Újabb tudatmódosító bélbaktériumot találtak

bélbaktérium, Escherichia coli, kólibaktérium, kólibacilus
Olyan bélflórát alkotó baktériumot találtak a kutatók, amely agyunk működésében szerepet játszó vegyületet fogyaszt. A felfedezés megmagyarázhatja, miért vannak hatással a bélrendszerben élő mikroorganizmusok az emberek kedélyállapotára, viselkedésére.

Philip Strandwitz és kollégái (bostoni Északkeleti Egyetem) azt találták, hogy az emberi bélrendszerben egy mostanában felfedezett baktérium (KLE1738-nak nevezték el) csak GABA molekulák jelenlétében képes szaporodni, írja a New Scientist. Az eredményeket az Amerikai Mikrobiológiai Társaság éves ülésén ismertették.

A GABA, vagyis gamma-amino-vajsav a központi idegrendszerben az egyik fő gátló hatású ingerületátvivő anyag (neurotranszmitter). A GABA számos idegi tevékenységet tompít, ezért például a szorongásgátló gyógyszerek gyakran célozzák receptorait. Ha a GABA szintje abnormálisan alacsony, depresszió és hangulatzavarok léphetnek fel, ami igazolja, hogy a bélbaktériumok hatással vannak agyunk működésére.

Bélbaktériumok (illusztráció) Forrás: AFP/SPL

Kapcsolat a bélbaktériumok és az agy között

A bélnyálkahártya felszínén többszáz féle baktérium él, amelyek hatással vannak élettani folyamatainkra és egészségünkre.

Egy 2011-es állatkísérlet alapján például megállapították, hogy egy baktériumfaj (Lactobacillus rhamnosus) kifejezetten pozitív hatást gyakorolt az egerek idegrendszerére úgy, hogy befolyásolta a GABA-receptorok tevékenységét. A Lactobacillusok általában a probiotikumok (jótékony baktériumokat tartalmazó táplálék-kiegészítők) legfőbb alkotóelemei, könnyen hozzáférhetőek és igen kevés mellékhatásuk ismert. Azok a rágcsálók, amelyek 6 hétig kaptak Lactobacillus rhamnosust, jóval kevesebb jelét mutatták idegességnek vagy stressznek.

E jótékony hatás viszont nem jelentkezett, ha az egerek bolygóidegét a baktérium beadása előtt átmetszették. Az agyidegek közé tartozó bolygóideg a szervezet legnagyobb paraszimpatikus idege; elsősorban ezen keresztül jutnak el a belek receptorai által érzékelt információk az agyba.

A kísérlet egyértelműen bebizonyította, hogy a bolygóidegnek sértetlennek kell lenni ahhoz, hogy a Lactobacillus hatással lehessen az agyra.

Újabb terápiák kifejlesztésére nyílhat lehetőség

Strandwitz most olyan újabb bélbaktériumok után kutat, amelyek GABA vegyületet fogyasztanak, vagy éppen termelnek. Ezt követően vizsgálni fogja, milyen hatással vannak a mikrobák az állatok agyára és így a viselkedésére. Az eredmények segíthetik olyan terápiák kifejlesztését, amelyekkel a különböző hangulatzavarokat (depressziót, sorongást) kezelhetik.