2004 - Az év díjazottjai

Vágólapra másolva!
Az év rangos díjkiosztói visszafelé, míg a fesztiválok már előre tekintettek a filmes felhozatalt illetően. Az Oscar-díjkiosztón a papírforma, a magyar filmszemlén a múlthoz való görcsös ragaszkodás, Cannesban a politika, Velencében pedig a szociális érzékenység érvényesült.
Vágólapra másolva!

A 35. Filmszemle díjazottjai enyhén szólva is visszatetszést keltettek széles körben; a zsűri ellenállva minden haladó tendenciának Janisch Attila Másnap című filmjét kürtölte ki győztesnek, noha a szemle számos fiatal tehetség kiváló munkáit felvonultatta. A Dealer, a Szezon, a Kontroll és a Tamara alkotói üres kézzel vagy kisebb díjakkal voltak kénytelenek megelégedni, jóllehet a közönség az év során jócskán kárpótolta őket, és szembeszegült a filmszemle elavult ízlésvilágával. Bővebben lásd a magyar filmekről szóló összeállításunkat.

A berlini filmfesztivál az időpontja miatt a végső Oscar-harc terepe volt, ahol egy-egy bezsebelt díj még döntően befolyásolhatta az Amerikai Filmakadémia döntését. Az Oscar időpontjának előbbre csúsztatása miatt idén ez nem így történt, valószínűleg emiatt nem is igyekeztek annyira képviseltetni magukat a hollywoodi filmsztárok a német fővárosban, mint a korábbi években. A díjazottak névsora is lényegesen meglepőbb volt idén, 18 év után újra (1986-ban az NSZK által nevezett Stammheim nyert) német film nyerte a fődíjat, az Arany Medvét. A Fallal szemben diadalútja Berlinben kezdődött és azóta is tart; két hete az Európai Filmakadémia nevezte meg az év filmjének, ezennel pedig az [origo] Filmklub is a legjobb európai filmként koronázza meg Fatih Akin alkotását. A siker édes ízén az sem csorbított semmit, hogy a berlini szemlét követően kiszivárgott a főszereplőnő, Sibel Kekilli pornófilmes múltja.

A rendezői díj Ki-duk Kim kezében landolt a Samaria című filmért (nálunk még előző filmje, a Tavasz, nyár, ősz, tél... és tavasz hódított idén a mozikban), a legjobb színész Daniel Hendler lett (El Abrazo Partido), a hölgyeknél pedig holtversenyben díjazták Charlize Theront (A rém) és Catalina Sandino Morenot (Maria Full of Grace). Charlize Theron alakításának díjesője Berlinben a célegyenesbe fordult, míg a fiatal kolumbiai színésznőé éppen, hogy elkezdődött, vele a 2005-ös Oscar-jelöltek között újra találkozhatunk.

A Brit Filmakadémia az utóbbi években a díjkiosztó szezon lecsengése utáni dátumával rendre érdektelenségbe fulladt, így nem véletlenül született döntés arról, hogy 4 hónappal előre hozva ők kívánják kimondani az utolsó szót Oscar előtt. Meglepetés nem nagyon akadt, A Gyűrűk Ura-trilógia befejező része megkapta a legjobb film díját a britektől (két éve A gyűrű szövetsége is nyert), legjobb színészként Bill Murray örülhetett, de szereplőtársa, Scarlett Johansson is díjra váltott egyet két jelöléséből (Elveszett jelentés, Leány gyöngy fülbevalóval).

A 2004-es Oscar-díjkiosztóra a közelmúlt legunalmasabbjaként fogunk emlékezni. Az átadó időpontjának előrehozatala és a kalózkodás megelőzése miatt tett óvintézkedések egyaránt a nagy stúdiófilmek malmára hajtották a vizet, hiszen mire egy-egy kis film eljutott volna az Akadémia tagjaihoz, már szavazni is kellett. Nem mintha egyébként bármi kétség felmerült volna azt illetően, hogy ez lesz az év, amikor az Akadémia lerója tartozásait Peter Jackson grandiózus trilógiája előtt. Bár az első rész sokkal inkább érdemes lett volna a díjesőre, és a tarolás némely díja vitatható (például legjobb adaptált forgatókönyv), A Gyűrűk Urá-nak összességében kijárt az Oscar, kár, hogy eddig kellett várni vele, és másnak idén esélye se volt. Billy Crystal nem véletlenül jegyezte meg, hogy a 11 díj átvétele során Új-Zéland minden lakójának köszönetet mondtak már.

Forrás: EPA
Theron, Penn, Zellweger és Robbins az Oscar-átadón

A papírforma a többi kategóriában is érvényesült, így az Arany Glóbusz átadóhoz hasonlóan Charlize Theron (A rém), Rennee Zellweger (Hideghegy) és Tim Robbins (Titokzatos folyó) vihették haza a szobrokat, teljesen megérdemelten. A legizgalmasabb kategória a legjobb férfi főszereplőké volt, ahol szinte mindenki egyaránt szorított Bill Murrayért és Sean Pennért is, de győztes sajnos csak egy lehetett. Sean Penn leküzdötte Oscar-undorát (3 korábbi jelölése után először jelent meg a díjkiosztón), a stúdiók megegyeztek, hogy két díjesélyes alakítása (21 Gramm a másik) közül csak a Titokzatos folyó-ért kampányolják, így egyenes út vezetett az est egyetlen álló ovációjához.

A cannes-i szervezők idén alaposan összeszedték magukat a 2003-as katasztrofális versenyprogram után, így számos nagy érdeklődésre számot tartó film ünnepelte a francia Riviérán a premierjét, a zsüri elnőkeként pedig Quentin Tarantino pávázott a Croisetten nagy lelkesedéssel. Tarantino saját ízlése rányomta a bélyegét a díjakra, a zsüri nagydíját a brutális dél-koreai bosszútörténet, az Oldboy nyerte, a legjobb színésznő pedig egyik személyes kedvence, a kínai filmek nagyasszonya, Maggie Cheung (Clean) lett. A fődíjat illetően azonban Cannes-ban politikai döntés született: a Fahrenheit 9/11 a premier idején még azért küzdött, hogy egyáltalán bemutassák az USA-ban, az Arany Pálmát követően azonban minden idők legjövedelmezőbb dokumentumfilmjévé (és az utóbbi idők legjövedelmezőbb Arany Pálmásává) vált. A novemberi elnökválasztásig azonban nem tartott ki a diadalmenet.

Forrás: EPA
Michael Moore a cannes-i filmfesztiválon

Sztárok felvonultatását illetően idén is rávert a francia filmfővárosra az olasz, hiszen Velencében egymásnak adta a kilincset Cruise, Hanks, Depp, Spielberg és Kidman, de a szervezési hiányosságok sokaknak kedvét szegték. A versenyprogram filmjei közt fajsúlyos témák szerepeltek idén is, és a hagyományosan szociális érzékenynek számító velencei fesztivál nem okozott csalódást, amikor Mike Leigh illegális abortuszról szóló drámájának, a Vera Drake-nek juttatta az Arany Oroszlánt és a legjobb női alakítás díját (Imelda Staunton), Javier Bardem pedig a legjobb színész díjával távozhatott, a nyaktól lefelé béna eutanázia-harcos szerepéért A belső tenger-ben.

Mindkét színészi alakítás bezsebelte december 11-én az Európai Filmdíjat is, és büszkén képviselik Európát a jövő évi Oscar-hajrában. A belső tenger rendezője, Alejandro Amenebar nyerte a rendezők versenyét, kiütve a Kontroll-ért jelölt Antal Nimródot, a legjobb film díját pedig idén is német film nyerte (tavaly a Good bye Lenin!), mégpedig a Berlini Filmfesztivál nagy kedvence, a már sokat emlegetett Fallal szemben.

Onozó Róbert