Hőség: túlélési tippek mindenkinek

2018.08.03. 04:11

Csöpög rólunk az izzadtság, nyeljük a párás levegőt - sehogy se jó, sehol se jó. Mit tehetünk, hogy legalább az egészségügyi kockázatokat mérsékeljük?

Túlélési tippek a kánikula idejére

  • Ne ilyenkorra tervezzen elmenős programot, ne akarjon most nagybevásárlást tartani, lekvárt főzni. Pihenjen inkább.
  • Aki csak tud, maradjon fedett, hűvös helyen vagy árnyékban, használjon ventilátort vagy légkondicionálót.
  • Kerülje az aktív mozgást, sportolást a legmelegebb órákban! Sétáljon naplemente után.
  • Gyakran törölje meg nedves ruhával az arcát, a homlokát és a tarkóját!
  • Figyeljen oda idősebb rokonaira, barátaira, ismerőseire és a kisgyerekekre, mivel őket jobban megviselheti a meleg!
  • Ellenőrizze, hogy szívgyógyszereiből van-e elég otthon, szedje őket rendszeresen. Nézze meg, nem igényel-e hűtést a gyógyszere, ha igen, akkor tárolja hűtőszekrényben.
  • Ha rosszabbul érzi magát, beszéljen a háziorvosával.
  • Legyen feltöltve a mobiltelefonja, hogy tudjon segítséget hívni baj esetén.

A tartós hőség még az egészséges szervezet számára is extrém igénybevétel.

A hőség miatt elrendelt vízosztáson egy férfi vizet iszik a Déli pályaudvaron 2018. július 30-án.Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Amikor melegszik az idő, akkor a szervezet próbálja fenntartani a saját, eddigi napokban, hetekben beállított hőmérsékletét, és ez idős korban, illetve krónikus betegség alatt nehezebb. A szívnek többször kell összehúzódnia, egy perc alatt több vért próbál keringtetni, fáradtnak érezzük magunkat még akkor is, ha nem végzünk fizikai munkát.

Szívbetegek veszélyben!

A szívbetegeket ez megviseli, pláne mivel a szív ingerületvezetési sebessége is megváltozhat, szívritmuszavar léphet fel, bonyolult biokémiai folyamatok változnak meg, aminek következében kellemetlen tüneteket tapasztalhatnak. Ha a vérnyomásukkal is baj van, akkor még erőteljesebben, mivel ilyenkor magától is csökken a vérnyomás. Ha valakinek eleve alacsony, akkor szédülhet, ha valaki a magas vérnyomására gyógyszert szed, akkor lehet, hogy annak adagját is módosítani kell. A hőség miatt ugyanis a felszíni hajszálerek jobban kitágulnak, így a testünk mélyében futó nagyerekbe kevesebb vér jut, csökkentve az erek falára nehezedő nyomást.

A hőség szédülést, izomgörcsöt, zavartságot is okozhat, extrém esetben a vérkeringés összeomlása is bekövetkezhet.

Árnyékban hűsölő turisták a Vérmezőn.Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

A szív- és a keringési betegségben szenvedőkön túl, ilyenkor bárkinél előfordulhatnak egészségügyi panaszok. Akik a hőség ellenére gépjárműbe kényszerülnek, fokozott óvatossággal vezessenek, hiszen a koncentrációt negatívan befolyásolhatja a meleg. A déli órákban a vízparton pihenők is kerüljék a napozást, valamint ne ugorjanak a vízbe felhevült testtel.

Hőségriasztás ideje alatt különösen ügyeljen mindenki a fokozott folyadékbevitelre, ugyanakkor kerülni kell a kávé, az alkohol, a magas koffein- és cukortartalmú üdítők és zsíros ételek fogyasztását.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK