Minden 2 órával több állással eltöltött idő javítja az alábbi laborértékeket!

2018.06.10. 08:28

Ha ülés helyett állunk, csökkenthetjük a keringési rendszer anyagcseréjének rizikófaktorait – derül ki egy kutatásból.

Ahogy a sajtóban és az egyre növekvő számú klinikai kutatásokban is dokumentálták, a hosszú ideig elnyújtott ülés legalább olyan veszélyes, mint a dohányzás, számos egészségügyi szakértő figyelmezteti az embereket, hogy álljanak föl és mozogjanak, vagy legvégső esetben legalább álljanak föl egy kicsit.

Egy ausztrál kutatás is alátámasztja, hogy a túl sok süléssel eltöltött idő veszélyes: a kutatók bebizonyították, hogy a fölösleges üldögélés a keringési rendszer számos anyagcsere-folyamatának kockázati tényezőjével összefüggésben van, ilyen például a megnövekedő derék körfogat, magasabb triglicerid szint és alacsonyabb HDL koleszterin érték.

Dr. Genevieve Healy (University of Queensland, Brisbane, Ausztrália) és kollégái azt állítják, hogy a keringési rendszer egészségügyi előnyeit – különösen a glükóz és a lipid anyagcseréjével kapcsolatban – csak akkor lehet elérni, ha az ülést állással váltjuk fel.

Akár ez is megoldás lehet!Forrás: IKEA

A tanulmányukban csaknem 700 aktivitásmérőt viselő személyt vizsgáltak, akik az Australian Diabetes, Obesity, and Lifestyle Study nevű kutatásban szerepeltek, azt figyelték meg, hogy mindenki, aki 2 órával több időt töltött el üléssel, ami azt jelenti, hogy aki 2 órával levesebbet állt vagy mozgott, annak 3%-kal magasabb volt a testtömeg indexe (BMI), a derekuk körülbelül 2 cm-rel volt nagyobb kerületű, és magasabb volt az éhgyomorra mért, illetve a 2 órás terheléses plazma glükóz szintjük is. Emellett minden 2 óra üléssel eltöltött idővel összefüggésben nőtt a triglicerid szint és csökkent a HDL koleszterin szint.

Az összefüggés az ülés és a kedvezőtlen, éhgyomorra mért plazma glükóz szint és koleszterin érték között statisztikailag szignifikáns maradt, ha a mérsékeltről intenzívre módosították az egyén napi fizikai aktivitási értékét. Az elhízási markerek és a romló 2 órás terheléses glükóz nem volt szignifikáns, miután módosult az egyén fizikai aktivitása.

Lehet 2 órával több?

Ezzel szemben minden 2 órával több állással eltöltött idő összefüggésben volt az alacsonyabb, éhgyomorra mért plazma glükóz szinttel, alacsonyabb összesített koleszterin szinttel, alacsonyabb triglicerid szinttel, és magasabb HDL koleszterinszinttel, különösen akkor, ha módosult a fizikai aktivitás.

Úgy tűnik, csupán a mozgás nem ellensúlyozza a hosszú ülőmunkát.Forrás: Shutterstock

Minden mozgással eltöltött 2 óra összefüggésben volt körülbelül 11% BMI csökkenéssel, csaknem 8 cm-rel kisebb derék körfogattal és a triglicerid szint 20%-os csökkenésével. A plazma glükóz- és a HDL koleszterinszint markerek is szignifikánsan javultak minden 2 mozgással töltött óra után.

Az „átcsoportosításos" vizsgálatban, amelynek során összegezték az ülést állásra váltó 2 órás időblokkok eredményeit, a kutatók arról számoltak be, hogy ez összefüggött az alacsonyabb, éhgyomorra mért plazma glükóz szinttel, az alacsonyabb triglicerid szinttel, a jobb összesített koleszterin értékkel és a megnövekedett HDL koleszterin szinttel. Azzal, hogy a vizsgálati alanyok az ülésről fizikai mozgásra váltottak, ahelyett hogy egyszerűen csak felálltak volna, tovább javult a glükóz szint, a triglicerid, a HDL koleszterin szint, és káros koleszterin szint.

„Ezek az eredmények fontos előzetes bizonyítékkal szolgálnak arról, hogy az állás előnyös a keringési rendszer biomarkereit érintő kockázati tényezőivel szemben, különösen érvényes ez a javuló lipid anyagcserére – jelentette ki Dr. Healy és csapata.

Egy személy, amelyik 2 órát sétál munka közben, további 4 órát áll, és otthon elvégez néhány tornagyakorlatot további egy órán keresztül, több kalóriát éget el, mintha 60 percig kocogna vagy futna – tették hozzá  a szakemberek. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK