Életmentő tanácsok karácsony előtt háziasszonyoknak

2017.12.11. 04:06

Vélhetőleg senki nem betegen vagy az ügyeleten töltené a karácsonyt - pedig néha megkísértjük a sorsot. Íme néhány praktikus tanács, hogy ne kerüljünk bajba! 

A nagy karácsonyi sütés-főzésnél fokozottan ügyeljünk az alapanyagok tárolására, illetve arra, hogy a sietségben, kapkodásban is vigyázzunk arra, hogy a nyers húsok, halak megmunkálása után ne nyúljunk olyan élelmiszerhez, amelyet nyersen fogyasztunk.

Hová tegyem? Na, ez a kérdés hangzik el talán a leggyakrabban a háziasszonyok szájából ilyenkor. Vagyis hol tároljuk ilyenkor azt a rengeteg ételt, melyet elkészítettünk? A hűtőszekrényben gyakran nincs már elég hely. Ezért érdemes még ma átnézni, hogy mit lehet ideiglenesen máshova tenni, akár kamra polcára vagy az erkélyre, teraszra, mert nem árt meg neki az esetleges fagy sem.

Ha több napos, szavatossági időn túl lévő terméket találunk a hűtőben, akkor ne sajnáljuk kidobni! Nagyon nem hiányzik az ünnepek alatt az ételmérgezés!

Kompenzáljunk!

Mivel a következő napokban a szokottnál jóval többet fogunk enni (és nem igazán kalória- és zsírszegény ételeket), ezért ha két főétkezés között megéhezünk, akkor gyümölcsöt válasszunk.

Ilyenkor gyakori tünet, hogy annyira összevissza eszünk mindent, hogy ezt a gyomrunk nem tűri, émelygés, hasmenés mutatja, hogy túlterheltük az emésztőrendszerünket. Inkább mindenből egy keveset vegyünk a tányérra, ha sokféle ételt lehet és akarunk megkóstolni.

Ne együk túl magunkat!Forrás: AFP

A főfogásokhoz, különösen a nehezebb ételekhez, mindig fogyasszunk friss salátát vagy savanyúságot.
A majonézes saláták helyett - ha van rá mód - válasszuk inkább ki a joghurtos, kefires öntettel készült változatokat.

Még módosíthatunk a kinézett recepten annyit, hogy megpróbáljuk zsírszegényen elkészíteni: a sütőzacskó nagy barátunk!

Okosan!

A rántott ételeket elkészíthetjük zsírszegény módon is: egy konyhai ecsettel a bepanírozott hús szeletek mindkét oldalát vékonyan kenjük át olajjal, majd a szeleteket tegyük sütőpapírral bélelt tepsibe. Ehhez a művelethez használhatunk olajspray-t is. 180°C-os előmelegített sütőben 20-25 perc alatt, félidőben megforgatva süssük készre - tanácsolják Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet munkatársai.

Még nem késő: a halászlevet leveskocka nélkül készítsük és bízzunk saját ízlésünkben a fűszerezés során.

Használjunk olyan fűszereket, amelyek kedvező hatással vannak az emésztésre. Ilyen például a kömény, a kakukkfű, a babérlevél, a majoránna, a bazsalikom és a fahéj.

Egészségesebben is elkészíthető!Forrás: AFP

Válasszunk intenzív ízű fűszernövényeket, így kevesebb sóval, vagy akár só hozzáadása nélkül is finom ételek készíthetők. Ha a húsokat gyümölccsel kombináljuk, szintén nem szükséges a só használata. Ilyen étel a gyümölccsel göngyölt hústekercs, vagy a sült hús gyümölcsmártással. A pulykasültet készíthetjük barackkal, almával vagy aszalt gyümölccsel töltve, majoránnával fűszerezve.

A burgonya- vagy rizsköret helyett, ha az étel jellege megengedi, fogyasszunk vegyes zöldségköretet! Például pulykasülthöz, a sült és párolt halakhoz kiválóan illenek a párolt, sült, vagy grillezett zöldségek.
A mákos gubához használjunk a szokásosnál kevesebb cukrot, a vaníliás cukor helyett pedig természetes eredetű vaníliát.

A sütemények készítésekor adjunk a fehérliszthez fele vagy harmad rész teljes kiőrlésű lisztet. Részesítsünk előnyben olyan desszerteket, amelyek gyümölcsöt, diót vagy más olajos magvat, tejterméket tartalmaznak.

Az ünnepek alatt is étkezzünk naponta legalább ötször, ne hagyjunk ki étkezést annak reményében, hogy így kompenzálhatjuk egyéb étkezések túlzott kalória bevitelét. Üres gyomorral, nagyobb valószínűséggel fogunk túl sokat enni az ünnepi ebéd vagy vacsora alkalmával, mint kiegyensúlyozott napi ötszöri étkezés esetén.

Álljunk fel az asztaltól étkezés után! Vacsora után, egy jóízű beszélgetés alatt hajlamosak vagyunk folyamatosan csipegetni, így akár több száz felesleges kalóriát is bevihetünk.

Ne füllentsünk!

Ha valaki a családban olyan diétán van, amely kizár egyes hozzávalókat az ételkészítésből, akkor erre figyeljünk oda, tartsuk ezt tiszteletben, még jóindulatból se füllentsük azt, hogy nincs benne tojás vagy mogyoró, mert ha valaki erre allergiás, akkor annak súlyos, életveszélyes következményei lehetnek!

Ha valaki epebeteg vagy cukorbeteg, akkor kérdezzük meg tőle hogy mit és hogyan ehet. A tej- és tojásallergia esetén általában "csupán" kiütések jelentkeznek, ritka a súlyos allergiás reakció, a mogyoró azonban az arra érzékenyeknek életveszélyes ödémát okoz, mely fulladáshoz vezet perceken belül.

A mozgásról se feledkezzünk meg az ünnepek alatt, hiszen ilyenkor hajlamosak vagyunk egész délután a kanapén pihengetni, azonban egy hosszabb séta a friss levegőn hozzásegíti szervezetünket ahhoz, hogy még a nehezebb ételekkel is könnyebben elboldoguljon.