Vágólapra másolva!
Az idei cannes-i filmfesztiválon két magyar film vesz részt: Kenyeres Bálint és Mundruczó Kornél alkotása. Hol az egyik, hol a másik film kapcsán meg szokták említeni az operatőr, Erdély Mátyás nevét is, de az valamiért még senkinek sem tűnt fel, hogy mindkettőt ő fényképezte. Az [origo] filmklub most leleplezi az "összekötő kapcsot".
Vágólapra másolva!

Mindig vannak divatos operatőrök. Két éve Pohárnok Gergely, tavaly Pados Gyula, idén talán Erdély Mátyás az. Úgy tűnik legalábbis, mert utóbbi fényképezte a most futó legizgalmasabb magyar filmeket: a Before Dawn-t és a Johanná-t, melyek hamarosan a cannes-i filmfesztiválon versenyeznek. Ráadásul úgy, hogy Erdély nem is él Magyarországon, mivel jelenleg a Los Angeles-i American Film Institute (AFI) diákja.

Persze azelőtt itthon tanult, ő is a híres Simó-osztály operatőreinek volt egyike, és Hajdu Szabolcs állandó munkatársa. A Tamará-val azonban megszakadt a kapcsolat (ezt Szaladják István fényképezte), és az éppen forgó Fehér tenyér-rel sem tértek vissza a közös munkához. A tornászfilm operatőre Nagy András lett, akinek ezáltal "megürült" a helye Mundruczó Kornél Johanna-trilógiájában. Az űrt végül épp Erdély töltötte be - így cserélt Mundruczó és Hajdu Szabolcs operatőrt egymással.

A Johanna februári forgatását ez nagyban meghatározta, melyről Erdély Mátyás így nyilatkozott: "Talán életem egyik legnehezebb feladata volt. Kapcsolódni egy másik operatőr munkájához úgy, hogy észrevétlen maradjak - nagyon élveztem. Kornél hihetetelenül tehetséges, intuitív alkotó, akivel sikerült rövid idő alatt teljesen megértenünk egymást, ezáltal tökéletes összhangban együtt dolgozni. Ez azért is volt kivételesen jó élmény, mert korábban nem is ismertük egymást igazán. A Johanna készítése igazi kreatív munka volt."

Egész másféle élményt nyújtott Kenyeres Bálint rövidfilmje, a Before Dawn - már csak a két alkotó közti régi barátság miatt is. "Nagyon örültem a lehetőségnek, hiszen nincs annál jobb dolog, mint ha az ember a legjobb barátjával dolgozhat. Bálint Kubrick-szerű rendező. Nagyon pontosan, jó előre tudja, mit és hogyan akar. Lenyűgözően maximalista, és mérhetetlenül inspiratív - a maximumot hozza ki másokból is. Nagyon szerencsésnek tartom magam, hogy két ennyire tehetséges és ennyire különböző alkotóval dolgozhattam."

A magyarországi munkákkal párhuzamosan azonban Matyi az Egyesült Államokban is dolgozik: "Két diplomafilmet forgattam eddig, és egy kisfilmet, ami Clevelandben Visual Excellence-díjat nyert. Most az Esquire Magazin versenyében készülünk részt venni egy újabb kisfilmmel, és júniusban forgatok egy másik vizsgafilmet, melynek Wolfgang Petersen az industry mentora."

Forrás: [origo]
Tóth Orsolya a Johanna egyik jelenetében

A két kontinens közti ingázás azonban nemcsak utazással, hanem szemlélet-váltással is jár: másképp állnak a filmezéshez itt és ott. "Az AFI operatőrképzése a történetmesélésre koncentrál. Arra tanítanak, hogy ez vezérelje minden döntésünket és választásunkat" - meséli Erdély. "Nem kapunk sémákat, jól bevált ötleteket, hanem arra ösztönöznek, hogy a történetet megértve találjunk új megoldásokat. Otthon sokkal lazább az oktatás, rengeteget lehet kísérletezni. Budapesten szabad művészképzés folyik - itt pedig filmes profit akarnak nevelni belőled. Az otthon megszerzett tapasztalatokat nagyon jól kiegészíti az itt megszerzett tudás."

A kérdés már csak az: kell-e választani, vagy továbbra is működik a kettő párhuzamosan: "Az a célom, hogy egyszerre, illetve felváltva tudjak dolgozni az USA-ban és Magyarországon. Lehet, hogy naivitás ebben hinni és nem fog menni, de egyelőre ez az álmom, ezt szeretném elérni."

Gyárfás Dóra