A jóga és a meditáció módosíthatja a géneket

2018.09.11. 04:10

A jóga és a meditáció többet is tehet annál, hogy segít ellazulni az adott pillanatban. Egy új kutatási eredmény szerint ezek és az ehhez hasonló lelki gyakorlatok valójában képesek visszafordítani a stresszel összefüggő változásokat a génekben, amelyeket a rossz egészségi állapot és a depresszió okoz.

A Frontiers in Immunology című folyóiratban publikált tanulmányban brit kutatók 18 korábbi vizsgálat eredményeit összegezték, amelyben összesen 846 fő vett részt, ezek a vizsgálatok a jóga, a meditáció, a légzőgyakorlatok, a chi kung és a tai chi biológiai hatásait tanulmányozták. A szerzők szerint a kutatásokat összegezve megállapítható, hogy ezek a test-lélek gyakorlatok elnyomják a génekben azokat a változásait, amelyek gyulladást okoznak.

A gyulladás időlegesen felélénkíti az immunrendszert, így jobban tud védekezni a fertőzések és a sérülésekkel szemben – írják a szerzők a tanulmányban. Ám a mai társadalomban a stressz elsősorban pszichikai, és a test gyulladásos reakciója könnyen krónikussá válhat és ronthatja a lelki és a testi egészséget is.

A meditáció, jóga, tai chi is hat a génjeinkre.Forrás: AFP

A kutatók azt tapasztalták, hogy akik rendszeresen gyakorolják ezeket a műveleteket, azoknak kevesebb a gyulladásos tünetük, és csökken a gyulladást okozó fehérjék termelése. Ez azt jelzi, hogy „csökken a krónikus stresszre adott molekuláris válasz – írják a szerzők. Ennek köszönhetően csökken a gyulladással összefüggő betegségek és állapotok kialakulásának kockázata.

A környezet és az életmód egyaránt hat arra, hogy mely gének kapcsolódnak ki vagy be, és ez közvetlen hatással van a betegségek kockázatára, az élettartamra, és ezek a jellemvonások átöröklődnek a jövő generációira is. A stresszes események aktiválják a „harcolj vagy fuss el" reakciót, ami beindít a szervezetben egy stresszel összefüggő láncreakciót, aktiválódnak bizonyos gének, amelyek gyulladást okozó fehérjéket termelnek.

Ivana Buric, az Anglaiai Coventry Egyetem Agy és Viselkedés Laboratóriumának PhD hallgatója, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatócsapata meglepve tapasztalta, hogy a különböző típusú testi-lelki gyakorlatoknak hasonló genetikai hatása van. Az ülő meditációs gyakorlatok nagyon különböznek a jógától és a thai chitől, ám az összes ilyen gyakorlat – ha rendszeresen végzik – úgy tűnik, hogy csökkenti a gyulladás kialakulásában részt vevő gének aktivitását.

A stresszre adott válaszok pozítívabbak lettek a jógázóknál.Forrás: Shutterstock

Ez egy új kutatási terület, teszi hozzá, és úgy tűnik, hogy ugyanolyan előnyök származhatnak mindebből, mint az olyan életmód-változtatásoknak, mint az egészséges táplálkozás és a testmozgás. Még nem áll rendelkezésünkre elég kutatás, amelyből megtudhatnánk, hogy viszonyul például a jóga más fizikai aktivitáshoz a génkifejezőség tekintetében.

Buric szerint a rendelkezésünkre álló tanulmányok szerint testi-lelki beavatkozások következtében „az agyunk olyan irányba tereli a DNS folyamatokat, amelyek javítják a jóllétünket." A kutató azt is hangsúlyozta, hogy az öröklött gének nem statikusak, és a DNS aktivitás olyan dolgoktól függhet, amelyeket az egyén képes kontrollálni. „Ha minden nap űzünk valamilyen egészséges szokást, olyan génaktivitási modelleket alakíthatunk ki, amelyek hasznosak az egészségünk számára" – tette hozzá. Akár 15 percnyi koncentrálás is lehet a titok nyitja. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK