Magas koleszterinszint: adjunk három hónapot a diétának a gyógyszer előtt!

2011.02.09. 10:33

Magas koleszterinszint esetén lehet rögtön gyógyszert szedni, ám ne várjuk, hogy egy pirulával ellensúlyozhatjuk a túlzott zsír- és cukorfogyasztást, a finomított lisztben gazdag, ám rostban szegény étkezést, az ülő életmódot, a stresszt vagy az alváshiányt. Érdemesebb a koleszterinszint csökkentését az étrend átalakításával kezdeni.

A koleszterinszint-csökkentő készítmények piaca világszerte egyre nagyobb, nem csoda, hogy szinte naponta hallhatunk újabb szerekről, amelyek hatékonyan csökkentik az LDL-koleszterin (a "rossz" koleszterin) vérszintjét, miközben növelik a HDL-koleszterinét (a "jó" koleszterinét).

Sokak esetében azonban a koleszterinszint csak a jéghegy csúcsa, a szervezetben végbement kóros változások jóval mélyrehatóbbak. Egy koleszterncsökkentő gyógyszer pedig egymaga nem szünteti meg az érelmeszesedéssel járó krónikus betegség valódi okait, amelyek a legtöbb esetben a táplálkozásban, a mozgásszegény életmódban, a stresszben és a környezetünkben található egyes mérgező anyagokban keresendők.

"Magas koleszterinszint esetén, mielőtt gyógyszerhez nyúlunk, alakítsuk át étrendünket, és adjunk három hónapot a diétának" - mondja dr. Pados Gyula, a Szent Imre Kórház Lipid Részlegének főorvosa. "Mivel koleszterint a máj is termel, ezért csodát ne várjunk, de megfelelő étrenddel 5-10 százalékkal tudjuk csökkenteni koleszterinszintünket. Sokaknál már ez is segítene, és nagyon lényeges, hogy a koleszterinszint egy százalékos csökkentése két százalékkal mérsékli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát."

A magyar lakosság összkoleszterinszintjének átlaga 5,7 mmol/l, miközben az optimálisnak tartott tartomány felső értéke 5,2 mmol/l. "A felnőtt lakosság 66 százalékának összkoleszterinszintje magasabb az ajánlottnál" - teszi hozzá a lipidológus.

A koleszterinszint-csökkentés nyolc lépése gyógyszer nélkül

Csökkentsük az állati zsírok bevitelét!

A koleszterinszint-csökkentés első lépése a telített és a transz-zsírsavak bevitelének mérséklése. Nekünk magyaroknak ez nem könnyű feladat, hiszen itthon jelenleg az összkalóriabevitel 38 százalékát teszi ki a zsírbevitel, és ennek 42 százaléka állati eredetű zsír. A zsírbevitelt kellene ideális esetben 25-30 százalékra, a telített zsírok arányát pedig 10 százalék alá csökkenteni.

Túlsúllyal küzdők mérsékeljék a kalória- és szénhidrátbevitelt!

A gyorsan felszívódó, magas glikémiás indexű szénhidrátok, amelyek például a fehér kenyérben, a tésztákban, a rizsben, a süteményekben és a sült krumpliban találhatók, gyors vércukorszintemelkedést okozva fokozzák az inzulintermelést, és ezáltal a szénhidrátok zsírrá alakulását, valamint a zsírlerakódást. Ez pedig a koleszterin mellett a sejtmembrán felépítésében szerepet játszó másik lipidféleség, a trigliceridek szintjének emelkedésével, és a HDL-koleszterin szintjének csökkenésével jár.

Fogyasszunk több halat!

Bár a halakban található omega-3 zsírsavak az összkoleszterin-szintet nem csökkentik, de a triglicerid-szintet csökkenthetik, a HDL-szintet pedig emelhetik.

Mérsékeljük az alkoholfogyasztást!

Az alkohol a koleszterinszintet nem befolyásolja, de magas trigliceridszint esetén fontos korlátozni a fogyasztását, mert tovább emeli azt.

Csökkentsük a koleszterinszintet növényi táplálékkal!

Koleszterin csak az állati és emberi szervezetben fordul elő, a növényekben a sejtmembránok fluiditását biztosító szerepet a szterinek töltik be. Évtizedek óta ismert, hogy elegendő mennyiségű szterin bevitele a koleszterinszint csökkenéséhez vezet. A szterinek elsősorban zöldségekben, gyümölcsökben, búzacsírában, lenmagban, dióban, mogyoróban, napraforgó-, szója-, repce- és szezámolajban találhatók. Mérsékelt koleszterinszint-csökkentő hatást mutattak ki fokhagyma, vörös rizs és szója fogyasztása esetén is.

Forrás: AFP

Válasszunk fitoszterollal dúsított élelmiszereket!

A növényekben található, a koleszterinszintet kedvezően befolyásoló tápanyagokat összefoglaló néven fitoszteroloknak nevezzük. Mivel a fitoszterolok aránya kevesek étrendjében éri el a koleszterinszint-csökkentéshez szükséges mennyiséget, egyre több ételt (joghurtot, salátaöntetet, italokat, tejet, margarint, gabonatermékeket) dúsítanak velük. Akinek magas a koleszterinszintje, érdemes ilyen termékeket vagy koncentrátumokat választania.

Végül két más jellegű tanács:

Mozogjunk!

Lassan már a csapból is a mozgás jótékony hatása folyik, de nem lehet elégszer ismételni.

Fordítsunk több figyelmet az alvásra!

A "minőségi" alvás elengedhetetlen a gyógyulási folyamatokhoz, a vércukorszint kiegyensúlyozott szabályozásához, és általában az egészséghez.

KAPCSOLÓDÓ CIKK

Most
Top 12 óra