Az olívaolaj és az alvás védi a szervezetet a szívinfarktustól

2018.09.12. 10:28

Van egy plazma fehérje,a mely gátolja a vérlemezkék összetapadását, és – ahogy ezt Dr. Heyu Ni, a St. Michael Kórház (Kanada) Keenan Orvosbiológiai Tudományos Központ (KRCBS) Hematológiai, Rák és Immunológiai Betegségek részlegének igazgatója kutatócsoportjával demonstrálta - ezzel világossá vált, hogy a telítetlen zsírban gazdag ételek miért nyújthatnak védelmet a szívbetegségek ellen.

A telítetlen zsírban gazdag ételek megvédhetnek a szív- és érrendszeri betegségektől, és a 2018. szeptember 6-án a Nature Communications című folyóiratban publikált tanulmányból az is kiderül, hogy miért.

Az Apolipoprotein A-IV, amelyet röviden csak ApoA-IV-nek neveznek, egy plazma fehérje, gátolja a vérlemezkék összetapadását. Ennek a fehérjének a szintje megemelkedik, ha olyan, telítetlen zsírsavakban gazdag élelmiszereket fogyasztunk, mint például az olívaolaj.

Forrás: Thinkstock

Miért fontos?

A vérlemezkék azok a pici vérsejtek, amelyek központi szerepet a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában. A vérlemezkék összetapadása elzárhatja az ereket, így blokkolódik a véráramlás, amely trombózist okoz, világszerte ez a legáltalánosabb halálozási ok és keringési betegséget kiváltó tényező.

A vérlemezkék összetapadása alapvetően életet is menthet, mert meg tudja állítani az erek sérülése miatti vérzést, ezért nem vérzünk el sérülés esetén.
Ám azt nem akarjuk, hogy a vérlemezkék összetapadjanak az erekben. Ez ugyanis a trombózis, és ha az érelzáródás a szívben vagy az agyban történik, az szívrohamot, stroke-ot vagy halált okozhat- mondta Dr. Heyu Ni igazgató, aki a kutatás vezetője volt.


Az ApoA-IV szintje tehát azonnal elkezd emelkedni minden olyan étel elfogyasztása után, amelyben telítetlen zsír van, ez pedig csökkenti a vérlemezkék hiperaktivitását és összekapcsolódását, ami viszont csökkenti a szívroham és a stroke kockázatát is.

Forrás: SCANPIX/Anna Molander

A kutatás során azt is kimutatták, hogy az ApoA-IV-nek megvan a saját cirkadián ritmusa. Éjszaka aktívabb, és reggel a legkevésbé aktív.
A természet azt szeretné, ha éjjel jól aludnánk. Tehát az éjszakai alvásunk idején véd minket ez a fehérje, míg a reggeli ébredés után a legnagyobb a valószínűsége a szív- és érrendszeri eseménynek – mondta Dr. Ni.

Úgy tűnik tehát, hogy tudományosan is bizonyított: a szív- és érrendszeri betegségek esélyének csökkentésében (mint az érelmeszesedés, a szívroham és a stroke) egyaránt fontos a telítetlen zsírsavak fogyasztása és a megfelelő mennyiségű alvás.