Heti két tányér halétel megvédheti a szívünket!

2018.06.25. 04:12

Hetente kétszer érdemes halat enni ahhoz, hogy csökkenjen a pangásos szívelégtelenség, a szívkoszorúér-betegség, a hirtelen szívleállás és az ischémiás stroke kockázata – közölte az American Heart Association (AHA).

Hetente két, tízdekás adagot kellene ennünk nem zsiradékban sült halból – lehetőleg zsíros húsú halakból, amilyen például a lazac, a makréla, a hering, a pisztráng, a szardínia, a tonhal, ezek ugyanis nagyon gazdagok egészséges omega-3 zsírsavakban.Egy adagnyi zsíros húsú hal gondoskodik a hosszú szénláncú, többszörösen telítetlen zsírsavakból napi 250 mg-os ajánlott adagjáról. A sovány húsú halak, amilyen például a tőkehal pedig kiegészítik ezt az ajánlott bevitelt. Az ajánlást az AHA 2018. május 17-én publikálta a Circulation című szaklap online felületén.

Újabb bizonyítékok a hal jó hatására

Az AHA 2002-ben bocsátotta ki legutóbbi ezzel kapcsolatos ajánlását, azóta azonban további kutatások erősítették meg az omega-3 zsírsavakban gazdag tengeri ételek egészséges voltát.

Ezek különösen akkor hatásosak, ha valamilyen egészségtelenebb ételt helyettesítünk velük, például a zsíros húsokat, amelyek nagyon gazdagok az ereket eltömítő telített zsírsavakban.

Drága, de nagyon egészséges a lazac!Forrás: Shutterstock

A jelenlegi tudományos bizonyítékok alátámasztják a hosszú szénláncú, többszörösen telítetlen zsírsavak jó hatását a trigliceridszintre, a szív elektro-fiziológiájára, az endoteliális funkcióra és nagy valószínűséggel a vérnyomásra és a szervezet gyulladásaira is, annak ellenére, hogy a vizsgálatok korlátozottak az étrenddel bevitt egészséges zsírsavak és a táplálékkiegészítők jó hatásának összehasonlítása terén.

Mi a helyzet a higannyal?

Az ajánlás kitér a halak húsában előforduló higanyra is. A tengeri ételek ugyanis gyakran higannyal szennyezettek – ez különösen a nagy testű halakra jellemző, amilyen a cápa, a kardhal, a tőkehal, a makréla, a tonhal, a nyársorrú hal és az atlanti tükörhal. Bár az újszülöttekre nézve a higanymérgezés komoly kockázattal járhat (ezért terhes anyáknak nem ajánlott a túl sok nagy testű, tengeri hal fogyasztása), a felnőtteknél a halak higanyszennyezettsége nem jelent problémát, és a hal fogyasztásának jó hatása messze felülmúlja annak esetleges kockázatait.

Egyre nagyobb a kínálat, érdemes néha újdonságokat is kipróbálni!Forrás: Shutterstock

Az ajánlás a haltenyésztő telepeken nevelt halakról is említést tesz, mivel ezek aránya egyre nő a vadon fogott halak mennyiségének rovására. Az AHA javaslata szerint érdemes a haltenyésztő telepeket ellenőrizni, hogy a telepek fenntarthatóak és környezeti szempontból megfelelőek legyenek, és az itt nevelt halak húsának hosszú szénláncú többszörösen telítetlen zsírsav-tartalma megegyezzen a vadon fogott halakéval.
Ami a halolajat tartalmazó táplálékkiegészítőket illeti: az AHA ajánlása szerint a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére nem ajánlják a fogyasztásukat, mivel nincs elég tudományos bizonyíték a szív- és érrendszeri kockázatot csökkentő hatásukról. Azt azonban megjegyzi az ajánlás, hogy ezek a táplálékkiegészítők segíthetnek megelőzni a halálozást a nemrégiben bekövetkezett miokardiális infarktus esetén, szívelégtelenségnél pedig megelőzhetik a halálozást és a kórházba kerülést.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK