Így neveljünk egészségesen étkező gyereket

2018.08.26. 13:04

Az egészséges életmódra nevelést nem lehet elég korán elkezdeni, hiszen a kis korban kialakuló szokások felnőttként is megmaradnak, és a kamaszkori, illetve felnőttkori elhízás komoly kockázati tényezője a későbbi szív- és érrendszeri betegségeknek. De vajon hogyan érdemes az egészséges táplálkozásra ránevelni a gyermekeinket?

A gyermekkorban rögzült helytelen táplálkozási szokások felnőttként megbosszulják magukat: elhízás, cukorbetegség, magas koleszterinszint, magas vérnyomás lehet a következmény. Lássuk, miként érdemes már gyermekkorban megelőzni a későbbi betegségeket!

Ne követeljük meg, hogy egyenek meg mindent, ami a tányérjukra kerül

Az a hasznos, ha arra neveljük őket, hogy hagyják abba az evést, amikor jóllaktak, ne pedig arra, hogy mindent egyenek meg, amit a tányérjukra szedtünk. Az erőltetés ugyanis rossz szokásokhoz vezet: kutatások bizonyítják, hogy míg a felnőttek mindent megesznek, ami a tányérjukon van, a gyerekek csak körülbelül ennek 60 százalékát – ami teljesen normális és természetes dolog, hiszen ők még alkalmazkodnak az éhségérzetükhöz. Ha jóllaktak, abbahagyják az evést. Ráadásul azok a gyerekek, akiknek otthon mindent meg kell enniük, máshol is általában nagyobb adagokat kérnek.

Ne hagyjuk őket a tévé előtt enni!

Persze sokkal egyszerűbb egy gyereket a tévé előtt megetetni, ám az, aki a képernyőre meredve lapátolja be az ételt, elfelejt figyelni a teltségérzésre, és arra, hogy ennek az étkezés végét kellene jelentenie.

Forrás: Pixabay.com

A tévé előtti nassolással foglalkozó kutatások szerint a gyerekek ilyenkor több cukorkát és kólát fogyasztanak, ráadásul a gyorsételeket és édességeket kínáló reklámok hatása sem elhanyagolható – ez később, kamaszkorban is vezethet egészségtelen étkezési szokásokhoz.

Ismertessük meg őket sokféle étellel, de legyünk türelmesek!

A gyerekek ízlése 2-3 és 8 éves koruk között nagyon sokat változik, és még utána is alakul, így érdemes sokféle étellel próbálkozni, ha pedig nem eszik meg elsőre, hagyni, hogy másodszorra, vagy harmadszorra, esetleg még később szeressék meg. Egyet ne tegyünk: ne kényszerítsük rá őket, hogy megegyék, mert így egészen biztosan „büntetőétel" lesz belőle. Ami viszont hatásos lehet: ha vicces formába rendezzük az ételt a gyerek tányérján. Egy vizsgálatban sokkal többet ettek a gyerekek abból a gyümölcsből, amelyik koktélpálcikára volt színpompás falatkákban felszúrva.

Adjunk nekik egészséges rágcsálnivalókat!

A különféle rágcsálnivalókból származó kalóriák száma erőteljesen növekszik: egy 2010-es tanulmány a 70-es évek vége és a 2000-es évek közepe között 27 százalékos emelkedést regisztrált, ráadásul ehhez főként a rágcsálnivalóként fogyasztott édességek járultak hozzá.

Forrás: MTI/Kovács Tamás

De nem kell mindig édességekben gondolkodni! Az aktív gyerekeknek szükségük lehet az apró falatokra, de ez nyugodtan lehet egészséges, tartalmazhat például teljes kiőrlésű gabonát, fehérjét, zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket, egészséges zsiradékokat.

Ne problémázzunk a kalóriákon!

A legfontosabb a gyerek egészsége, és nem a súlya! Épp ezért érdemes megbeszélni velük, melyik étel ad energiát a testünknek, és melyik tesz jót az egészségünknek. Így a gyerekek megtanulják értékelni például a teljes kiőrlésű gabonaféléket, ahelyett, hogy egyszerűen csak rettegni kezdenének a cukortól. A kicsiknek azt is elmesélhetjük, hogy milyen fontos, hogy sok szín kerüljön a tányérjukra.

Ne jutalmazzunk cukorkával!

Nemcsak az extra kalóriák miatt, hanem azért is, mert a gyerekek ilyenkor hajlamosak még jobban összekapcsolni az édességet a jutalommal, például ha jól teljesítenek az iskolában.

Hagyjuk őket a saját tempójukban haladni!

Nem lehet minden csatát megnyerni a zöldséges fogások elfogyasztásáért és a képernyő előtt töltött idő korlátozásáért vívott harcokban. De érdemes próbálkozni, és hagyni, hadd gyakoroljanak: nem megy minden elsőre, és nem lehet minden egészséges ételt elsőre megszeretni. Úgy megy ez, mint a sport: fokozatos a fejlődés, mi pedig szülőkként azt edző szerepét játsszuk.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK