Szívünknek legegészségesebb zöldségek, fűszerek, csírák

2017.11.19. 07:13

Nemrég már mutattunk 10 olyan élelmiszert, alapanyagot, melyek fogyasztása nagyon előnyös. Most folytatjuk a listát zöldségfélékkel - és természetesen indokoljuk is, hogy miért fogyasszák bőségesen ezeket!

1. Padlizsán

A padlizsán rendszertanilag a paradicsom és a paprika rokona. A lila színű zöldségek erőteljes fegyvernek számítanak a szívbetegségek elleni harcban, mivel számos betegségmegelőző hatású növényi vegyületet tartalmaznak. Egyikük, a klorogénsav például a szabad gyökök ártalmas hatásaitól védő egyik legerőteljesebb hatású növényi tápanyag.

Mennyi egy adag? Egy csésze főtt padlizsán.

Például grillezve, vagy utána padlizsánkéremnek elkészítve is nagyszerű.Forrás: Zirig Árpád

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 35
Zsír: 0,2 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 1 mg
Szénhidrát: 8,6 g
Élelmi rost: 2,5 g
Cukor: 3 g
Fehérje: 0,8 g

2. Mángold

Miért tesz jót? A mángold a betalainok, az A-, C-, E- és K-vitaminok, a magnézium, a kálium, a rostok, a kolin, a B-vitaminok családja, a cink és a szelén kiváló forrása.
Mennyi egy adag? Egy csésze nyers mángold.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 7
Zsír: 0,07 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 77 mg
Szénhidrát: 1,4 g
Élelmi rost: 0,6 g
Cukor: 0,4 g
Fehérje: 0,7 g

3. Gomba

Miért tesz jót? A gombában sok van az ergotionein nevű, rákellenes hatású antioxidánsból, és jó forrása a riboflavinnak (B2-vitaminnak is). A gomba a D-vitamin legjobb növényi forrása, ez különösen a vegetáriánusok számára lehet érdekes.

Az nagyon fontos, hogy csak ellenőrzött gombát fogyasszunk!Forrás: Thinkstock

Mennyi egy adag? Egy csésze nyers gomba.
Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 15
Zsír: 0,2 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 4 mg
Szénhidrát: 2,3 g
Élelmi rost: 0,7 g
Cukor: 1,4 g
Fehérje: 2 g
Recept: vegyes gombaleves

4. Leveles kel

Miért tesz jót? Ez a sötétzöld leveles zöldség nagyon gazdag luteibnen és zeaxantinban, így segít abban, hogy a retinán sok legyen azokból a pigmentekből, amelyek elnyelik a Nap káros sugarait. A kelben levő tápanyagok a rák kockázatát is csökkentik, segítenek megőrizni a csontok egészségét.
Mennyi egy adag? Egy csésze nyers kellevél.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 8
Zsír: 0,2 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 6 mg
Szénhidrát: 1 g
Élelmi rost: 0,6 g
Cukor: 0,4 g
Fehérje: 0,7 g

5. Brokkolicsíra

Miért tesz jót? A növényi tápanyagokban gazdag brokkolicsíra antioxidáns hatással rendelkezik.
Mennyi egy adag? Fél csészényi csíra.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 10
Zsír: 0 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 0 mg
Szénhidrát: 1 g
Élelmi rost: 1 g
Cukor: 0 g
Fehérje: 1 g

6. Édeskömény

Miért tesz jót? Az édeskömény valóságos vitaminkoktél, tele antioxidánssal, C-vitaminnal, rosttal, és a növényi tápanyagok sajátos keverékével. Az egyik ilyen vegyülete az anetol, amely állatkísérletekben gyulladácsökkentő és betegségmegelőző hatást mutatott.

Keveset eszünk belőle, pedig hasznos!Forrás: Thinkstock

Mennyi egy adag? Egy gumó.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 73
Zsír: 0,5 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 122 mg
Szénhidrát: 17 g
Élelmi rost: 1 g
Cukor: 9 g
Fehérje: 3 g

7. Fokhagyma

Miért tesz jót? Ennek a csípős hagymafélének már régóta ismertek az egészségügyi értékei. Tele van olyan flavonoidokkal és kéntartalmú vegyületekkel, amelyek segítik az immunrendszer működését és védik az ízületek egészségét. Szívvédő tulajdonságai is bizonyítottak, ráadásul - legalábbis a népi megfigyelés szerint - a vírusok ellen is hatásos.

Mennyi egy adag? Egy gerezd.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 4
Zsír: 0,02 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 1 mg
Szénhidrát: 1 g
Élelmi rost: 0,1 g
Cukor: 0,03 g
Fehérje: 0,2 g

8. Édesburgonya

Miért tesz jót? Bár az édesburgonyának valamivel nagyobb a természetes cukortartalma, mint a sima burgonyának, ez a gumó valóságos narancssárga tápanyagbomba. Egy nagyobb édesburgonyában valamivel több van, mint a napi A-vitamin szükséglet, amely a szem és a szaporodásért felelős szervek egészségét is védi. Bőven van benne B-vitamin, rost, kálium, valamint a glutation nevű antioxidáns, amely segíti az immunrendszer működését és az anyagcserét.
Mennyi egy adag? Egy közepes, főtt édesburgonya.

Édesburgonya: egy zöldség ínyenceknek és az egészséges életmód híveinek.Forrás: Shutterstock

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 103
Zsír: 0,2 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 41 mg
Szénhidrát: 23,7 g
Élelmi rost: 3,8 g
Cukor: 7,4 g
Fehérje: 2,3 g

9. Cékla

Miért tesz jót? A cékla rengeteg olyan vegyülettel látja el a testünket, amelyek segítenek a vérnyomás és a „rossz", LDL koleszterinszint csökkentésében. A színét adó betalainnak köszönhetően ráadásul jól is mutat a tányéron. Mivel a betalaint a hő roncsolja, így a céklát mindenképpen egy óránál kevesebb ideig gőzöljük, vagy süssük, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a tápanyagaiból.
Mennyi egy adag? Egy csésze főtt cékla.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 37
Zsír: 0,2 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 65 mg
Szénhidrát: 8,5 g
Élelmi rost: 2 g
Cukor: 7 g
Fehérje: 1,4 g

10. Spenót

Miért tesz jót? A spenót az egyik legjobb folsav-forrás, és jelentős mennyiségű A-vitamin, vas, kálium, kalcium, cink és szelén is van benne – ez utóbbi antioxidáns tulajdonságokkal bír, és segíti a pajzsmirigy optimális működését.
Mennyi egy adag? Egy csésze nyers spenót.

Mi van benne (adagonként)?
Kcal: 7
Zsír: 0,4 g
Koleszterin: 0 mg
Nátrium: 24 mg
Szénhidrát: 1 g
Élelmi rost: 0,7 g
Cukor: 0,1 g
Fehérje: 1 g