A stroke rizikófaktorai - ha érintett, tudjon róla!

2017.06.14. 00:03

A szélütés kialakulásában számos rizikófaktor játszik szerepet. Ugyanakkor a magas vérnyomás, a dohányzás, az elhízás és a cukorbetegség és a pitvarfibrillációmellett a lelki tényezők is megnövelik a szélütés kockázatát. Évente világszerte 15 millió ember, hazánkban pedig 45-50 ezer ember kap szélütést. Magyarországon, minden harmadik beteg azonnal, minden hatodik pedig egy hónapon belül meghal.

A stroke-os esetek 80 százaléka megelőzhető lenne, amennyiben időben sikerülne felismerni a rizikófaktorokat és életmódot változtatni. Nagyon fontos, hogy mindenki tisztában legyen a szűrővizsgálatok jelentőségével és a kockázati tényezők karbantartásával.

Ami megváltoztatható - és ami nem

Vannak olyan rizikófaktorok, amelyeket nem lehet befolyásolni, ilyenek a nem, a kor, a családi és egyéni kórtörténet.
Vannak azonban olyan kockázati tényezők, amelyeknek előfordulása megfelelő életvitellel vagy gyógyszeres kezeléssel csökkenthetők.A szélütés vezető rizikófaktora a népbetegségnek számító magas vérnyomás, amely a keringési betegségek mintegy feléért felelős. Fontos, hogy a magas vérnyomásban szenvedők törekedjenek a 140/90 alatti értékre.

Forrás: Science Photo Library/Tek Image

A vérnyomás felső értékének minden 10 Hgmm-rel történő csökkentése mintegy 30%-kal, míg az alsó érték 5-6 Hgmm–es mérséklése 42%-al mérsékli az agyiér katasztrófák kockázatát. A betegség minden olyan napon károsítja a szervezetet, amikor a vérnyomásérték nem 140/90 Hgmm alatti. Általában a hypertoniának nincsenek egyértelmű tünetei, ezért nagyon fontos a rendszeres vérnyomásmérés.
A Magyar Stroke Társaság arra hívja fel a figyelmet, hogy a szélütés kialakulását befolyásoló tényező a magas vérzsírszint, amely megnöveli az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát. A kockázatot a kis sűrűségű, ún. veszélyeztető, LDL-koleszterin szintjének emelkedése növeli, míg a nagy sűrűségű, ún. védő hatású, HDL-koleszterin szintjének emelkedése csökkenti.

Túlsúly, elhízás esetén, valamint állati zsiradékok bőséges fogyasztásakor a „rossz koleszterin" koncentrációja nő, a „jó koleszteriné" csökken. A „jó koleszterin" növelésében az egészséges testtömeg, a rendszeres testmozgás, túlsúly esetén a fogyás, továbbá a dohányzás mellőzése játszik meghatározó szerepet. Az összkoleszeterin szint 5 mmol/l alatt normális.

A cukorbetegség szintén komoly veszélyt jelenthet az agyi erekre nézve. A megfelelő diéta, a javasolt terápia pontos betartása, a testsúlyfelesleg csökkenése egyaránt fontos a vércukorszint stabilizálásában, ilyen módon csökkentve a stroke kialakulásának esélyét.

Forrás: Thinkstock

A dohányzás az érelmeszesedés kiemelt rizikófaktora. Kétszeres kockázatot jelent. A belélegzett dohányfüstben több száz mérgező anyag található, amiből legfontosabb a nikotin, a szénmonoxid és a kátrány. Ennek következtében megváltozik a vér összetétele, növekszik a rög kialakulásának veszélye, csökken a védő /HDL/ koleszterin szintje. Az erős dohányzás – napi 20 szál cigaretta – 2-6 szorosára emeli az agyi infarktus kockázatát. Komoly veszélyt jelent a passziv dohányzás is.A helytelen életmód, az elhízás is befolyásolja a gutaütés kialakulását. A túlzott sófogyasztás magas vérnyomást, a túl sok telített – állati eredetű – zsíradék és a transzzsír magas koleszterinszintet, érelmeszesedést okoz.

A mindennapi stresszhelyzetek és jelentősen megnövelik a stroke kialakulásának veszélyét, ugyanakkor a krónikus alkoholizmus négyszeresére növeli a gutaütés rizikóját.A pitvarfibrilláció is növeli a stroke kialakulásának kockázatát. Aki ebben a betegségben szenved, annak ötször nagyobb az esélye, hogy "megüsse a guta".

Forrás: AFP

Ezen kívül a vér húgysavszintjének magas volta is hajlamosító tényezőként jelentkezik.
Nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni a hagyományos rizikófaktorok vizsgálatára, azonban a lelki tényezőket sem szabad elhanyagolni. Jelentősen megnöveli a stroke esélyét a stressz, a depresszió, a világgal szembeni ellenséges hozzáállás és a pesszimizmus. Azok közül, akik negatívan, ellenségesen látják a világot, kétszer annyian szenvedtek szélütést, mint a pozitívan gondolkodó társaik.

Mit tegyünk?

Meg lehet előzni a stroke kialakulását!

  • Mérjük rendszeresen vérnyomásunkat,
  • figyeljünk oda koleszterinszintünkre,
  • tartsuk karban cukorszintünket,
  • ne dohányozzunk,
  • mozogjunk rendszeresen,
  • figyeljünk a pitvarfibrilláció tüneteire,
  • táplálkozzunk egészségesen,
  • kerüljük a stresszhelyzetet,
  • tartsuk be az orvos utasításait,
  • szedjük rendszeresen a gyógyszereinket.

Azoknak a betegeknek, akiknél már előfordult átmeneti agyi keringészavar (TIA) - aminek a jelei a stroke-hoz hasonlóak – 40%-kal nagyobb esélyük van, hogy szélütést kapjanak, így nekik fokozottan kell figyelniük a kockázati tényezők minimalizálására.

Amennyiben a rizikófaktorok közül valamelyik fennáll, vizsgáltassuk ki magunkat megfelelő szakorvossal és kövessük a tanácsait.
Ha ezt betartjuk, akkor már kisebb esélyünk lesz arra, hogy "megüssön bennünket a guta".

Merck
Sandoz
Egis
Most
Top 12 óra