Alapvető információk a szív- és érrendszer védelméről

2017.12.18. 04:10

Hazánkban minden második halálozásért a szív- és érrendszeri betegségek felelősek. Vajon tényleg így kell ennek lennie? Ha mindenki tudná, hogy a rizikófaktorok ismeretében mit tehet az egészségéért, talán változhatna ez a riasztó számadat. Szívünk, ereink, keringésünk védelmére fel, nem ördöngösség!

A szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezői

Kezdjük máris a száraz tényekkel, és csak aztán ismerkedjünk a módszerekkel, amelyek ezeknek a fényében segítenek megőrizni szívünk egészségét! A szív- és érrendszert érintő betegségek szempontjából ugyanis négy csoportra érdemes bontani a legfontosabb rizikófaktorokat: vannak az ún. biológiailag meghatározott és az életmóddal összefüggésben álló rizikók.

Előbbiek közé tartozik a hipertónia (magas vérnyomás), a diabétesz (magas vércukorszint), a hiperlipidémia (magas koleszterinszint) és az obezitás (elhízás), utóbbiak közé pedig a dohányzás, az egészségtelen étrend, a túlzott alkoholfogyasztás és a mozgásszegény életmód. Nem árulunk zsákbamacskát, ha azt állítjuk, ezek azok a rizikófaktorok, amelyeket a lehető legnagyobb sikerrátával tudjuk kordában tartani egészségünk érdekében.

Így győzzük le őket!

Tartsuk kordában vérnyomásunkat: általánosságban mondható, hogy 140/90 Hgmm alá kell szorítani az értékét! A vérnyomáscsökkentő gyógyszert minden nap vegyük be, ne hagyjuk ki soha, és ne módosítsuk önkényesen az adagokat!

Ne feledjük, 20 Hgmm-es vérnyomáscsökkentés esetén akár 50%-kal csökkenhet a halálos kimenetelű szív- és érrendszeri megbetegedésének előfordulása!

Forrás: Science Photo Library

Ha valakinek az orvosa ennél alacsonyabb értéken ajánl, annak oka van (például cukorbetegség), tartsuk magunkat ahhoz az értékhez!
A vércukrunkat és vérzsírunk szintjét rendszeresen ellenőriztessük háziorvosunkkal!

Mérsékeljük az alkoholfogyasztást és a dohányzást!

Ez utóbbi a keringési betegségek egyik kiemelt jelentőségű kockázati tényezője, mivel az ereket kibélelő réteg működésének károsításával a dohányzás érelmeszesedéshez vezet. A cigarettázás következtében a vérbe ráadásul kevesebb oxigén jut, így a szívnek még jobban kell dolgoznia azért, hogy az oxigént eljuttassa a sejtekhez.

Megéri elnyomni a cigarettát: a szívroham kockázata a dohányosokkal összehasonlítva, mintegy felére csökken már a leszokás után egy évvel!

Mennyi a BMI-je (testtömegindexe)?

Számolja ki ideális értékét, és tartsa ideális szinten testsúlyát! Ehhez az aktuális testtömeget kell elosztanunk a méterben mért testmagasság négyzetével. Ha elhízás áll fenn (tehát a BMI>25), a legfontosabb visszanyerni az egészséges testsúlyt, azaz ezt a számot lejjebb kell tornázni!

Ha a testsúlyunkat sikerül 10%-kal mérsékelni, átlagosan 10-20 Hgmm-rel csökken a vérnyomásunk is, sőt 20-50%-kal az éhomi vércukorérték, 10%-kal a koleszterinszint és 30%-kal a trigliceridszint!

Lépésenként előre

A rendszeres testmozgás jó hatással van az erekre, érfalakra, növeli azok feszességét, rugalmasságát. Elősegíti a plakkok eltávolítását, így csökken a magas koleszterinszint és az azzal összefüggő súlyos szövődmények veszélye is. Ezeket az előnyös hatásokat már napi fél óra intenzív, de nem túl megterhelő mozgással elérhetjük (kerékpározás, tempós kutyasétáltatás, szobakerékpározás)!

Futók a kanadai Montrealban, a Mount Royal Parkban.Forrás: AFP/Hemis/Renault Philippe

Ne gondoljunk nagy dolgokra: ha mozgás vagy bármilyen tevékenység közben kicsit hevesebben ver a szívünk, magasabb a pulzusunk és szaporábban kell venni a levegőt, már megdolgoztattuk keringésünket!

Mi legyen az asztalon?

A kiegyensúlyozott, zöldségekben és gyümölcsökben, teljes kiőrlésű gabonákban gazdag, zsírban, cukorban és sóban szegény étrend csökkenti a vérnyomást, illetve a koleszterinszintet. Használjunk kevesebb zsiradékot, és inkább a növényi olajokért nyúljunk főzés közben. A sófogyasztás csökkentésével tehermentesítsük a szervezetet, só helyett jöhetnek a zöld fűszerek!

Életmód

A rossz fogak, az ínygyulladás, illetve a szervezet ezekre adott reakciója kockázatnövelő tényezőnek számít a szívbetegségek kialakulásában!

A napi kétszeri fogmosás és az évi egy fogorvosi vizit elengedhetetlen!

A stresszt mérsékelni nem lehet egykönnyen, ám szervezetünket fel tudjuk készíteni arra, hogy a lehető legkisebb károsodás mellett birkózzon meg vele. Miért veszélyes? Mert a stressz által kiváltott hirtelen vérnyomás-emelkedés szakítja fel leggyakrabban a lerakódott plakkokat. Autogén tréning, relaxáció, meditáció, jóga, állattartás, agykontroll, nagy kirándulások – válogassunk kedvünkre a stresszűző módszerek közül, ereink érdekében!