Hatszor annyi só van az ételeinkben, mint hisszük

2017.06.12. 04:12

Vajon tudjuk, mennyi sót rejtenek az ételeink? Ha most bárkit megkérnénk, hogy becsülje meg, mennyi só volt az ebédjében, valószínűleg durván alábecsülné a mennyiséget – főként akkor, ha étteremben vagy gyorsétteremben étkezett.

Egy új amerikai kutatás során, amelynek eredményeit az Appetite című folyóiratban tették közzé, a kutatók gyorséttermek előtt arra kérték az embereket, becsüljék meg, mennyi sót ettek az előbb. A válaszok körülbelül a tényleges mennyiség egyhatodával egyeztek meg.

A jelenség oka alószínűleg az lehet, hogy otthon a legtöbben már igyekeznek kevesebb sóval főzni. Az éttermek azonban sokkal több sót használnak, hogy erősítsék, kihangsúlyozzák az ételek ízét. A só ráadásul az élelmiszer-adalékanyagokban is benne van, és tartósítószerként is alkalmazzák, így fordulhat elő, hogy még az édes sütemények, a fánkok és a kenyér is rengeteget tartalmaznak belőle.

Ennek viszont az a következménye, hogy szinte valamennyien túl sok sót eszünk.

Forrás: AFP/Hemis

Az ajánlás napi legfeljebb 2300 mg nátrium, ami 5 gramm, azaz kb. egy teáskanálnyi sónak felel meg (a fennmaradó 2700 mg a klór az NaCl képletből).

A felmérések szerint ennek a 2300 mg-nyi nátriumnak (vagy kézzelfoghatóbban láttatva 5 grammnyi konyhasónak) naponta legalább két-háromszorosát fogyasztjuk el. Pedig a túl sok só hatására a szervezet vizet tart vissza, ami megemeli a vérnyomást, ez pedig hatással van a szívre, az erekre, az agyra és a vesére. A só túlfogyasztása magas vérnyomáshoz vezethet, ami pedig a szívroham és a stroke előszobája lehet.

Súlyosan alábecsüljük a sófogyasztásunkat

A kutatók szerették volna felmérni, mennyit tudnak az emberek az ételeik sótartalmáról. Épp ezért az adatgyűjtők olyan, Magyarországon is ismert gyorséttermek előtt álltak meg, mint a McDonald's, a Burger King, a Subway, a Wendy's, a Kentucky Fried Chicken és a Dunkin' Donuts. Kamaszokat és felnőtteket kértek meg arra befelé menet, hogy tartsák meg a számlájukat. Kifelé menet pedig arra kérték őket, hogy becsüljék meg, mennyi nátriumot tartalmazott az elfogyasztott ételük.
A felnőttek egy menüvel körülbelül 1300 mg nátriumot fogyasztottak el, ami a napi ajánlott mennyiség körülbelül fele. Az átlagos becslés viszont körülbelül 200 mg volt, ami a ténylegesen fogyasztott mennyiség alig egyhatoda. Ráadásul a megkérdezettek körülbelül 25 százalékának fogalma sem volt róla, mennyi nátrium lehetett az ételben, így becslésre sem vállalkozott.

Forrás: AFP

2015-ben New York városában az USA-ban először olyan jogszabályt vezettek be, amely megköveteli az étteremláncoktól, hogy a 2300 mg nátriumnál többet tartalmazó ételeken figyelmeztető címkét helyezzenek el. Ugyanitt vezették be először évekkel korábban, hogy az étlapokon az ételek kalóriatartalmát is fel kell tüntetni, majd ez a szokás hamar elterjedt az egész országban. Így a magas nátriumtartalomra való figyelmeztetéstől is azt várják, hogy segít az embereknek a veszély reális becslésében, és akár a cégeket is segítheti abban, hogy a legmagasabb nátriumtartalmú ételeknek újragondolják a receptjét.

Nézzük, mennyi só van a különféle ételekben:

Zsírszegény áfonyás muffin (Dunkin' Donuts): 540 mg nátrium

Egyetlen muffin a napi ajánlott nátriumbevitel 23 százalékát fedezi. A sütőipari termékek gyakran tartalmaznak só alapú adalékokat.

Tortilla (Chipotle): 600 mg nátrium

Már egyetlen tortilla gondoskodik a napi ajánlott nátriumbevitel több mint negyedéről – és még semmit se tekertünk bele!

Csokimázas fánk (Dunkin' Donuts): 340 mg nátrium

Az édes fánk a napi ajánlott nátriumbevitel 14 százalékát tartalmazza. A süteményekben és pékárukban levő nátrium-alapú adalékok a süti állagát javítják, és tartósítják is azt.

Csirkesaláta (Applebee's): 3620 mg nátrium

A zöldségekkel semmi baj sincsen, annál több viszont a probléma az alaposan megsózott éttermi sült csirkével, és az előregyártott – szintén sós – öntetekkel. Ez együtt a napi ajánlott nátriumbevitel 157 (!) százalékát teszi ki. És akkor a nap többi étkezéséről nem is beszéltünk!

Bár ez másféle csirkesaláta, de azért ezt is megennénk!

Forrás: Táfelspicc

Minestrone leves (Hale and Hearty Soups): 1600 mg nátrium

A leves első látásra egészségesnek tűnik, de egy fél literes tányérban a napi ajánlott maximális mennyiség 70 százaléka is megbújhat.

Oreo csokis tejturmix (Sonic): 1050 mg nátrium

A tejturmixok cukorban és sóban is nagyon gazdagok lehetnek. Egy nagyobb adag akár a napi ajánlott maximális mennyiség felét is tartalmazhatja.

Chips friss paradicsomos salsával (Chipotle): 940 mg nátrium

Egy adag chips a napi maximálisan ajánlott nátriummennyiség 40 százalékát tartalmazhatja. Ez két nagy adag McDonald's sültkrumpli sótartalmával egyezik meg.

Citromos grillcsirke (Applebee's): 2440 mg nátrium

Bár fogyókúrás és egészséges ételnek számít, akár az egy napra ajánlott teljes adag (!) nátriumot is tartalmazhatja.

Ez is itthon sült, de vélhetőleg ebben is több só van, mint azt gondolnánk! És akkor ehhez jön a köret, mondjuk egy kis sült krumpli, jól megsózva! Ugye?

Forrás: Ács Bori

Bagel (Dunkin' Donuts): 630 mg nátrium

Még meg sem kentük krémsajttal, és máris megvan az egy napra maximálisan ajánlott nátriummennyiség 27 százaléka. A sóval szórt bagel pedig ennél jóval többet, 3380 mg nátriumot tartalmaz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK