6 elképesztő testi változás a szénhidrátok elhagyásával

2018.02.23. 04:10

Az egyszerű szénhidrátok, amelyeket a sütikben, az édességekben és a chipsben vannak, az ételek világának a „bombanői". Gyors borzongást nyújtanak – de tudjuk, rosszat tesznek, és garantáltan bűntudatot érzünk tőlük.

Ráadásul nem vagyunk képesek megszakítani a függőségünket irántuk. És ez igazi függőség, legalábbis ezt mutatják a vonatkozó kutatások. Megdöbbenhetünk, ha szembesülünk azzal a ténnyel, hogy mennyit is eszünk valójában. Csaknem annyi szénhidrát van egyetlen darab csokis kekszben, mint egy egész tálnyi zabpehelyben!

A szénhidrátból nagyon sok van az ételeinkben, nehéz is lemondani róla. Nézzük meg, hogy mit nyerhetünk és mit veszíthetünk, ha csökkentjük a szénhidrát-bevitelt!

1. Elkezdünk zsírt égetni

Ez azonnal elkezdődik. A kalóriában gazdag szénhidrátok bevitelének csökkentése automatikusan csökkenti a napi rendszerességgel elfogyasztott kalóriamennyiséget, ami arra készteti a szervezetünket, hogy a testünk középső részén felhalmozott zsírt kezdje elégetni. Így tud energiát nyerni ahelyett, hogy a szénhidrátból nyert cukrot égetné – hiszen azt nem adunk.

2. Kevésbé leszünk éhesek

Nem a kevesebb kalória csökkenti az éhségünket, hanem a tápanyagok: a rostok, a fehérje és az egészséges zsírok. Sajnos az egyszerű, finomított szénhidrátokból mindhárom hiányzik, viszont gyors és olcsó kalóriaforrás. Az eredmény: egyre lustábbak és éhesebbek leszünk, és hajlamosak leszünk fejest ugrani a nasis fiókba.

Forrás: Thinkstock

Jó tanács: kezdjük a napunkat magas fehérje- és zsírtartalmú étellel, mint például görög joghurttal, zöldséges rántottával vagy chia magos pudinggal, és így csökkenthetjük az éhségünket.

3. Laposabb lesz a hasunk

Az egyik első dolog, amit észreveszünk, amikor az egyszerű szénhidrátot magas rosttartalmú élelmiszerekkel pótoljuk, hogy a hasunk egyre laposabb lesz. Az ok: a legtöbb amerikai csak napi 15 gramm rostot visz be az ajánlott 25-38 grammhoz képest. Ennek eredményeképpen az egészséges emésztőszervi baktériumok kevesebbet kapnak enni, és az egészségtelen, úgynevezett patogén baktériumok veszik át a helyüket, nekik pedig ünnepi lakoma a cukor. Ezek a kis gazemberek okozzák a felfúvódást, és teszik nagyobbá a hasunkat a valódi méretéhez képest. „A rostfogyasztás növelése elősegíti az egészség fenntartását" – mondja Isabel Smith dietetikus, a Isabel Smith Nutrition megalapítója.

Jó tanács: a fehér kenyér helyett használjunk teljes kiőrlésűt, vagy ha éhesek vagyunk fő étkezések között, együnk nyers diót, mogyorót. „A mogyoró és a dió nagyszerű rost- és egészséges zsírforrás, ami segít leküzdeni a szervezet számára a gyulladásokat, és segíti az emésztést" – teszi hozzá Smith.

4. Radikálisan csökkentjük a cukorbetegség kockázatát

Az egyszerű szénhidrátok egyszerű cukrokból vannak, és ha túl sokat eszünk belőlük, az rövid és hosszú távon is megbosszulja magát. Minél több ilyen gyorsan emészthető cukrot fogyasztunk el, annál több inzulint termel a hasnyálmirigyünk, ami végső soron akár inzulinrezisztenciához is vezethet, és végül kialakulhat a kettes típusú cukorbetegség.

Jó tanács: a rostban gazdag, összetett szénhidrátokat a szervezetünk sokkal nehezebben emészti meg, ami megakadályozza a nagy vércukorszint csúcsokat, amelyek inzulinkibocsájtást okoznak. „Minél alacsonyabban és minél egyenletesebb szinten tartjuk a vércukor értékünket, annál kevesebb inzulint bocsájtunk ki, és annál inzulinérzékenyebbek maradnak a szöveteink – ami jó dolog" – magyarázza Smith. Tehát, ha visszavesszük az egyszerű szénhidrátok fogyasztását, képesek leszünk stabil vércukorszintet produkálni, és ezzel csökkentjük a cukorbetegség kialakulásának a valószínűségét.

5. Erősebbek lesznek az izmaink

A világon szinte bármelyik étel egészségesebb az egyszerű szénhidrátoknál – a hamburgertől kezdve a sült húson át a joghurtig. Részben ez azért van, mert az egyszerű szénhidrátokból hiányzik a fehérje, ami az izmok építőanyaga (és kulcs alkotóeleme az egészséges hajnak, körömnek és bőrnek). Ha a testünket fehérjével és más tápanyagokkal töltjük fel, megadjuk neki, ami ahhoz kell, hogy plusz kalóriák igénybevétele nélkül növekedjen.

Forrás: Pixabay.com

Jó tanács: ha a fő étkezések között jellemzően megéhezünk, próbáljunk meg az édességek helyett magas fehérjetartalmú ételeket nassolni, amelyek üzemanyaggal látják el a szervezetünket.

6. Energikusabbnak érezzük magunkat

Természetesen nem minden szénhidrát rossz. A szervezetünknek szüksége van szénhidrátra a helyes működéséhez, és ez rendkívül fontos a megfelelő agy- és izomműködés céljából. Az egyszerű szénhidrátról hosszabban tartó üzemanyagra való átváltással biztosítjuk a folyton készen álló energiaforrást, és elkerüljük a fent-lent ingadozást, amit az egyszerű szénhidrátok okoznak. Válasszunk zöldségeket és gyümölcsöket, teljes kiőrlésű kenyeret, zabpelyhet, barnarizst és más teljes kiőrlésű gabonákat. Így nem lesz szükségünk a továbbiakban arra, hogy gyorsan jussunk energiához, és nem fogjuk vonszolni magunkat a fáradtságtól a délutáni órákban.

Jó tanács: a szénhidrát legalacsonyabb, még biztonságos mennyisége napi 50 gramm a Mayo Klinika szerint. Ez alá az érték alá ne menjünk, hogy elkerülhessük az energiaszintünk drasztikus csökkenését. Egy bögre zabpehellyel és egy fél banánnal már el is érjük ezt a szintet.