Kegyes Réka dietetikus tanácsai szívbetegek táplálkozásához

2017.08.26. 07:14

 

Vannak, akik semmibe veszik az élelmiszerek hatását az egészségükre (persze általában csak addig, míg betegséget nem okoznak ezzel maguknak), mások túlzott jelentőséget tulajdonítanak minden falat ételnek és alárendelik az egész életüket a megfelelőnek vélt étkezés megvalósításának. Az igazság a kettő között van!

1. Betegség ellen mit (t)együnk?

Kegyes Réka dietetikus az alábbi tanácsokat adja.

A táplálkozás nagy szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében és a rosszabbodás megelőzésében. A szívbarát táplálkozás sarokkövei megegyeznek a mediterrán étrend fő jellegzetességeivel. A gabonafélék és sütőipari termékek közül a teljesőrlésű kenyér, kifli és zsemle fogyasztható, mert abban a gabona héja, azaz a korpa is benne van.

Nem mindegy, milyen lisztből van!

Forrás: Thinkstock

Az előrecsomagolt péksütemények kerülendők, mert (bár már isebb mennyiségben) úgynevezett keményített növényi zsiradékot (transzzsírsavat) tartalmaznak, amely a jelenleg legkárosabbnak tartott zsiradékfajta.
A napi ötszöri zöldség- és gyümölcsfogyasztás rost- és vitamintartalma miatt fontos, elengedhetetlen része mind a megelőzésnek, mind pedig a beteg kezelésének. Amennyiben eddig valaki kevés zöldséget fogyasztott, akkor egyszerre csak egy adaggal érdemes növelni a mennyiséget és lépésről-lépésre kell javítani a táplálkozási szokásokon.

A húsok közül elsősorban a hal és baromfi részesítendő előnyben. Infarktuson átesettek számára heti 2–4 adag hal fogyasztása lenne szükséges!

Sovány, fehér húsok olajmentes sütése az ajánlott.

Forrás: AFP/Scanpix

Az ételkészítésnél inkább párolni, sütőzacskóban, sütőpapíron tepsiben, zsiradék nélkül és grillezni javasolt, a bő olajban/zsírban sütés ártalmas. Marhahús és édesség fogyasztás havonta 1–2 alkalommal javasolt. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy az élelmiszer választásnál törekedjünk változatosságra.

2. Gyógyuláshoz is kell a megfelelő étkezés

Az étkezés alapelvei bármely rizikótényező fennállásakor ugyanazok, csak a hangsúlyok tolódnak el kicsit attól függően, milyen betegség áll fenn a páciensnél.

Forrás: Origo
A Szívderítő rovat további cikkei
Szeretne többet tudni a szív- és érrendszeri betegségek kezeléséről, megelőzéséről, a táplálkozás, a mozgás, a stressz szerepéről? Érdeklik a magas vérnyomással, a magas koleszterinszinttel, elhízással, diabétesszel kapcsolatos legújabb hírek, kutatások? A rovat további cikkeit ide kattintva éri el!

Elhízás esetén a hangsúly a negatív energiaegyensúlyon van, ami azt jelenti, hogy kevesebb legyen az elfogyasztott étel energiatartalma, mint amennyit mozgással elhasználnak. Ehhez ma már remek recepteket lehet találni interneten is.
A koszorúér-, agyi- és végtagi-ér betegek esetén kiemelt szerepet kap az olívaolaj és olajos mag (dió, mogyoró, mandula, stb.) fogyasztás. Előbbi napi 4 evőkanál, utóbbi 3 dkg mennyiségben naponta rizikócsökkentő hatású! Infarktuson átesett betegek a halfogyasztással tudják segíteni gyógyulásukat.
Magasvérnyomás-betegségben a sóbevitel csökkentése és a kálium bevitel növelése javasolt. Ezt a friss élelmiszerek otthoni körülmények közötti elkészítésével tudjuk elérni, tehát kerülni kell a félkész- és késztermékek, konzervek használatát.

Próbálgassuk, melyeket kedveljük igazán, kombináljuk a különböző zöldfűszereket!

Forrás: Halmos Mónika

A só, mint ízesítő hiányának elfedésére a zöld fűszerek, pl. kakukkfű, tárkony, szurokfű (oregano), rozmaring stb. alkalmasak. A káliumbevitel növelését pedig zöldségek nagyobb mennyiségű fogyasztásával lehet megoldani. A napi megengedett sófogyasztás 1 teáskanálnyi. Tudom, ez nagyon kevés a megszokotthoz képest, de az egészségünk megőrzése érdekében törekedni kell erre!

3. Tiltólistás élelmiszerek

Amennyiben külön választjuk az élelmiszereket és az ételkészítést, akkor elmondható, hogy tiltott élelmiszer nincs, csak rossz mennyiség és fogyasztási gyakoriság.Azaz mindent lehet, csak megfelelő mennyiségben és nem mindegy, hogy milyen gyakran!

4. Vannak-e ajánlott élelmiszerek?

Egyes élelmiszereknek jótékony hatása van, például az olajos magvaknak, olívaolajnak, bogyós gyümölcsöknek, halaknak, de ezek együtt érvényesülnek igazán.

Csak az étcsoki szívvédő!

Forrás: Thinkstock

A csokoládé alapanyaga a kakaóvaj, amelyben szintén vannak jó hatású anyagok, de ezek a táblás tejcsokoládékban már nincsenek jelen! Tehát egészségvédő célzattal csak a 70–80% kakaóvaj tartalmú csokoládét érdemes eszegetni, és naponta csak egy kockányit.

5. Akkor most igyunk vagy ne igyunk?

Ha alkoholról van szó, akkor a kulcsszó a mértékletesség! Az alkoholfogyasztás elfogadható formája az étkezés mellé elfogyasztott bor, mégpedig hölgyeknek csak 1 dl, és férfiaknak is csupán 2 dl mennyiségben.Azonban ha valaki eddig nem fogyasztott bort, vagy nem szereti, akkor szívvédő hatása miatt ne kezdjen inni! Pláne, mivel bogyós gyümölcsökből ugyanazokat a jó hatású anyagokat megkaphatja.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Merck
Sandoz
Egis
Most
Top 12 óra