehetőleg természetes tartású, legeltetett állatból), a hal, a tojás, az olajos magvak, a gyümölcsök, a keményítőt nem tartalmazó zöldségek és a jó zsírok. A vegán étrend semmilyen állati terméket nem engedélyez, csak gabonát, zöldségeket, olajos magvakat, gyümölcsöket.

A pegán növényi táplálékban gazdag étrendet jelent, amelybe fehérjék és jó zsírok is beletartoznak, de kerülni kell a tejterméket, a glutént és a cukrot. Burrell, aki a 30 napos Shape Me (Alakíts) programjáról ismert, a pegán diéta egyik szószólója. Úgy véli, hogy táplálkozástanilag összességében jobb, mint a szigorú paleo étrend.

Ilyen egy pegán mintaétrend

Burrel szerint egy tipikus napi étrend a következőképpen néz ki. Reggelire zöldséges omlett, ebédre csirke és quinoasaláta, uzsonnára gyümölcs és olajos magvak, vacsorára kis adag hús, zöldség és fél csésze barna rizs.

Ha egy kis húst is adnánk ehhez a vegán tálhoz, akkor igazi pegán étel lehetne

Forrás: Wikimedia Commons

Bár a pegán szigorúbb a húsfogyasztással szemben, mint a paleo, Burrell szerint ez segít kordában tartani a súlygyarapodást, és kisebb az egészségügyi kockázata.

200 grammnál több hús (különösen vörös hús) fogyasztása növeli egyes betegségek, például a bélrák kockázatát” – mondta Burrell.

A kalciumot pótolni kell

Azért ennek az étrendnek is van hátránya, ami a kalciumhiányból fakad. Összességében azonban Burrell úgy véli, hogy a növényi alapú táplálékot előnyben részesítve a nagy mennyiségű fehérjével szemben sokkal fenntarthatóbb és táplálkozástanilag kiegyensúlyozottabb, amíg gondoskodunk a külön kalciumpótlásról.

Ha betartják az előírásokat, akkor a pegánok szintén elérhetnek súlycsökkenést, alacsonyabb lesz a koleszterinszintjük, és visszafordulhat a már fennálló diabéteszük.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra