Mennyire emeli meg a vérnyomást a só és ez miért veszélyes a szívünkre?

2017.09.28. 04:16

A magas vérnyomás sokáig képes tünetek nélkül károsítani a szervezetet, ám eközben súlyos betegségekhez is vezethet. A vérnyomást szabályozni általában gyógyszerekkel szokták – van viszont egy dolog, ami könnyen kivitelezhető, és szinte azonnal csökken tőle a vérnyomásunk: ha kevesebb sót eszünk. De vajon hogyan kezdjünk hozzá?

A táplálékunkban levő só mennyisége közvetlen kapcsolatban áll a vérnyomásunkkal. Ez viszont azt is jelenti, hogy vérnyomásértéktől függetlenül mindenkinek érdemes odafigyelnie arra, mennyi sót visz be a szervezetébe, mert a magas vérnyomás a legtöbbször nem hívja fel magára a figyelmet világos tünetekkel, csak orvosi ellenőrzéskor derül ki.

Amíg pedig észrevétlen marad a szervezetben, addig súlyos szív- és érrendszeri problémáknak, például az érfali károsodásoknak, az érszűkületnek, a szívelégtelenségnek, a szélütésnek, az infarktusnak kövezheti ki az utat, és a vesét is károsítja.

Csökkenő sófogyasztás – csökkenő vérnyomás

A világon szinte nincs is olyan ország, ahol ne jelentene problémát a magas vérnyomás - hangsúlyozta Dr. Michael Weber, a Journal of Clinical Hypertension (a magas vérnyomással foglalkozó tudományos kiadvány) szerkesztője és Dr. Dan Lackland, az egyesült államokbeli Dél-Karolinai Egyetem kutatója, a Magas Vérnyomás Világliga megválasztott elnöke a heart.org oldalon megjelent beszélgetésben.

Nem biztos, hogy mi sózunk túl!Forrás: AFP/Hemis

Dr. Dan Lackland azt is elmondta, hogy a Világliga számára épp a sófogyasztás visszaszorítása az első számú akcióterület: a tudományos vizsgálatok ugyanis egyértelműen arra utalnak, hogy aki csökkenti a sóbevitelt, annak a vérnyomása is csökken. A különböző konyhát vivő országok vizsgálatai sem tértek el lényegesen egymásról, az összefüggés mindenütt tetten érhető.

Dr. Lackland szerint vita legfeljebb abban a témában van, hogy pontosan mennyire, és az étkezés mely területein kell csökkenteni a sóbevitelt. A csökkentés egészen pontos egészségügyi hasznát pedig további vizsgálatokkal kell igazolni – az ellenzők általában erre a tényre hivatkoznak, amikor azt mondják, hogy a só veszélyeinek hangsúlyozása túlzás.

Mennyire van szükségünk?

Bár sóra szüksége van a szervezetünknek, korántsem mindegy, mennyit fogyasztunk belőle. Dr. Dan Lackland szerint a világ szinte minden táján már-már veszélyes mennyiségek fogynak ebből az ízesítőből. A számítások szerint napi 1500 milligramm nátrium, azaz körülbelül 3,8 gramm só is elegendő lenne a szervezet nátriumszükségletének fedezésére. Ennek a mennyiségnek szinte minden országban a többszörösét fogyasztják el az emberek. Magyarországon akár napi 15-20 grammot is. Dr. Lackland szerint az Egyesült Államokban sem ritka, hogy valaki akár egy heti sóadagját is elfogyasztja egy sós gyorséttermi menüvel.

Amire nem is gondolnánk

A sómennyiség csökkentésének első lépése, ha minél több friss gyümölcsöt és zöldséget eszünk, és csökkentjük az ételeink sózását, ehelyett inkább zöld fűszerekkel ízesítjük az ételeinket.

Kevesebb só, több zöldfűszer - ez egy jó alternatíva!Forrás: Halmos Mónika

Ám számos olyan élelmiszer is van, amelyet nem feltétlenül gyanúsítanánk meg magas sótartalommal, mégis rengeteget tartalmaz belőle. Az első számú gyanúsítottak a feldolgozott élelmiszerek: a készételektől a gyorséttermi menükön keresztül a szalámifélékig és a húskészítményekig mindnek jelentős a sótartalma.Dr. Lackland szerint Nagy-Britanniában már sikerült elérni, hogy a kormány lépéseket tegyen a feldolgozott élelmiszerek sótartalmának fokozatos csökkentése érdekében – a fokozatosságra a fogyasztói panaszok megelőzése érdekében van szükség.

A menzákon, Magyarországon
Itthon többek között az iskolai étkeztetés új szabályaiba foglalták bele a sótartalom visszaszorítását, mert a gyerekek napi sószükséglete a felnőttekénél is kisebb.

Dr. Lackland szerint a sófogyasztásunk közel 80 százaléka a feldolgozott ételekből és az éttermi ételekből származik. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy aki otthon főz, annak nem kell odafigyelnie: az élelmiszerek címkéjén célszerű mindig ellenőrizni a nátriumtartalmat. Olyan ételféleségek is tartalmazhatnak ugyanis túl sok sót, mint a kenyér és a péksütemények, a ketchup, vagy a mustár. Még az ásványvizeknek is lehet magas nátriumtartalma, sőt a müzlikben is lehet a normálisnál több nátrium. Ha lehet, minél ritkábban kerüljenek az asztalra feldolgozott hús- és egyéb ételkészítmények, kifejezetten sós chipsek, rágcsálnivalók. Ehelyett inkább fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt. Az ételek utánsózását pedig minden esetben érdemes elkerülni.