A rozmaring, fahéj, szegfűszeg, kurkuma csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát

2017.07.26. 09:44

Amerikai táplálkozástudományi szakemberek vizsgálata szerint a fűszerek egy része segíthet a vérzsírszint csökkentésében. Bár e finomságok fogyasztása természetesen nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot és terápiát, hosszú távon hozzájárulhat szívünk és érrendszerünk egészségének megőrzéséhez.

Az Egyesült Államok-beli Penn State University kutatói, Sheila G. West és Ann C. Skulas-Ray vizsgálatuk során korábbi kutatások eredményeit tekintették át. Arra voltak kíváncsiak, hogy a különféle fűszereknek és fűszerkeverékeknek lehet-e hatásuk a szív- és érrendszeri betegségek kockázatára nézve.

A vizsgálat során arra a következtetésre jutottak, hogy ha az ételeink az antioxidáns hatású vegyületeket komolyabb mennyiségben tartalmazó fűszerkeverékkel készülnek, csökkenhet a vérnek a zsíros ételek fogyasztása után megemelkedő triglicerid-szintje ahhoz képest, amikor ugyanazt az ételt a fűszerkeverék nélkül fogyasztjuk el – ez pedig hosszú távon csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Forrás: Oláh Róbert

A fűszerkeverék összetevői között ott találjuk a fokhagymaport, a rozmaringot, az oreganót, a fahéjat, a szegfűszeget, a paprikát, a kurkumát, a gyömbért és a fekete borsot.

Fahéj és fokhagyma

A Nutrition Today című szaklapban publikált kutatás során a korábbi vizsgálatok három kategóriájában nyert adatokat hasonlították össze: a fűszerkeverékekről szóló kutatásokét, illetve a fahéjjal és a fokhagymával végzett vizsgálatokét. A fahéjjal kapcsolatot kutatásokban a fűszer hatását cukorbetegek és cukorbetegséggel nem küzdők esetében is megvizsgálták. A cukorbetegek esetében a fahéj jelentősen csökkentette a koleszterinszintet, illetve más vérzsírok szintjét, miközben a cukorbetegséggel nem küzdőkre nézve nem bírt semmilyen jelentősebb hatással.

A fokhagymával kapcsolatban végzett kutatások nem hoztak egyértelmű eredményt, de ennek az is az oka lehet, hogy a különböző vizsgálatok a fűszer nagyon eltérő adagjaival dolgoztak, 9 milligramm fokhagymaolajtól 10 gramm nyers fokhagymáig.

A Penn State University kutatói megjegyezték, hogy ennek ellenére a kutatásokban megfigyelhető volt az összkoleszterinszintnek a fokhagymafogyasztás mellett bekövetkező 8 százalékos csökkenése, amelyet 50 éves felnőttek esetében a szívproblémák esélyének 38 százalékos csökkenésével hoztak összefüggésbe.

Fűszerrel és fűszer nélkül

A korábbi kutatások adatainak összegzése mellett a két kutató saját vizsgálatot is végzett: hat túlsúlyos, de egyébként egészséges, 30 és 65 év közötti férfinak készítettek egy ételsort két különböző napon. A menü csirkéből, kenyérből és desszertként kekszből állt, az egyikhez viszont hozzáadták a nagy antioxidáns-tartalmú fűszerkeveréket, míg a másikhoz nem. Étkezés után három óráig figyelték a kutatás résztvevőit, miközben 30 percenként vért vettek tőlük.

A fűszeres ételsor elfogyasztása után az alanyok vérében 13 százalékkal nőtt az antioxidáns-aktivitás a kontroll-menü elfogyasztása utáni állapothoz képest, ez pedig a kutatók szerint hosszú távon hozzájárulhat a szív- és érrendszeri betegségek, és más krónikus problémák megelőzéséhez.

Egészségvédő fűszerek.

Forrás: Thinkstock

A két kutató és kollégái most egy olyan kutatáson dolgoznak, amelynek során az antioxidánsokban gazdag fűszerkeverékkel ízesített menü elfogyasztása után nyolc órán keresztül monitorozzák a kutatás résztvevőit, és amelynek során azt is vizsgálják, hogy mi történik az ételekben levő zsírral ebben az esetben: ha ugyanis nem szívódik fel, akkor kiürül a szervezetből, ami a kutatás egy új dimenzióját nyitja meg.

Mire jók?

De vajon milyen hatásai is vannak az egyes fűszereknek?
A fahéj a hasnyálmirigy vércukorszint-szabályozásban játszott szerepét segíti, javítja az emésztést, csökkenti a koleszterinszintet, valamint antibakteriális tulajdonságokkal is rendelkezik.

A kurkuma az egyik legerőteljesebb hatású fűszer, antioxidáns hatóanyaga, a kurkumin gyulladáscsökkentő, májvédő és koleszterincsökkentő, valamint a szív- és az érrendszer egészségét védő hatású.

A gyömbér hatása sok területen rokon a kurkumáéval, gyulladáscsökkentő, vírusölő és emésztésjavító fűszer, de a keringést is javítja.

A fekete bors piperin alkaloidja serkenti a gyomorsav termelését, és egyes megfigyelések szerint fokozza a többi fűszer, valamint a gyógyszerek és étrendkiegészítők hatását.

A rozmaring egyes források szerint az agy és a szívizom teljesítményét javíthatja.

Az oregano (szurokfű) erőteljes antioxidáns hatású vegyületeinek köszönhetően enyhe antibiotikus hatással rendelkezik, csökkenti a koleszterinszintet és javítja a légzőszervek teljesítményét, amely szintén kapcsolatban áll a szív- és az érrendszer egészségével.

Oregano, szurokfű, vadmajoranna.

Forrás: AFP/Anna Clarén

A szegfűszeg többek között gyulladácsökkentő, antibakteriális és emésztésjavító hatásáról ismert, antioxidáns hatású vegyületei közül a legismertebb az eugenol.

Természetesen a fűszerekből nem érdemes egészségvédelmi célból mega-dózisokat fogyasztani, hiszen a túlzottan fűszeres ételek élvezete többet árt a szervezetnek, mint amennyit azok antioxidáns-tartalma esetlegesen használ. Ám arra mindenképp alkalmasak, hogy az orvos által javasolt terápia betartása mellett emeljük az ételeink élvezeti értékét, javítsuk azok ízét úgy, hogy közben esetleg még az egészségünk megőrzéséhez is hozzájárulunk.

És a legfontosabb: a fűszerek fogyasztása nem helyettesíti az orvos által felírt terápiát - csupán valamennyire erősítheti, támogathatja azt, illetve egészséges emberek esetén - a mozgással, egészséges életmóddal együtt - hozzájárul az egészség megőrzéséhez. 

Támogatóink
Merck
Egis
Most
Top 12 óra