Az egészséges diéta alapjai szívünk egészsége érdekében

2017.09.06. 04:15

Az ateroszklerózis, vagyis köznyelven az érelmeszesedés okozta szív- és érrendszeri betegségek, különösen a koszorúér-betegség jelenti (immár jó ideje változatlanul) a vezető halálokot világszerte. A szív- és érrendszeri betegségek a férfiakat és a nőket egyaránt érintik; Európában a 75 évnél fiatalabb populációban a nők 42%-ában, míg a férfiak 38%-ában a szív- és érrendszeri okok állnak a halálozás mögött!

A prevenció eszközei

Bár a fejlettebb országokban csökken a szív- és érrendszeri eredetű halálozás, Közép-Kelet-Európában, beleértve hazánkat is, változatlanul magas. Éppen emiatt kiemelt jelentősége van a megelőzésnek, amely igen hatékony módszer. Olyannyira, hogy a rizikófaktorok befolyásolásával 50%-nál nagyobb mértékű csökkenését lehetne elérni a koszorúér-eredetű halálozásnak, míg a hatékony kezelés "csupán" 40%-os kockázatcsökkenést eredményezne.

A megelőzésnek élethosszig kell tartania, a születéstől kezdve (vagy akár már magzati korban, illetve a szülők életmódjában) egészen a nagyon idős korig.

A szívbetegségek megelőzése fiatal korban kezdődik!

Forrás: Getty Images/iStockphoto/Nadya Lukic/Nadyaphoto

A populáció-szintű, illetve a nagy rizikójú egyénekre koncentráló preventív stratégiáknak ki kell egészíteniük egymást: a kizárólag a nagy kockázatra szorítkozó prevenció kevésbé hatékony, emiatt a teljes populációra kiterjedő prevencióra, az egészséges életmóddal kapcsolatos széles körű oktatásra van szükség.

Az orvosok igen gyakran emlegetik a nem-gyógyszeres kezelést, az életmódváltást. Ennek jelentőségét nem lehet eleget hangsúlyozni, semmilyen gyógyszeres kezelés nem lehet enélkül kellően hatékony, míg a megfelelő, életvitelszerű életmódváltás önmagában is sokat segíthet a szív-érrendszeri betegségek elkerülésében. Az életmódváltás magába foglalja az egészséges étrendet, a rendszeres testmozgást, a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás kerülését, és a testsúlycsökkentést.

A keringési rendszerünk egészsége nagyrészt az életmódunkon múlik!

Forrás: Science Photo Library

Emellett a rendszeres szűrővizsgálatoknak kiemelt jelentősége van, még tünetmentes, „látszólag" egészséges állapotban, hiszen a magas vérnyomás, a kóros vérzsír-értékek nem okoznak panaszokat, nem véletlen emlegetik őket „néma gyilkos"-ként.

Ajánlások

Az Európai Kardiológus Társaság (ESC) módszertani ajánlása alapján az egészséges étrend legfőbb összetevői a következők:

  • a telített zsírsavak fogyasztása a teljes energiabevitel 10%-át ne érje el, helyette többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztása javasolt. Az Amerikai Szívtársaság még ennél is kevesebb, 7% alatti arányban határozza meg a telített zsírsav-fogyasztást.
  • A transz-zsírsavak fogyasztását le kell szorítani a lehető legkisebb mértékre: feldolgozott élelmiszerekből származó transz-zsírsavakat lehetőség szerint egyáltalán ne fogyasszunk, és természetes forrásból is csak a teljes energiafogyasztás 1%-ánál kevesebbet.
  • A napi sófogyasztás csökkentése: <5 g/nap.
  • a napi javasolt rost-fogyasztás 30-45 gramm, az is főleg teljes kiőrlésű gabonafélékkel, zöldséggel, gyümölccsel.
  • Napi 20 dekagramm gyümölcs fogyasztása javasolt (2-3 alkalomra elosztva).
  • Napi 20 dekagramm zöldség fogyasztása javasolt (2-3 alkalomra elosztva).
  • Hetente kétszer fogyasszunk halat, ebből az egyik alkalommal olajos halat.
  • Az alkoholfogyasztást korlátozása javasolt: férfiaknak naponta 2 pohár (20g/nap) illetve nőknek naponta 1 pohár (10g/nap).
Merck
Sandoz
Egis
Most
Top 12 óra