Alma típusú elhízás, magas vércukorszint, magas vérnyomás és kóros vérzsír - ez halálos kombináció

2017.05.24. 04:17

Ennek a tünetegyüttesnek vészjósló neve van, és nem véletlenül. A metabolikus szindróma, vagy más néven "anyagcserével kapcsolatos tünetegyüttes", több, egymással összefüggő anyagcserezavar együttes fennállását jelenti és akit ez érint, annak nagyon sürgősen tennie kell az egészsége visszaállítása érdekében.

Feltételezések szerint az inzulin hormonra való csökkent válaszkészség, vagyis a vele szembeni ellenállás, (inzulin-rezisztencia) az alapprobléma, amelynek hosszú távú fennállása esetén kifejlődik a tünetegyüttes, és végső soron az elváltozások, (rizikófaktorok) fennállása következtében megbetegedhet a szervezet.

A rizikófaktorok együttes megjelenésére többféle elnevezés született, pl. metabolikus szindróma, X szindróma. Mindegyik elnevezés olyan tünetegyüttest takar amelyre jellemző, a hasi, úgynevezett alma típusú elhízás, a magas vércukorszint, a magas vérnyomás és kóros vérzsír összetétel.
A felsorolt kockázati tényezők együttes jelenléte nagyban megnöveli a koszorúérbetegség, a stroke (agyvérzés) és a cukorbetegség kialakulásának esélyét.

Mi a teendő metabolikus szindróma esetén?

A metabolikus szindróma diagnózisát akkor mondhatjuk ki, ha az alább felsorolt kockázati tényezők közül legalább három fennáll:

magas vérnyomás, vagy magas koleszterint vagy alma típusú (hasi) elhízás, vagy magas vércukorszint.

Aneroid sphygmomanometer (blood pressure gauge)

Forrás: PhotoAlto/Eric Audras

Ha egy komponens megvan, akkor előfordulhat, hogy a többi is, csak még nem tud róla. Minél több komponens van jelen, annál nagyobb az ön egészségügyi kockázata.

Ha Önnek metabolikus szindrómája van, vagy megjelent annak bármelyik komponense, akkor változtatnia kell az életmódján!

  1. Először is az étkezését változtassa meg. Több zöldséget, gyümölcsöt fogyasszon és kevesebb szénhidrátot, azokból is a lassan felszívódó féléket. A nehéz, zsíros húsok helyett baromfiféléket, párolva vagy roston, és fogyasszon több halat, főleg Omega 3 zsírsavakban gazdag tengeri halakat, és az édesvízi halak közül például busát.
  2. Mozogjon többet! Sétáljon legalább napi 1-2 kilométert tempósan. Az ajánlott mennyiség napi 10000 lépés, ami könnyen összejön a mindennapi teendőkkel és egy kis plusz sétával. Kövesse a fokozatosság elvét!
  3. Nincs szükség hatalmas kiadásokra és különleges eszközökre, táplálékkiegészítőkre: az alacsonyabb kalóriabevitel és a több mozgás a metabolikus szindróma összes tünetére jó hatással van!
  4. Beszéljen háziorvosával, és fogadja meg tanácsait, szedje be pontosan a felírt gyógyszereket!
Támogatóink
Sandoz
Merck
Egis
Most
Top 12 óra