Hollywood csillagai leáldoztak a japán égen

Vágólapra másolva!
Sokan az Elveszett jelentés című filmből ismerték meg a jelenséget, amelyet az amerikai sztárok heves igyekezettel próbáltak titkolni évtizedeken át. Mégpedig azt, hogy akárcsak Bill Murray a filmben, busás összegekért adják el nevüket és arcukat japán reklámokhoz, amelyek tárgya a luxusautótól kezdve az instant tésztáig bármi lehet.
Vágólapra másolva!

A '60-as években kezdtek Japánban nyugati színészeket szerződtetni reklámokhoz, amikor az amerikai kultúra még távolinak és egzotikusnak tűnt a japán nézők számára, és el lehetett bűvölni őket a sztárokkal. A '90-es években virágzott legintenzívebben az amerikai hírességek keletre exportálása. Az évtized egyik legismertebb reklámja az volt, amelyben Arnold Schwarzenegger kezében két hatalmas teáskannával feszít különféle bodybuilder pózokban, majd jóízűen instant tésztát falatozik.

Hosszú a sztárok listája, akik kapva kaptak az alkalmon, hogy "egy kis" mellékest szedjenek össze ily módon. Harrison Ford a Kirin sör reklámarca volt éveken keresztül, Winona Ryder és Juliette Lewis autóreklámokban szerepelt, Madonna rizspálinka fogyasztásra buzdította a nézőket. A reklámfilmek közt kifejezetten viccesek is akadtak, például Brad Pittel egész sorozat készült, amelynek az epizódjaiban egy egyre frusztráltabb lány hiábavaló kísérleteket tesz rá, hogy megtanítsa Bradnek az általa reklámozott farmermárka helyes japán kiejtését.

Ewan McGregor egy dobozos kávéital hirdetéseiben tűnt fel, amelyekben az I'm a Believer című szám lendületes taktusaira pörgött fel a koffeintől. De a csúcs kétségtelenül az a felvétel, amelyről Sofia Coppola Bill Murray whiskyreklámját mintázhatta - csak épp az eredetiben Sean Connery alél el a japán whiskyt kortyolgatva.

Hollywood csillagai általában nem büszkélkedtek ezekkel a vendégszereplésekkel, a gyakran igencsak bugyuta kis klipekben való fellépések motivációja egyértelműen csak a pénz lehetett. Azonban nem meglepő, hogy nem mondtak nemet, amikor egynapos munkával néha annyit kereshettek, mint otthon egy nagyjátékfilmmel. Hála a Japander.com oldalnak, most visszamenőleg megnézhetünk rengeteget az ominózus reklámok közül, amelyekből manapság egyre kevesebb készül.

A trend lecsengése az amerikai sztárok iránti hanyatló érdeklődéssel magyarázható, amely valószínűleg azzal áll összefüggésben, hogy a japán közönség az utóbbi néhány évben elkezdett az ázsiai hírességek felé fordulni. Míg korábban Schwarzeneggert imádták, jelenleg az egyik legnagyobb sztár a koreai Yong-jun Bae, aki a Téli szonáta című tévésorozattal lopta be magát a japán nők szívébe. A gyártóknak már nem éri meg dollármilliókat fizetni Cameron Diaznak vagy Leonardo DiCapriónak, amikor a népszerű ázsiai színészeket jóval olcsóbban megkapják, és a Tigris és sárkány-nyal sztárrá lett Ziyi Zhang arcával éppúgy el lehet adni a sampont, mint Charlize Theronéval.