Tényleg védi a szívet az omega-3?

2018.04.13. 11:38

Igen, és mivel Magyarországon nagyon alacsony a tengerihal-halfogyasztás, ezért érdemes pótolni.

Tengerihal-fogyasztásunk nem éri el az Európai Kardiológus Társaság (ESC) által heti két alkalommal javasolt gyakoriságot, ami heti 30 deka lenne. Nincs mese: vagy másféle, omega-3 zsírsavakban gazdag táplálékforrást kell keresnünk, vagy őt érdemes szednünk, ha az alábbi csoportok valamelyikébe tartozunk.

Kinek ajánlott a fokozott omega-3 bevitel?

  • Főleg 35 év felett
  • alacsony halfogyasztás esetén,
  • egészségtelen életmód (dohányzás, mozgásszegény életmód, kiegyensúlyozatlan táplálkozás, nagymértékű leterheltség, stressz) esetén,
  • elhízás (BMI>30 kg/m2) esetén,
  • szív- és érrendszeri betegségek esetén, orvosával való konzultációt követően, illetve ezen betegségek családi halmozódása esetén,
  • emelkedett koleszterinszint; 6,5 mmol/l alatti érték esetén (6,5 mmol/l feletti érték esetén konzultáljon orvosával),
  • csökkent HDL szint (férfiaknál kevesebb mint 1,0 mmol/l, nőknél kevesebb mint 1,3 mmol/l) esetén,
  • emelkedett triglicerid szint: 4,5 mmol/l alatti érték esetén (4,5 mmol/l fölötti érték esetén, konzultáljon orvosával).
Forrás: Thinkstock

Az omega-3 források között is érdemes különbséget tenni, hiszen a hagyományos halolaj az omega-3 zsírsavakat triglicerid formájában tartalmazza, míg a másik jelentős omega-3 forrás, a krillolaj lipoproteinhez kötve. Míg a trigliceridek a vékonybélben történő emésztés során 2-monogliceridre és szabad zsírsavakra bomlanak, és elsősorban a májba transzportálodnak, növelve a szervezet energiaellátását és a zsírraktárakat, addig utóbbinak számos előnye van, könnyebben felszívódik, lizofoszfolipoid formájában direkt módon eljut a szervezet sejtjeihez, beépül a sejtmembránba és főleg az agyban kerül hasznosításra.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

A krillolaj-fogyasztás hasznát számos klinikai vizsgálat igazolta, egy vizsgálat során a krillolaj és halolaj-kapszula hatását vizsgálták, és napi 600 mg omega-3 fogyasztás esetén a krillolaj szignifikánsan nagyobb mértékben emelte az omega-3 indexet a halolajhoz képest, míg egy másik vizsgálat alkalmával, a krillolaj 12 héten át történő fogyasztását követően, szignifikáns mértékben javította a kóros lipidprofilt, beleértve az össz- és LDL-koleszterint, a trigliceridet, valamint a HDL-koleszterint is.

A krillolaj formájában történő omega-3 fogyasztás igen hatékony kiegészítője az egészséges étrendnek, melytől a legnagyobb hasznot nem a kialakult betegségek gyógyszeres kezelésének kiegészítőjeként, hanem már a fiatal kortól hosszútávon megvalósuló egészséges életvitel részeként remélhetjük.

A Szívderítő rovat további cikkei
Szeretne többet tudni a szív- és érrendszeri betegségek kezeléséről, megelőzéséről, a táplálkozás, a mozgás, a stressz szerepéről? Érdeklik a magas vérnyomással, a magas koleszterinszinttel, elhízással, diabétesszel kapcsolatos legújabb hírek, kutatások? A rovat további cikkeit ide kattintva éri el!
Facebookon pedig itt talál meg minket!