Szilveszterkor így ügyeljünk a szívünkre és az életünkre!

2017.12.31. 12:25

A téli hónapokban 30 százalékkal emelkedik a szívinfarktus okozta halálozás, és ez további 5-10 százalékkal nő karácsonykor és újévkor. A Magyar Kardiológusok Társasága - ahogy már karácsonyt megelőzően is - így az ünnep után és szilveszter előtti napon is ad útmutatót, hogyan óvjuk szervezetünket.

A karácsony és a szilveszter, illetve a köztes egy hét különösen megterhelheti szervezetünket, és a szívünk számára is kockázatot jelenthet. A klasszikus magyar ünnepi ételek, az alkohol és a dőzsölés bizony nemcsak a hasunkat viseli meg, de a szívünket is komoly veszélybe sodorhatja. A Magyar Kardiológusok Társasága most arra figyelmeztet, hogy okosan és a kockázatokat lehetőleg csökkentve élvezzük az ünnepi hangulatot. A szakemberek szerint több kutatócsoport igazolta, hogy ilyenkor a fiatalabbaknál többször fordul elő szívinfarktus. A sós, fűszeres ételek, a kialvatlanság, és túlzott alkoholfogyasztás extra terhet rónak a keringésre. Egy ideig azt hitték, hogy csak a hideg okozza, hogy sebezhetőbb a keringési rendszer, de ugyanilyen megfigyelések jöttek Ausztráliából vagy Új-Zélandról, ahol a karácsony nyárra esik.

„Az alkohol és a klasszikus magyar ünnepi ételek bizony komoly terhet jelentenek a szervezet számára. Lényegében valamennyi karácsonyi, szilveszteri magyar szokás szerint készített étel nehéz és megterhelő, akárcsak a sok alkohol" - hangsúlyozza dr. Vértes András, a Magyar Kardiológusok Társaságának Kardiovaszkuláris Prevenciós és Rehabilitációs Munkacsoportjának vezetője.

Ilyenkor semmi sem elég!Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

„Fontos, hogy figyeljünk közben a vízfogyasztásra, és lehetőleg ne egyszerre és nagy mennyiségben habzsoljuk az ételeket, italokat. És persze

vegyük komolyan a tüneteket: amikor nem szűnik a nagy mellkasi nyomás, halálfélelem jelenik meg, akkor azonnal hívni kell a mentőt, mert perceken múlhat az élet, hiszen a szívinfarktus után minden félórával 10-15 százalékkal nő a halálozás valószínűsége- hívja fel a figyelmet a kardiológus.

És - ha már túléltük az ünnepi dőzsölést és az átmulatott éjszakát - hogyan csökkentsük a másnaposság kellemetlen velejáróit?

Hogyan lehet könnyebben túlélni?Forrás: Thinkstock

A másnaposság panaszainak enyhítésére számos „jól kipróbált" recept létezik. A fokozott vízfogyasztás, a friss levegő biztosan segít - ha csodát nem is tesz.

A fejfájás kezelésére talán a leggyakrabban az aszpirint szokták alkalmazni. A fájdalom csökkentésén túl a másnaposság esetén a szervezetben lejátszódó gyulladásos folyamatok enyhítésére is alkalmas az aszpirin, és más, úgynevezett nem-szteroid gyulladáscsökkentők is. Ám arra figyelni kell, hogy az aszpirin irritálja a gyomornyálkahártyát, így károsodott nyálkahártya esetén a tünetek (gyomorégés, hányinger) súlyosbodhatnak.

Mivel a másnaposság miatt gyakran szaporább lesz a pulzus, ezért egy tanulmányban azt vizsgálták, hogy a szívritmust is lassító vérnyomást csökkentő hatóanyag, a propranolol hogyan hat a másnaposságra. Kiderült, hogy bár a szívritmust mérsékelte, a másnaposság érzésére egyáltalán nem hatott.

Forrás: AFP

Gyakori tünet lehet másnaposan az émelygés, hányinger. A tropiszetron (mely vényköteles gyógyszerhatóanyag) hatásosságát vizsgálták emiatt, és nem találták hatásosnak a másnaposság miatt bekövekező hányinger csillapításában. Ehhez hasonló módon hat a gyömbér, amelynek komolyabb veszélyei nincsenek, ezért jobb híján lehet ezzel próbálkozni (lehet, hogy nem használ, de legalább nem is árt).

Ha a felhasi fájdalomérzete tartóssá válik, ha hányingere, hányás jelentkezik akkor is, ha az illető nem ivott sokat, ha kapkodja a levegőt, verejtékezik, elesettség, gyengeség, szédülés jelentkezik, mindezekhez szokatlan teltség érzet társul, akkor beszéljen orvossal, mert ezek lehetnek kezdődő szívinfarktus tünetei is!

És végül néhány gyakorlati útmutató!

  • Sose induljon el szórakozni, alkoholfogyasztással járó vendégségbe üres gyomorral! Kivételesen ágyazzon meg valami zsírosabb étellel.
  • Az éjszaka folyamán az alkohollal felváltva fogyasszon vizet és/vagy szénsavmentes üdítőt, és ne keverjen nagyon sok féle alkoholt! Tartson mértéket!
  • Lefekvés előtt pedig igyon sok vizet, egyen valamit és sétáljon egyet a friss levegőn!

Így talán kisebb eséllyel lehet macskajajjal kezdeni az új évet!