Ez már nem az a Johanna

Vágólapra másolva!
Egy terepszemle végeztével sikerült utolérnünk Mundruczó Kornélt, a Cannes-ba tartó Johanna rendezőjét. Az operafilm egyik producere után most a rendezőt kérdezte a filmhu arról, hogy mit jelent a cannes-i meghívás, hogy áll a Delta előkészítése és mire jó a színházban tett kirándulás.
Vágólapra másolva!

A Nincsen nekem vágyam semmi és a Szép napok rendezője egyelőre semmilyen információt nem akart elárulni azzal kapcsolatban, hogy milyen új tervéhez keresett helyszínt. Ellenben Mundruczó további részleteket mondott el a Johanna munkálatairól. "A 78-as Szent Johannájá-ból végül egyetlen snitt maradt a mostani filmben, amelynek a forgatását 2004 szeptemberében kezdtük el a Lipótmezőn. Kiderült, hogy nem tartható az eredeti elképzelés, vagyis a Jött egy busz Johannájához hozzáforgatva nem tudom azt egész estés mozivá változtatni, így döntöttünk egy önálló film elkészítése mellett. Akár már 2005 januárjában folytathattuk volna a munkát, de annak akkor még nem volt meg az anyagi háttere, végül márciusban tudtuk leforgatni a film hiányzó harmadát."

A film cannes-i meghívásával kapcsolatban Mundruczó elmondta, hogy "a felvételek csúszása miatt majd egy hónappal a március 1-i leadási határidő után, 27-én tudtuk csak elküldeni a Johanna megtekintő kópiáját, amire a zsűri külön engedélyt adott nekünk. Majd két napra rá jelezték, hogy várják a filmet a fesztiválon." Ezt követően is maradt még leküzdeni való határidő, május 13-ra készül el a vetítésre szánt kópia, és 19-én vetítik az operafilmet a cannes-i közönségnek.

"Most nem fog megismétlődni az, ami pár éve történt a Szép napok-kal, hogy újravágom. Akkor finanszírozási kényszer miatt mutattuk be a filmet a Szemlén, ha nem tettünk volna így, akkor vissza kellett volna fizetni a kapott pénz egy részét" - mondta a rendező, majd vázolta, hogy jelent-e valamiféle előnyt a következő filmtervek megvalósításánál a cannes-i elismerés.

Mundruczó tapasztalatai szerint közvetlen anyagi támogatást nem hoz a fesztiválokra kapott meghívás, még a legrangosabb cannes-i seregszemle sem jár együtt a pénzcsapok automatikus megnyitásával. "Gyakran ismert nagy rendezők is azzal küzdenek, hogy előteremtsék következő filmjük anyagi hátterét. Mindenesetre az eddigi munkáim már bebizonyították, hogy eladhatóak, a cannes-i meghívás pedig segíthet a Johanna mind külföldi, mind hazai forgalmazásában. Most ennél jobb helyen nem tudna kezdeni a Johanna."

fotó: Pszeffer Attila

Korábbi tervéről, a Deltá-ról nyilatkozva a rendező elmondta, hogy a film egyelőre még forgatókönyv formájában létezik, és legkésőbb augusztusig ki kell derülnie, vajon előteremthető-e a költségek fedezete. Csak ekkor kezdődhet el a decemberre tervezett forgatás. "Sokat köszönhetek Petrányi Viktóriának és Tarr Bélának, hogy a tavalyi évem nem volt üresjárat, és a korábbra tervezett Delta helyett elkészült a Johanna."

Az üresjáratok más módon, például színházi rendezéssel is elkerülhetők. Mundruczó Kornél eddig három színpadi munkával jelentkezett. A Krétakörrel elkészítette a Nibelung lakópark-ot, a Trafóban pedig megrendezte a Zérus című előadást, valamint Sartre művéből a Tisztességtudó utcalány-t. "Alapvetően háromféle rendező van, az első csak filmet rendez, a másik reklámokat, és van a harmadik típus, aki színházban is dolgozik. Természetesen elsősorban filmrendezőnek tartom magam, de mindkét oldalon lehet gyarapodni. Főként a forgatások tapasztalatait tudom a színházi rendezésben hasznosítani, visszafelé már kevésbé működik nálam."