Ülőmunka: szív- érrendszeri betegségek, elhízás és az idő előtti halálozás a következmény

2017.07.31. 04:18

Az ülőmunka - főleg a napi sok órányi - jelentősen növeli a veszélyét a cukorbetegségnek, a szív- érrendszeri betegségek kialakulásának, gyakoribbá teszi az elhízást és az idő előtti halálozást.

A munkahelyi wellness-kezdeményezések támogatói azt remélik, az álló íróasztalok - amelyet többek között Leonardo da Vinci és Virginia Woolf is használtak - 2015-ben átalakítják a modern irodákat. Jessica Matthews, a San Diego-i Miramar College sportpszichológusa elmondta: a szakértők szerint az ülőmunka az új dohányzás, mivel a hosszan tartó ülés növeli krónikus betegségek, a cukorbaj és a szív- és érrendszeri problémák kockázatát. Még az aktívan sportolókat sem kímélik a sok órás ülőmunkából származó egészségügyi problémák.

Az ülőmunkát végzőknél kétszer akkora az érrendszeri betegségek előfordulása, mint azoknál, aki inkább állnak munka közben. A napi nyolc órát ülő nőknél például kétszer-háromszor nagyobb eséllyel alakul ki életveszélyes vérrög a szervezetben, és a magas vérnyomás illetve a szívbetegségek kockázata is megnő. Mivel a vénák jelentős része izmok között halad, így a naponta több órát üldögélőknél az izmok pumpafunkciója hiányzik, így nem lesz megfelelő vérkeringés. Ez az oka, hogy a sokat ülők (és egy helyben állók) lába dagadhat.

Az Amerikai Sporttanács (ACE) már több éve felajánlotta a dolgozóinak az álló íróasztal lehetőségét. "Sokan számoltak be arról, hogy több energiát éreznek így magukban. Egész biztos, hogy ez a szellemi munkában is nagy segítség" - magyarázta Cedric X. Bryant, a szervezet vezető tudományos munkatársa.

Persze nem ilyen otthoni, barkácsolt megoldást terveztek az irodákba.

Bryant maga is álló asztalnál dolgozik, amely gyaloglópadhoz kapcsolódik. Az állás segít neki figyelni és koncentrálni.

Az álló munkaállomásoknak több fajtája létezik: vannak különálló asztalok és olyanok is, amelyek hagyományos íróasztalhoz csatlakoznak. Az üléshez képest az álló munka plusz 163 kilokalóriát éget el nyolc óra munkavégzés alatt - mutatta ki a Journal of Physical Activity című szaklapban megjelent tanulmány.

Forrás: Thinkstock

Bryant szerint az egész napos állásnak is lehetnek veszélyei, többek között fokozhatja az artériák és a visszerek megvastagodásának a kockázatát. Kezdjük naponta félórás-egyórás álló munkával, hogy a szervezet hozzászokhasson az új testhelyzethez. Az a fontos, hogy elkerüljük a folyamatos ülőmunkát, azaz visszafordítsuk az órát arra a korra, amikor az ember még nem száműzte a mozgást az életéből

- mondta Bryant. Addig is, míg nem sikerül álló munkaállomást kiépíteni mindenhol, érdemes az ülőmunkát húszpercenként megszakítani, álljunk fel, tegyünk egy kört, nyújtózkodjunk, csináljunk például egy teát, már ezzel is csökkenthetjük a cukorbetegség és különböző szívbetegségek kialakulását, amelyek kialakulásában mindenképp szerepe van a túl sok ülésnek és a mozgásszegény életmódnak.

Támogatóink
Merck
Egis
Most
Top 12 óra