Ez az, ami csökkenti a kockázatát a szív- és érrendszeri megbetegedéseknek

2017.09.30. 07:19

Minél inkább a megfelelő tartományban tartjuk a testsúlyunkat, és minél inkább ragaszkodunk bizonyos egészséges életszokásokhoz, annál kevésbé valószínű, hogy szívrohamunk lesz az életünk során: ez volt a konklúziója annak a 10 éven keresztül tartó kutatásnak, amelyet több mint 84 000 menopauzán átesett nőn végeztek el - olvasható a MedScape cikkében.

A szívroham veszélyét megmutató indexet a diéta, a testmozgás, a dohányzás és a testtömegindex (BMI) kritériumaiból állították össze, és ez az összefüggés független attól, hogy a résztvevőknek van-e és milyen a kardiovaszkuláris, a magas vérnyomással kapcsolatos vagy a cukorbetegséggel kapcsolatos múltja - állítják a tanulmány szerzői. A vizsgálat kezdetén senkinek nem volt még szívbetegsége.

A vezető kutató Dr. Golareh Agha volt (Harvard School of Public Health, Boston, MA).
Megfigyelésünk arra utal, hogy az egészséges életmód hasznos a szívbetegség elleni védelemben, mégpedig úgy, hogy csökkenti a kockázatát a szív- és érrendszeri megbetegedéseknek, a magas vérnyomásnak vagy a cukorbetegségnek – írja az orvoscsoport.

Az elemzésük a Női Egészségügyi Kezdeményezés (WHI) megfigyeléses vizsgálaton alapul, amelyet a Journal of the American College of Cardiology című folyóiratban publikáltak.

Pontszámmal értékelték az életvitelüket

Azokat a nőket, akik 1993 és 1998 között léptek be a vizsgálatba 40 Egyesült Államokbeli központban, „egészséges életmód pontszámmal" értékeltek, ami a meghatározott „egészséges étkezési indexen", a fizikai aktivitás mértékén, a dohányzási státuszon és a BMI-n alapult; a magasabb pontszám egészségesebb életmódot jelentett.

A kutatásban pontozták a nők életviteli szokásait.

Forrás: Thinkstock

Az elemzésben szereplő 84 537 nőből 1826-nál (2,16%) találtak új keletű szívbetegséget a vizsgálat 11 éve során. A szívbetegség kockázati aránya következetesen csökkent, ahogy az "egészséges életmód pontszámok" növekedtek.

A véletlenszerű vizsgálatokból származó bizonyítékok azt mutatják, hogy az az életmódváltás, amelyben több egészséges életmóddal kapcsolatos szokás megváltoztatását javasolták egyszerre, eredményes volt az életmódváltáson túl a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésében is. Néhány esetben azt tapasztalták, hogy ezek az életmódbeli változtatások hatásosabbak voltak a klinikai kezelésnél is – írják Agha és szerzőtársai.

„Éppen ezért azok a prevenciós stratégiák lehetnek a leghatásosabbak, amelyek nagyobb hangsúlyt helyeznek az egészséges életmódbeli szokások kombinációjára és integrációjára." Ez az állítás Dr. Paul A Heidenreich bevezetőjéből származik (Veterans Administration Palo Alto Healthcare System and the Stanford University School of Medicine, CA).

Szeretné megőrizni vagy helyreállítani szíve egészségét?
Szeretne többet tudni a szív- és érrendszeri betegségek kezeléséről, megelőzéséről, a táplálkozás, a mozgás, a stressz szerepéről? Érdeklik a magas vérnyomással, a magas koleszterinszinttel, elhízással, diabétesszel kapcsolatos legújabb hírek, kutatások? A rovat további cikkeit ide kattintva éri el!

Most akkor mindenki érezze rosszul magát, aki nem tud fogyni?

Dr. Heidenreich rámutat arra, hogy az elhízásnak, a szív- és érrendszeri rizikó faktoroknak természetesen vannak genetikai elemei és más olyan okai is, amelyeket nem lehet befolyásolni.„Nekünk, az egészségügyi ellátóknak azonban többet kell tennünk azért, hogy harcoljunk az ellen a közhelyszerűen leegyszerűsített nézőpont ellen, miszerint a rossz szív- és érrendszeri kockázati státusz (a magas BMI, a magas vérnyomás, a magas vércukorszint és a magas koleszterinszint, a dohányzás) a rossz egyéni döntések következménye. Egyszer talán eleget tudhatunk ahhoz, hogy személyre szabjuk azokat az ösztönzőket, amelyek tekintettel vannak a genetikai, a szocioökonómiai és más életviteli korlátokra, hogy mindenkinél elérhessük az optimális életmódváltás módját, megtalálva annak egyéni mozgatórugóit."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Támogatóink
Sandoz
Merck
Egis
Most
Top 12 óra