Nyugtalanító helyzet: így árt a passzivitás

2017.10.30. 04:15

Aki napi hat óránál többet tölt ülve, annak az aktívan élőknél negyven százalékkal nagyobb esélye van arra, hogy az elkövetkező 15 évben meghal. 

Miért?

Két hétig tartó, napi hat órányi egy helyben ülés után megnő a vér triglicerid – tehát a zsírmolekulák – szintje. Az LDL – vagyis a rossz koleszterin –, a koleszterint szintemelkedésnek indul, emellett az inzulinrezisztencia mértéke is növekszik. Nagymértékű zsírraktározás is megindul, sorvadásnak indulnak az izmok, az agy pedig egyre kevesebb oxigénhez jut.

Akik ülőmunkát végeznek, kétszer nagyobb eséllyel néznek szembe valamilyen érrendszeri megbetegedéssel. A túl sok ülés rossz hatással van a belek mozgására is. Ugyan nem teljesen bizonyított, de a sok ülés a vázizmokra is rossz hatással van, ugyanis megrövidülhetnek.

Magyarországon a mozgásszegény életmód miatt 35 percenként meghal egy ember.

Túl sokat ülünk!

Forrás: pixabay.com

A test egészségi állapotának romlását ilyen hosszas ülés esetén nem tudja megállítani még az sem, ha valaki eljár edzőterembe, érdemes inkább az ülőmunkát végzőknek rendszersen felállniuk, mozogniuk kicsit: sétálás közben telefonálni, üzengetés helyett átsétálni a szomszédoz asztalhoz vagy szobába, tenni egy kört az udvaron (vagy a folyosón legalább).
A születéskor várható élettartam hét hónappal növekedne a rendszeres mozgás/aktivitás következtében.

A magyarok a felmérések szerint „beleragadtak a foteljaikba", nagyon kevés időt töltve fizikai aktivitással, mozgással, sporttevékenységgel. Ennek nem meglepő módon komoly egészségügyi kihatása van, ami megmutatkozik az általános egészségügyi állapot, illetve a halálozások tekintetében is

Mozgás!

A mozgás elősegíti az inzulintermelést, ez pedig segít a vércukorszint mérséklésében, így pedig csökken a cukorbetegség kialakulásának kockázata is.

Bármilyen mozgásforma hasznos!

Forrás: AFP/Paulina Westerlind

A mozgás – akár egyéni, akár közösségi formában történik – sokkal többről szól, mint pillanatnyi élményről, kikapcsolódásról, hiszen már középtávon is jobbá és teljesebbé teheti az egyén életét, ezen keresztül pedig utat jelent egy egészségesebb, vitálisabb társadalomhoz is.

Nyugtalanító helyzet

A magyarok mozgáshoz, sporthoz való hozzáállásának szintje nyugtalanítóan alacsony, a mérések alapján egy inaktív társadalom képe bontakozik ki. A lakosság kétharmada – hatvanhét százaléka – napi tíz percet sem tölt sporttal. „Nemcsak a munkatevékenységhez kapcsolódik kevés mozgás, hanem a szabadidős, kifejezetten sport jellegű testmozgás is ritka és tartamát tekintve" – hívja föl a figyelmet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Európai lakossági egészségfelmérés, 2014 (Elef) eredményeit ismertető kiadványa. Eszerint mindössze 4,5 százalék azok aránya, akik a hét minden napján végeznek testmozgást.

Ennél kevesebben vannak azok, mindössze 3,2 százalék, akik kifejezetten az izomerősítéssel, az állóképesség fejlesztésével összefüggő gyakorlatokat végeznek. A válaszadók hetvenhat százaléka pedig „ki sem kel a foteljéből".

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Merck
Sandoz
Egis
Most
Top 12 óra