Nem számít kampánynak a Fahrenheit 9/11 reklámja

Vágólapra másolva!
Az illetékes amerikai bizottság visszautasította egy konzervatív ügyvédcsoport petícióját, amely meg akarta akadályozni a Fahrenheit 9/11 televíziós reklámjának vetítését, mert szerintük a hirdetés megszegte a kampánytevékenység szövetségi korlátozását.
Vágólapra másolva!

A Citizens United nevű csoport júniusban nyújtotta be panaszát a Fahrenheit 9/11 televíziós reklámkampánya ellen. Azt állították, hogy a Bush hangját és képét tartalmazó bejátszásokat mutató rövidfilm július 30-a utáni vetítése illegális lesz. A szövetségi választási törvény tiltja ugyanis a cégeknek és egyesületeknek a bármely jelölt ellen vagy mellett való kampányolást a választásokat megelőző hatvanadik és a politikai gyűlések előtti harmincadik naptól kezdve.

A forgalmazók szerint a Fahrenheit 9/11 reklámjának július 30. utáni vetítése is megengedhető, mert a közönségre és a dokumentumfilm kritikai fogadtatására fkuszál, és mivel egyetlen elnökjelölt sincs benne konkrétan megnevezve.

Michael Moore elismeri, hogy az elnököt élesen bíráló filmjével meg akarta győzni az amerikaiakat, hogy ne válasszák újra Busht novemberben.

Az egyhangúlag meghozott döntést csütörtökön jelentették be. A Szövetségi Választási Bizottság (FEC) nem talált bizonyítékot arra, hogy a reklám sértené a törvényt, vagy a forgalmazók bármilyen kihágásra készülnének.

A bizottság kijelentette, hogy az FEC "nem foglalkozhat puszta spekulációra alapozott panaszokkal, hogy valaki esetleg megszegi a törvényt".

Moore filmjének forgalmazói kiadtak egy közleményt, amiben üdvözlik az FEC döntését: "Úgy érezzük, hogy ez volt a helyes válasz az adott körülmények között, és elismeréssel tartozunk a bizottságnak az időszerű és helyénvaló döntésükért."

A Ctizens United nemrég vesztett el egy másik bírósági ügyet, amit a kampányfinanszírozási törvény reformja ellen indítottak, amely csökkenteni akarta a pénz befolyását a politikára. Egyelőre még nem kommentálták az FEC döntését.

A Fahrenheit 9/11 májusban kivívta a cannes-i filmfesztivál legrangosabb elismerését, bevétele már átlépte a 100 millió dolláros álomhatárt. A filmet augusztus 26-án kezdik el vetíteni a magyar mozik, az [origo] filmklub vetítésén hatvan szerencsés olvasónk azonban egy nappal a bemutató előtt ingyen megnézheti majd a filmet.