A tojásfogyasztás nem bűn és nem egészségtelen!

2018.04.02. 07:04

Míg évekkel ezelőtt óvtuk a tojásfogyasztástól a szívbetegeket, de még az egészségeseket is, addig mára sokat enyhült a szakemberek véleménye. A következő napokban biztosan több tojás fogy majd az átlagnál - Huszáros Bernadett dietetikus írása következik arról, hogy mi is van a tojásban, és mit kell tudnunk a fogyasztásáról!

A tanácsok miatt valóban csökkent a tojásfogyasztásunk egy időre. Jó pár évvel ezelőtt terjedt el az a nézet, hogy mivel a tojásnak magas a koleszterintartalma (1 tojássárgája: 280 mg), ezért az jelentősen emeli a vér koleszterinszintjét, így szerepet játszik az érelmeszesedés és az iszkémiás szívbetegség kialakulásában.

Tudnunk kell azonban, hogy a koleszterint nemcsak állati eredetű táplálékokkal veszünk magunkhoz, hanem a májunk maga is folyamatosan termeli. Szükségünk van rá. Testünk számára nélkülözhetetlen anyag, mely a sejtmembránok folyékonyságát, fluiditását biztosítja, továbbá részt vesz az epesavak, illetve különböző hormonok szintézisében, különleges szerepe van az agysejtek, idegsejtek képződésében.

Amennyiben valakinek magas a koleszterinszintje, és az diétával (ellenőrzött módon!) nem vihető le a normális értékre, akkor muszáj koleszterinszint-csökkentőt szedni, mert annak hiányában borítékolható a szív- és érrendszeri katasztrófa (leggyakrabban infarktus). 

Bizonytalan kapcsolat

Ma már nem egyértelmű, hogy az állati eredetű élelmiszerek, ezen belül is kiemelten a tojás koleszterintartalma lenne a felelős a szív- és koszorúér-betegségek kockázatának jelentős emelkedésében.

Sonkás-tormás krémmel töltött tojás.Forrás: --

A tojás egyébként - magas koleszterintartalma ellenére is - hasznosabb táplálkozás-élettani szempontból számos húsnál. Ugyanis zsírsav összetétele kedvezőbb: 2/3-át telítetlen zsírsavak adják, míg a húsok többségében a telített zsírsavak aránya a nagyobb - mondta Huszáros Bernadett dietetikus.

A tojásfehérje teljes értékű fehérje, szinte tartalmazza az összes életfontosságú esszenciális aminosavat. Található benne D-vitamin, aminek jelentős szerepe van a csontritkulás megelőzésében, és a kalcium, foszfor felszívódásához szükséges. A benne lévő A-vitamin is elengedhetetlenül szükséges például a jó látásunkhoz, szemünk és bőrünk egészséghez, az E-vitamin pedig antioxidáns hatása ismert.

A vízben oldódó vitaminok közül meg kell említenem még a tojás Riboflavin (B2-vitamin), kobalamin (B12-vitamin), folsav és pantoténsav tartalmát is, melyek a vérképzésben, az immunrendszer védelmében és az idegrendszer támogatásában játszanak szerepet. Ásványi anyag tartalma közül a foszfor, a vas, a jód és a cink tartalma emelhető ki. Tojás nagyon sok élelmiszerben van: a száraztésztákban (kivéve durum), tartalmazza a majonéz, a panír, a rakott ételekbe és töltelékekbe használjuk, valamint az édességek, sütemények, krémek, sodók alapanyaga.

Mennyit együnk?

Egészséges ember esetében heti 3-5 db tojás fogyasztása ajánlott, magas vérzsírokkal rendelkező egyén esetében a heti 2-3 db tojást szoktam ajánlani.

Forrás: foodcollection/Photocuisine / Hussenot, Pierre/Pierre Hussenot

Egy átlagos tyúktojás mintegy 60 grammot nyom, ha százalékokban akarjuk tudni az összetételét, akkor 11% a héj, 58% a fehérje és 31% sárgája. A tojás fehérjéje nagyrészt víz (88%) és értékes fehérje (9%), míg a tojássárgája nagyobb részben víz (51%), zsír (31%) és fehérje (16%).

Tudni kell viszont, hogy mivel koleszterin csak a tojássárgájában található, ezért a tojásfehérjét nyugodtan fogyaszthatjuk rántottának (teflon edényben készítve) zöldségekkel összesütve.

Húsvétkor sem magával a tojásfogyasztással van a gond, hanem azzal, hogy napokig esszük a húsvéti sonka mellé a sok tojást és minden más olyan élelmiszert, melyekből mértékletesen kellene fogyasztanunk.

A hagyományos húsvéti ételek között szerepel a kalács, a füstölt sonka, bárány, tojás, édességek (vajas krémesek, omlós tészták) - ezek így, együtt nem mondhatók kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásnak, és akár emésztőrendszeri panaszokat, szív- és érrendszeri megbetegedéseket is okozhatnak.Hangsúlyoznám, hogy az ünnep alatt is ügyelni kell a mértékletességre, megfelelő nyersanyag-válogatással, ételkészítési technológiával és ízesítéssel tartani lehet az egészséges táplálkozás alapelveit - tette hozzá Huszáros Bernadett dietetikus.

Boldog Húsvétot kívánunk olvasóinknak! 

Forrás: Shutterstock

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK