Gyakorlatilag nincs olyan adat, amely alátámasztaná a kókuszolaj pozitív hatásait

2018.08.23. 11:43

Egy harvardi oktató előadása, amely a kókuszolajat „tiszta méregnek" nevezte, vírusként terjed a YouTube-on, augusztus 22-én már egymilliónál tartott a nézettsége.

A kókuszolaj és más táplálkozási hibák című előadásában Karin Michels, a Harvard Egyetem T.H. Chan Népegészségügyi Karának járványtannal foglalkozó adjunktusa azt állította, hogy a kókuszolaj nem egészséges, és legalább háromszor „méregnek" nevezte az előadásról készült népszerűvé vált videóban.

„Késlekedés nélkül fel kell hívnom a figyelmet a kókuszolajra" – mondta.Ez az egyik legkárosabb étel, ami létezik.

Michels a Harvardi Egytemi állása mellett a németországi Freiburgban lévő Betegségmegelőzési, Tumor és Járványtani Intézet igazgatója is.

A júliusban publikált, a YouTube-ra feltöltött videónál a kommentelési lehetősége le van tiltva.

Amíg a kókuszolajat eddig egészséges tápanyagforrásként hirdették, a táplálkozási szakértők szerint ezt kevés bizonyíték támasztja alá. Alice Lichtenstein, a Tufts Egyetem táplálkozástudományi professzora és az Amerikai Egyesült Államok szövetségi kormánya táplálkozástudományi tanácsadó bizottságának alelnöke azt nyilatkozta a New York Times-nak, hogy

gyakorlatilag nincs olyan adat, amely alátámasztaná ezt a divattémát.

Forrás: Thinsktock

 

Ez nem „méreg", de az Amerikai Szív Társaság adatai szerint a kókuszolajban található zsírok több mint 80 százaléka telített – sokkal több a vajnál (63 százalék), a marhahúsban lévő zsírnál (50 százalék) és a sertésszalonnánál (39 százalék).

Donald Hensrud, a Mayo Klinika Egészséges Életmód Programjának orvos igazgatója nyilatkozta a USA Today című lapnak, hogy „nincs köze az emberek által alkotott általános elképzelésnek az adatokkal bizonyítható tényekhez." Azt ajánlja, hogy a kókuszolaj helyett az egyszeresen telített zsírokban gazdag olajokat (idetartozik az olívaolaj és az avokádóolaj) vagy a többszörösen telítetlen zsírokban gazdag olajokat (például a kanolaolajat) célszerű használni.

Forrás: Thinkstock

Az Amerikai Szív Társaság, amely a kókuszolaj fogyasztása ellen fogalmazott meg egy ajánlást, azt javasolja, hogy akik csökkenteni akarják a koleszterinszintjüket, azok a napi kalóriabevitelüknek legfeljebb 6 százalékát kitevő telített zsírt egyenek meg. Ennek az olajnak „nem ismeretesek a kedvező hatásai" – található az Amerikai Szív Társaság egyik tavalyi ajánlásában, és  a kókuszolaj ráadásul növelheti az LDL (káros) koleszterin szintjét, ami szív- és érrendszeri betegséget okozhat.

Ám a telített zsír megterhelt fogalom. Míg az Amerikai Szív Társaság óv tőle, addig azoknál az embereknél nem feltétlenül csökkent a szívbetegség kialakulásának a kockázata, akik kivették az étrendjükből a telített zsírokat, áll a BMJ című vezető orvosi folyóirat 2015. évi felmérésében. Mindez azért van, mert néhányan az így előállt hiányt cukorral, finomított liszttel és felesleges kalóriabevitellel pótolja. Mindemellett bizonyos mennyiségű zsírra szüksége van a szervezetnek ahhoz, hogy fel tudja dolgozni a tápanyagokat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK