Az omega 3 étrend-kiegészítőknek kicsi vagy semmilyen hatása sincs a szív- és keringési rendszer egészségére

2018.07.19. 10:03

Új bizonyítékot közöltek arra, hogy az omega 3 étrend-kiegészítők alig vagy egyáltalán nem tudják csökkenteni annak esélyét, hogy szívbetegséget, stroke-ot szenvedjünk el, vagy hogy ezekbe a betegségekbe belehaljunk.

Az omega 3 egy zsírfajta. Az omega 3 zsírok kis mennyiségben elengedhetetlenül fontosak a jó egészség számára, és meg lehet találni őket az elfogyasztott ételeinkben. Az omega 3 zsírsavak fő típusai a következők: alfa linolénsav (ALA), eikozapentaénsav (EPA) és dokozahexaénsav (DHA). Az ALA természetes módon fordul elő a növényi eredetű élelmiszerekben, például a mogyoróban, a dióban és egyéb magokban. Az EPA-t és a DHA-t összefoglalóan hosszú láncú omega 3 zsíroknak nevezik, és ezek természetes módon megtalálhatók a zsíros halakban, például a lazacban és a halolajokban, például a tőkehalmáj-olajban.

Az omega 3 zsírok emelt szintű fogyasztását világszerte széles körűen népszerűsítik amiatt a közkeletű vélekedés miatt, hogy ezek megvédenek a szívbetegségektől. Több lehetséges magyarázat is van arra, hogy miképpen tudnak segíteni a szívbetegségek megelőzésében, például hogy csökkentik a vérnyomást vagy csökkentik a koleszterinszintet. Az omega 3 zsírokat tartalmazó készítmények vény nélkül vásárolhatók, és nagy mennyiségben veszik is és fogyasztják őket.

Több tízezer embert vizsgáltak

A medicalxpress.com-on idézett  kutatásokba nőket és férfiakat, egészségeseket és betegeket is beválogattak Észak-Amerikából, Európából, Ausztráliából és Ázsiából. A résztvevőkből véletlenszerűen válogatták ki azokat, akiket arra kértek, hogy növeljék az omega 3 bevitelüket, vagy pedig hogy tartsák szinten a szokásos omega 3 zsírfogyasztásukat egy éven keresztül.

Sajnos csak kismértékű védő hatást találtak.Forrás: Thinkstock

A legtöbb kutatásban hosszú láncú omega 3 zsírsavat tartalmazó kapszulák hatását vetették össze placebóval. Csak néhány esetben használtak a kapszula mellett halat is. A legtöbbször az ALA hatását úgy vizsgálták, hogy ezzel a zsírsavval dúsított élelmiszereket adtak a pácienseknek (például dúsított margarint), vagy természetes formában ALA-tartalmú élelmiszert etettek velük, például mogyorót vagy diót. A kontrollcsoportnak hatóanyag-dúsítás nélküli élelmiszereket adtak.

A kutatók azt találták, hogy a hosszú láncú omega 3 bevitel növelésének alig érzékelhető mértékben volt pozitív hatása a vizsgált tényezőkre. Nagy megbízhatóságú bizonyítékot találtak arra, hogy a hosszú láncú omega 3 zsírsavaknak elenyésző vagy semmilyen hatása sincs az általános haláloki kockázatok csökkentésére. Az omega 3 zsírsavakkal dúsított élelmiszereket fogyasztóknak az általános haláloki kockázata 8,8 százalék volt, míg a kontrollcsoportban lévőknek 9 százalék.

Azt is kimutatták, hogy a tömegesen, leginkább élelmiszer-kiegészítőkkel elfogyasztott hosszú láncú omega 3 zsírsavaknak (EPA és DHA) alig észrevehető vagy nulla hatása volt a szív- és érrendszeri események, a szívkoszorúér megbetegedése miatti halál, a szívkoszorúér megbetegedése, a stroke és egyéb szívbetegségek kockázatcsökkentésére. A hosszú láncú omega 3 zsírsavak valószínűleg ténylegesen csökkentik a vérzsírszintet, a trigliceridek szintjét és a HDL koleszterin szintjét. A triglicerid szintjének csökkenése valóban véd a szívbetegségektől, de a HDL koleszterin szintjének csökkentése éppen az ellenkező hatást váltja ki.

A részletes vizsgálat kimutatta, hogy étellel vagy étel-kiegészítővel elfogyasztott többlet ALA-nak pici vagy semmilyen hatása sem volt a szív- és érrendszeri betegség miatti vagy az általános okokra visszavezethető halálozásra.

Az elhízás ellen sem véd - pedig eddig azt gondolták.Forrás: AFP/PhotoAlto

Azonban ha több ALA-t fogyasztunk, akkor a szívbetegségek kockázata 3,3-ról 2,6 százalékra csökken. A kutatócsoport összegző eredményei alapján kijelentette, hogy a többlet ALA-fogyasztásnak olyan elenyésző a hatása a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megakadályozására, hogy 1000 embernek kell megnövelnie az ALA fogyasztását azért, hogy 1 fő profitáljon belőle. Ugyanez az arány érvényes a szív- és érrendszeri halálozás elkerülésére.

A hosszú láncú omega 3 zsírsavak vagy az ALA fogyasztásának növelése nincs hatással a testsúlyra vagy az elhízásra.

Elszomorító eredmények

A tanulmány vezető szerzője, Dr. Lee Hooper az Észak-angliai Egyetem munkatársa szerint: „Magabiztosak lehetünk az eredményeinkben, amelyek szembe mennek annak az általános elképzelésnek, hogy az omega 3 étrend-kiegészítők védik a szívet. Ez egy olyan nagy kutatás volt, amely sokezer emberről gyűjtött éveken keresztül adatot. Az alapos adatgyűjtésnek és elemzésnek ellenére sem látunk semmilyen védő hatást."

„Az összegző kutatás jó bizonyítékokkal szolgál arra, hogy a hosszú láncú omega 3 zsírsavakat tartalmazó étrend-kiegészítők (a halolaj, az EPA és a DHA) fogyasztása nem jár előnnyel a szív egészségére, nem csökkenti a kockázatát a stroke-nak és az általános halálokoknak. A legmegbízhatóbb kutatások egybehangzóan azt mutatták ki, hogy csak kicsi vagy semmilyen hatása sincs a hosszú láncú omega 3 zsírsavaknak a szív- és érrendszer egészségére.

Ettől függetlenül zsíros halakat fogyasztani egészséges!Forrás: Shutterstock

Másrészt viszont a zsíros halak egészséges ételek, ám eddig még túl kevés kísérletet végeztek arra, hogy egyértelműen bebizonyíthassuk: a sok zsíros hal fogyasztása védi a szívünket."

„Ez a rendszeres vizsgálat több bizonyítékkal szolgál arra, hogy a növényi olajokban (pl. a repceolajban) vagy a mogyoróban található ALA kis mértékben védhet a szív- és keringési rendszer néhány betegségétől. Azonban ez a jótékony hatás nagyon alacsony, 143 embernek kell megnövelt mennyiségű ALA-t fogyasztania ahhoz, hogy egy személynél megelőzhessük a ritmuszavar kialakulását. 1000 embernek kell megemelnie az ALA-bevitelét ahhoz, hogy egy személy szívkoszorúér-betegség miatti halálát vagy egyéb szív- és érrendszeri eseményét megakadályozzuk. Az ALA esszenciális zsírsav, a kiegyensúlyozott étrend elengedhetetlenül fontos része, és a megemelt mennyiségű fogyasztása kis mértékben lehet hasznos a megelőzésben vagy a szív- és érrendszeri betegségek eredményesebb kezelésében."

A Szívderítőt megtalálhatja a Facebookon is, és akkor nem marad le a napi cikkekről, melyek a szív- érrendszeri betegségekről, magas vérnyomásról, koleszterinről, elhízásról, cukorbetegségről, stresszről, egészséges életmódról szólnak!

A kutatásról

A kutatásokba nőket és férfiakat, egészségeseket és betegeket is beválogattak Észak-Amerikából, Európából, Ausztráliából és Ázsiából. A résztvevőkből véletlenszerűen válogatták ki azokat, akiket arra kértek, hogy növeljék az omega 3 bevitelüket, vagy pedig hogy tartsák szinten a szokásos omega 3 zsírfogyasztásukat egy éven keresztül. A legtöbb kutatásban hosszú láncú omega 3 zsírsavat tartalmazó kapszulák hatását vetették össze placebóval. Csak néhány esetben használtak a kapszula mellett halat is. A legtöbbször az ALA hatását úgy vizsgálták, hogy ezzel a zsírsavval dúsított élelmiszereket adtak a pácienseknek (például dúsított margarint), vagy természetes formában ALA-tartalmú élelmiszert etettek velük, például mogyorót vagy diót. A kontrollcsoportnak hatóanyag-dúsítás nélküli élelmiszereket adtak.

A Cochrane Library című folyóiratban publikált összefoglaló tanulmányban 79 különböző kutatás eredményét összegezték, amelyekben véletlenszerű kiválasztással összesen 112 059 fő vet részt. A kutatásoknak az volt a célja, hogy feltárják az étrend-kiegészítőként fogyasztott többlet omega 3 zsírok hatását a szív- és keringési rendszer betegségeire, a normál mértékű vagy az alacsony mértékű omega 3 fogyasztáshoz képest. Az áttekintett kutatások közül 25-öt minősítettek nagy megbízhatóságúnak, mert helyesen készítették elő és bonyolították le őket.