Segítünk mozgásformát választani!

2017.06.10. 08:20

Amikor az eddiginél egészségesebb életmódra szeretnénk áttérni, azonnal felmerül a kérdés: milyen sportágat válasszunk? Szerencsére bőséges a választék, azaz mindenkinek lehetősége van megtalálni azt, ami a kedvére való.

Aerob edzésformák

A szív- és érrendszer egészségét leginkább az úgynevezett aerob jellegű sportok védik.
Ez az elnevezés arra utal, hogy ezek a mozgásformák fokozott oxigénfelvétellel járnak – ezek azok a dinamikus sportok, amelyek végzése közben kissé megizzadunk, és felgyorsul a légzésünk. Ilyen például a foci, a tenisz, a tollaslabda, a gyors séta, a kocogás, az úszás, a kerékpározás, a tánc, az aerobik, a harcművészetek.

Nagyon fontos, hogy ne mozogjunk olyan intenzitással, amely mellett elakad a lélegzetünk, elegendő az a tempó, amely mellett még tudunk beszélni, de már egy mondatot nem tudunk egyben végigmondani. Az aerob edzést a legjobb pulzuskontroll mellett végezni, ezért aki teheti, ruházzon be egy pulzusmérő órára.

Forrás: Thinkstock

Először is számoljuk ki a maximális pulzusszámunkat: 220-ból vonjuk ki az életkorunkat. Az edzés intenzitására vonatkozó adatot e művelet eredményének bizonyos százalékában adhatjuk meg.
Kezdők először csak a maximális pulzusszám 40-50 százalékának megfelelő pulzusszámmal eddzenek, később pedig a maximális pulzusszám 60-70 százaléka az ideális.

Az aerob jellegű edzéseket heti 1-2 alkalommal statikusabb mozgásformákkal is kiegészíthetjük. A súlyzós edzés kiválóan formálja az alakot, gyorsítja az anyagcserét, és fejleszti az izomzatot. A súlyzós edzés nem tilos, és rendelkezik kardiovaszkuláris kedvező hatásokkal is. Azonban tudnunk kell, hogy az izomtömeg-növelés nem elsődleges cél, ha az egészségünket akarjuk a betegségektől megvédeni. Ezért ne extrém súlyokkal eddzünk. Magas vérnyomásos, nem megfelelően beállított vérnyomású személy számára a súlyzós edzés azonban tilos. A body&mind mozgásformák, például a jóga, a pilates, a body art szintén alakformáló hatásúak, és az sem elhanyagolható, hogy a lelket is kiegyensúlyozzák, így segítenek oldani a szintén szív- és érrendszeri kockázatot jelentő stresszt!

Kifogások helyett

A sportágválasztás lehetőségeit természetesen több tényező is behatárolja: fontos például az, hogy milyen sportágak érhetőek el a településünkön.

Forrás: AFP/Paulina Westerlind

Hiába akarnánk például korcsolyázni, ha a legközelebbi jégpálya több településsel arrébb található – ugyanakkor ne legyintsünk, hogy mi mozognánk, de sajnos korcsolyapálya nincs a közelben. Biztosan találunk valami más, kedvünkre való mozgásformát, és néha-néha a korcsolya is beleférhet az életünkbe.
Az anyagi korlátok sem elhanyagolhatóak, hiszen nem telik mindenkinek költséges sportfelszerelésre vagy drága fitneszbérletre. Ám annak sem kell feladnia a mozgásra vonatkozó terveit, akinek a környezetében szegényes a sportágkínálat, és anyagiak tekintetében sem engedhet meg magának túl sokat. Számos olyan mozgásforma van ugyanis, amelyik semmilyen felszerelést nem igényel, és „létesítmény-igénye" sem több a két lábunknál.
Ingyen van például a kirándulás, a kocogás, a gyors séta bárhol a lakóhelyünk környékén, de ha van kertünk, máris hozzákezdhetünk a kertészkedéshez, vagy kimehetünk a gyerekekkel focizni, labdázni, tollasozni, fogócskázni.

Sok helyütt bevett szokás, hogy az emberek a rövidebb távolságokat kerékpárral teszik meg – ez is kiváló edzésforma.

Használjuk ki a lehetőséget, ha van a közelben például uszoda.

Forrás: Thinkstock

Ha be tudunk szerezni egy lépésszámlálót, akár a mindennapi ügyintézést is felhasználhatjuk az edzettségünk növelésére: ez a műszer ugyanis pontosan megmutatja, milyen aktivitási szinten éljük az életünket. Napi 5000 lépés alatt inaktív életmódról beszélhetünk, 5000 és 7499 lépés között alacsony aktivitás, 7500 és 9999 lépés között némileg aktív életmód jellemző ránk. Napi 10 000 lépés fölött aktív, 12 000 lépés fölött pedig igen aktív az életmódunk. Ha pedig a napi lépésszámunk alacsony, nem kell többet tennünk, mint egy kicsivel többet gyalogolni, sétálni, akár a kertben, a lakásban tenni-venni.

Bízzunk az ízlésünkben!

A választásban persze ne hagyjuk figyelmen kívül a saját ízlésünket sem.
Olyan sportágba kezdjünk bele, amelyiket szívesen végezzük, hiszen ha alig várjuk az edzést, kevésbé valószínű, hogy kihagyjuk. Jó, ha az edzés helye közel van a munka- vagy lakóhelyünkhöz, hogy az időhiány se lehessen akadály, és fontos, hogy anyagilag se jelentsen a sport elviselhetetlen terhet, hogy pénzügyi nehézségek esetén ne ez legyen az első tétel, amit kihúzunk a családi költségvetés kiadási oldaláról.

Tömegközlekednél? Inkább gyalogolj!

Forrás: Thinkstock

Aki úgy érzi, szinte semmilyen lehetősége sincs, nézzen körül az ingyenes sportolási lehetőségek között, vagy kisebb beruházásként vásároljon otthonra egy fitnesz DVD-t, amely sokáig szolgálhatja az egészségét.

Ne becsüljük le a mindennapi apró mozgások jelentőségét, használjunk ki minden lehetőséget a mozgásra: lift helyett válasszuk a lépcsőt, vagy hazafelé tegyünk meg egy-két megállónyi távot gyalog.