A legrangosabb brit orvosi folyóiratban megjelent cikk szerzői azt írják, hogy az általánosan elfogadott hat hónap helyett már a negyedik hónaptól kezdve célszerű elkezdeni az áttérést az anyatejes táplálkozásról a vegyes táplálkozásra a csecsemőknél.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2001-es ajánlása azt tanácsolja az anyáknak, hogy csecsemőjüket hathónapos korig kizárólag anyatejjel táplálják - ha lehetséges. Ezt az ajánlást a világ számos kormánya elfogadta, hazánkban is ezt javasolják a védőnők az anyáknak. Az első életévről, a táplálkozásról például itt olvashat összefoglalót.
Ezért is keltett meglepetést a British Medical Journal napokban megjelent cikke, amelynek szerzői nem értenek egyet a WHO állásfoglalásával. Szerintük az a legegészségesebb csecsemők számára, ha csak négy hónapig táplálják őket kizárólag anyatejjel.
Mary Fewtrell és munkatársai azt állítják, hogy a hat hónapig kizárólag anyatejjel táplált csecsemőknél nagyobb az anémia (vashiányos vérszegénység) kialakulásának kockázata. Az anémia pedig különféle mentális, mozgásbeli és pszichoszociális problémákkal társul. A tanulmány ezenkívül arra is bizonyítékot talált, hogy a hosszabb ideig szoptatott csecsemőknél nagyobb az élelmiszer-allergiák előfordulási gyakorisága és magasabb a cöliákia (lisztérzékenység) kialakulásának a kockázata. A kutatók azt állítják, hogy a WHO ajánlása elavult, mert régi adatokra támaszkodik.
Azt azonban a szerzők is elismerik, hogy a hat hónapig vagy tovább szoptatott csecsemők ellenállóbak a fertőzésekkel, például a tüdőgyulladással szemben, mint a rövidebb ideig szoptatott társaik. Ezért a szegényebb, rosszabb egészségügyi ellátású országokban ők is a hosszabb ideig való szoptatást tartják előnyösnek.
A cikk azonnal élénk vitát váltott ki. A WHO egyik szóvivője visszautasította a tanulmány állítását, hogy "elavultak az adataik". Azt mondta, hogy rendszeresen felülvizsgálják ajánlásaikat, és eddig nem volt okuk megváltoztatni azt. A szóvivő utalt arra is, hogy a szerzők többsége - mint a cikkben is szerepel - kapcsolatban áll különböző tápszergyártó cégekkel, tehát nem teljesen elfogulatlan a vizsgálatuk. Ezt viszont a kutatók tagadják.
Több szervezet, például a brit Baby Milk Action is megkérdőjelezi a szerzők által felhozott bizonyítékokat, miszerint a szilárd táplálék bevezetése négyhónapos korban megelőzné a cöliákia és az allergiák kialakulását.
Mégis mit tegyenek az anyák? Fewtrell úgy nyilatkozott a Nature-nek, hogy ők csak az adatokat értelmezték, nem az ő feladatuk "új tanácsokat" adni. Véleményük szerint azonban a jelenlegi ismeretek alapján, folyamatos szoptatás mellett négy-hat hónapos korban célszerű bevezetni a szilárd táplálékot a csecsemők étrendjébe akkor, amikor az anya úgy érzi, hogy a baba készen áll erre.
A témáról több szempontot figyelembe véve, részletesebben olvashat az Éltető anyatej blogon.
***
|
A családtervezéstől a baba megszületéséig (x) A Születéskönyvben dr. Gasztonyi Zoltán, az Istenhegyi Géndiagnosztikai Centrum Családtervezési és Nőgyógyászati Osztályának szakmai vezetője kalauzolja végig az olvasót a családtervezéstől egészen a születésig. A könyv azért készült el, mert a kismamák közül sokan túlzott aggodalommal tekintenek a babavárás időszakára. Bár az interneten ma már elvileg minden információ megtalálható, mégis sok tévhit és félinformáció kering a különféle fórumokon és netes oldalakon. |
Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál?
A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
Mit okoz az apa csökkent spermaszáma a fiúnál?
A férfi nemzőképesség gyengülésének többek között az is következménye, hogy egyre több kisfiú születik nemi szervi fejlődési rendellenességgel. Az egy milliliter ondóban ...
Ritkán használható az abortusztabletta
Bár az egészségügyi államtitkárság szerint Magyarországon nem fogják alkalmazni a nagy vitákat kavart abortusztablettát, a gyógyszer a hazai, hosszadalmas ...
Leheletből is kimutatható lesz a rák
Néhány éven múlva vérvétel vagy rákszűrés helyett elegendő lesz belefújni egy szondába a betegségek egész skálájának kimutatásához, a cukorbajtól a szalmonellafertőzésen ...
Kiugróan sok a rákbeteg az olasz halálháromszögben
Magas halálozási ráta, az átlagnál jóval több daganatos megbetegedés és születési rendellenességek gyakori előfordulása jellemzi a "halálháromszög" néven elhíresült ...
Így módosítja a meditáció az agy szerkezetét
A meditációnak rövid távon főleg pszichés előnyei vannak, de hosszú távon már fizikai hatásai is megmutatkoznak. Egy új kutatás szerint a régóta meditálók agykérgének a ...
Nem kell csesztetni a kígyókat
A természetfilmeket kedvelő kislány a speciális kígyófogási technikákat akarta megmutatni társainak, amikor megmarta egy keresztes vipera a szatmári Túristvándiban. A ...
Hatással van az agyra az egyik gyakori növényvédőszer
Megváltoztatja a gyerekek agyát egy elterjedt növényvédőszer - állapította meg egy új amerikai kutatás. A szert itthon is széles körben alkalmazzák, és okozta már méhek ...
Heti harminc deka hal az új ajánlás
Egy új európai ajánlás szerint hetente legalább kétszer kellene halat fogyasztani, ez ugyanis jelentősen csökkentené a szív- és érrendszeri betegségek gyakoriságát. Az ...
Mire képesek a testbe épített okos eszközök?
A miniatürizált technika és a vezeték nélküli kommunikáció lehetőségeit kihasználva az orvosi mérnökök olyan testbe ültethető eszközöket fejlesztenek, amelyek ...
Csak néhány évig élnek a képzelt barátok
Egy felmérés szerint az óvodások kétharmadának van képzelt barátja. Ezt régebben a magányosság jelének tartották, ám a pszichológusok ma már pozitív jelenségként, a ...
Kinél alakul ki gyakrabban vesekő?
A vesekövek a vizeletbe kiválasztódó sókból képződnek. Nagyságuk a mikroszkopikus méretű kristályoktól (vesehomok), a néhány centiméteres nagy kövekig igen változó ...
Hogy a vakok is lássanak
Ezer dollár lehet az az összeg, ahol megnyílik az út a személyre szabott orvoslás előtt. Ezt az árat sok beteg hajlandó lenne megfizetni azért, hogy az orvos ne csak ...
Áttörés a magyar reumás gyerekek gyógyításában
Már az első kezelés után jelentősen csökkentek azoknak a gyerekeknek a fájdalmai, akik itthon elsőként kapták meg a legmodernebb kezelést a gyerekkori reumára. Az új ...
Vetkőzzünk le, aztán irány a medence!
Ki vette fel a legcukibb szerelést? Mitől tart egy magyar szupermodell?
Maffiaállamot takargatnak
Aurovíziós Dalfesztivál házigazdája, Azerbajdzsán korrupciót és kemény elnyomást próbál elfedni.
Miért nem hagyja a francba a megszorításokat Európa?
Miért nincs alternatívája a megszorításoknak, merre vezet Orbán magyar útja?