Fogadalom: nem csak szívbetegeknek érdemes megfontolni az alábbi tanácsokat!

2018.01.10. 04:11

Ön is megfogadta az éj év kezdetén, hogy idén "bizisten megváltozik"? Lefogyna, leszokna a dohányzásról (túlzott koffeinbevitelről, csokoládézásról), többet mozogna és komolyabban venné a szűrővizsgálatokat is? Ha Ön elhatározta, mi segítünk!

Lássuk, mi a legfontosabb!

1. Maradjon a realitás talaján!

Csak a reklámokban lehet egy hónap alatt 20 kilót fogyni. Ha ennyi súlytól kell megszabadulnunk, akkor arra az egész évet szánjuk rá! Ehhez nincs szükség betarthatatlan dolgok vállalására: ha felére, harmadára csökkentjük az édességfogyasztásunkat, ha mostantól gyakrabban eszünk köretként zöldséget és gyümölcsöt és nem repetázunk, akkor különösebb erőfeszítések nélkül is csökkenhet a súlyunk. Mostjuk a 20 kilóhoz ennél több erőfeszítésre van szükség, de 10 kilótól meg lehet szabadulni az étkezések megreformálásával.

Forrás: AFP

Extra tipp szívbetegeknek: már most tűzzük ki az időpontját az orvoshoz bejelentkezésnek. Ha eddig nem tettük, vezessünk vérnyomásnaplót.

2. Mit is szeretnénk pontosan?

Túl általános és semmitmondó, ha csak úgy sóhajtozunk a levegőbe, miszerint "de jó lenne vékonyabbnak lenne, de jó lenni nem cigizni".

Akkor van esélyünk elérni az álmainkat, ha pontosan megfogalmazzuk, még jobb, ha leírjuk, hogy mit és hogyan szeretnénk elérni. Ne a célt írjuk le, hanem a hozzá vezető utat! A "hetente háromszor nagyot sétálok", "ezentúl lift helyett gyalog megyek fel a 2. emeletre", illetve a "bejelentkezem a dohányzásleszoktató központba segítséget kérni" ígéretek kézzelfoghatóbbak!Extra tipp szívbetegeknek: ha gondban vagyunk a rendszeres gyógyszerszedéssel, állítsunk be a telefonunkon, ébresztőóránkon figyelmeztető jelzést, aztán egy idő után már magától is eszünkbe jut!

3. Mikor, mit, hogyan?

Lehet, hogy furcsén hangzik, de ha el akarjuk érni a célunkat, akkor tervezzük meg úgy, mint egy projektet, mint egy munkamenetet.

Mit jelent ez?

A célig sok kis lépés vezet. Dolgozzunk ki egy menetrendet, amely tartalmazza a legfontosabb lépcsőfokokat, illetve azokat a mindennapi tevékenységeket is, amelyeket meg kell tenni az előrehaladás érdekében.Ne sajnáljuk az időt ennek a kidolgozására, hiszen ennek követése segít minket a következő hónapokban.

Tervezzük meg, konzultáljunk szakemberrel!Forrás: Getty Images/FangXiaNuo/Fangxianuo

Mindig csak a következő lépésre koncentráljunk! Ha sikerül elérni a részcélt, jutalmazzuk meg magunkat.

Ha az ütemterv valamelyik része nem működik, változtassunk rajta! A kulcs a rugalmasság: ha az egyik módszer nem megfelelő, keressünk egy másikat!

Ne csak pár napig tartson az elhatározásunk! Olyat vállaljunk tehát, amit képesek vagyunk hosszú távon megtenni. Ha mozognunk kell többet, mert eddig mozgásszegény életmódot éltünk, akkor lehetőleg ne vágjunk bele hebehurgya módon! Határozzuk el, hogy felkeresünk egy kardiológust és kivizsgáltatjuk magunkat és tanácsot kérünk, milyen mozgást végezhetünk és milyen intenzitással.

4. A düh, a frusztráció rossz tanácsadó!

Ha nagy változásokat tervezünk és nem (minden) úgy alakul, ahogyan elképzeltük, az sokszor nagyon frusztráló tud lenni, nagyon nehéz.
Szinte mindenkinél előfordulnak kisebb megtorpanások, sőt visszaesések. Legyünk türelmesek! Hasznos, ha előre felkészülünk azokra a helyzetekre, amelyek általában problémát szoktak okozni.

Kérjük meg szeretteinket, hogy bátorítsanak, esetleg szolidarításból tegyék ők is velünk, amit elterveztünk. Ha fogyni szeretnénk és minden akaratunk ellenére felborult 2-3 napra az elterveett étrendünk, akkor ne essünk kétségbe, folytassuk ugyanott, ahoól abbamaradt, nem áll le a fogyás egy botlás miatt. Ugyanez a helyzet a dohányzásról való leszokásról, a sport gyakrabbá tételéről - néhány nap megingás nem a világ vége! Csak fokytassuk tovább, amit elkezdtünk!
Muszáj időben lépnünk, ha el akarunk kerülni egy későbbi tragédiát!

5. Vegyük igénybe mások segítségét és támogatását!

Sokaknak nehézséget okoz, hogy egyedül kitartsanak a céljaik mellett. Ilyenkor hasznos lehet, ha társat találunk magunk mellé a cél megvalósításában.

Ez lehet akár egy szakértő (például edző, pszichológus), családtag, barát vagy akár egy csoporthoz is csatlakozhatunk. A többiek támogatása segít abban, hogy a nehézségek esetén is kitartsunk.