A Harvard-piramis segít, hogy a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát mérsékeljük

2017.07.09. 07:22

Bár sokan láttunk már különféle táplálkozási piramisokat, ajánlásokat, a kardiológusok 2008-ban megújult Harvard-piramist tartják a legalkalmasabbnak arra, hogy betartásával a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát mérsékeljük.

 Víz

Igyon vizet, teát vagy kávét (kevés cukorral vagy cukor nélkül).
Korlátozott mennyiségű tejet (1-2 adagot naponta) és gyümölcslevet (1 kis pohárral naponta).

Forrás: Dreamstime

Kerülje a cukros italokat.

Teljes kiőrlésű gabona

Egyen különféle teljes kiőrlésű gabonát (például teljes kiőrlésű kenyeret, teljes kiőrlésű tésztát és barna rizst).
Korlátozza a finomított gabonát (például a fehér rizst és a fehér kenyeret).

Egészséges fehérje

Válasszon halat, szárnyast, babot és diót; korlátozza a vörös húsokat és a sajtot; kerülje a sonkát, felvágottat és a feldolgozott húskészítményeket.

Forrás: AFP

Gyümölcsök

Egyen különféle, változatos színű gyümölcsöket.

Zöldségek

Minél több és változatosabb zöldséget fogyasztunk, annál jobb. A burgonya nem számít ide, a sült krumpli fogyasztását mindenképp fogjuk vissza!

Rostdús étrend = sok zöldség.

Forrás: AFP/David Ball

Egészséges olajok

Használjon egészséges olajakat (például olíva- vagy repceolajat) főzéshez, salátához. Korlátozza a vajfogyasztást. Kerülje a transzzsírt.

A piramis

Az egészséges étrend (és testsúly) alappillére a rendszeres testmozgás, amely segítségével egyensúlyban tartható a bevitt és elégetett kalóriamennyiség.

táplálkozási piramis, Harvard-piramis, egészséges táplálkozás

Forrás: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource

Az ételek minőségére figyeljünk, ne a grammokat számolgassuk!
Együnk sok növényt! Fogyasszunk sok zöldséget, gyümölcsöt, a gabona teljes kiőrlésű legyen, a zsiradékok is növényiek legyenek: például olíva- és repceolaj.

Ha húst eszünk, az legyen inkább hal vagy szárnyas.

Fogyasszunk kevesebbet ezekből:
- vöröshúsok,
- fehér (tehát nem teljes kiőrlésű) lisztek és ebből készült termékek
- burgonya
- cukrozott italok
- sózott rágcsálnivalók

Forrás: Harvard School of Public Health - The Nutrition Source

Merck
Sandoz
Egis
Most
Top 12 óra