Látványos zagyvaság, nonstop kefélés - helyszíni tudósítás a berlini filmfesztiválról

Vágólapra másolva!
A berlini filmfesztivál hatodik napján az [origo] filmklub stábja újabb moziélményekkel gazdagodott. Láttuk Naomi Wattsot és Ewan McGregort egy zavaros thrillerben, két gyönyörű tévészínészt a létező összes szexuális pozitúrában, valamint egy spanyol testőrt, amint az égvilágon semmit nem csinál. McGregor kackiás bajuszát pedig testközelből is megfigyeltük.
Vágólapra másolva!

Naomi Watts, Ewan McGregor, Ryan Gosling és Bob Hoskins a Szörnyek keringője és az Én, Pán Péter rendezőjének, Marc Forsternek a thrillerjében - miért nem hallottunk erről a filmről egy kukkot sem tavaly ősszel, amikor bemutatták Amerikában? Hát azért, mert elképesztően rossz. A Stay hátborzongató példa arra, hogyan lesz nagy semmi különlegesen tehetséges emberek együttes munkájából. A Stay egy egzaltált festőnövendékről, Henry Lethamról (Gosling) szól, aki eldönti, hogy a 21. születésnapján megöli magát (természetesen a Brooklyn-híd tetején). Pszichiátere, Sam Foster (Ewan McGregor) mindent megpróbál, hogy megállítsa a szuicid diákot. Foster barátnője, Lila (Naomi Watts) szintén festő, és a múltban ő is meg akarta ölni magát - így találkozott Sammel, aki az orvosa volt. Henry eltűnik, Sam pedig a nyomába ered, hogy megmentse.

Titokzatos, vérfagylaló jelenetek hosszú sora következik. A filmben Sam egyre bizarrabb szituációkba sodródik, a fejünkben egyre több a kérdőjel. A Stay első 90 perce ezekről a frusztráló, felszínes kérdőjelekről szól. Aztán jön a kurta, de alaposan átgondolt megoldás, a vége, amikor mindenre fény derül. A baj csak az, hogy ekkor már egyáltalán nem érdekel az egész. Hiába a jó zene, a hangok, a sok látványos trükk és csavar, Foster mégsem találja meg azt az arányt, amivel oda tudna szögezni a székhez. Az egész filmet ellepik az irritáló, erőltetett képek, és hiába jó Gosling, McGregor, őket is beborítja a fárasztó zagyvaság. A Stay rétegfilm: azoknak a kócos festőnövendékeknek készült, akik 21. születésnapjukon kívánnak végezni magukkal. A többi nézőnek maradnak a film alatti szuicid gondolatok.

A karitatív Ewan McGregor és a Valentin-nap

Annak ellenére, hogy a karizmatikus Ewan McGregor is eljött a Stay berlini sajtótájékoztatójára, a vártnál kevesebb újságíró tolongott a teremben. McGregor kackiás, keseszínű bajuszkával érkezett, a német születésű svájci rendezővel, Marc Forsterrel kedélyesen összeölelkezve fotóztatták magukat. Eric Kopeloff producer mellett a vizuális effektekért felelős Stefanie Schneider és Kevin Haug is eljött. Az újságírók persze elsősorban a skót színészt kérdezgették. "Bálint-nap van, elmondaná, mi a nehezebb: a filmbeli szerelmet eljátszani vagy az életben szerelmesnek lenni?" - búgta egy hölgy. McGregor profin hárított, bár először bevallotta, hogy ki is ment a fejéből február 14-e, gondterheltnek tűnt. "Totál elfelejtettem. Na mindegy. Erre a kérdésre viszont nem válaszolok; nem szokásom ebben a közegben kitárgyalni a magánéletemet" - jelentette ki a bocsánatkérő mosollyal a bajsza alatt.

Forrás: EPA
Marc Forster és Ewan McGregor a sajtótájékoztató előtt

A bulvár-jellegű kérdéseknek ezzel végük is lett, témának maradt Foster misztikus thrillerje, a Stay. "Lenyűgözött a forgatókönyv, és fantasztikus volt Marckal dolgozni. Soha ilyen nyugis forgatásom nem volt még: rengeteg időnk volt a filmre - talán több is, mint kellett volna" - tette hozzá enigmatikusan a színész. Mesélt aztán a híres Föld körüli motortúráról, és arról, mennyire fontosnak tartja, hogy az UNICEF nagyköveteként segíthet az embereken. "Amióta felkértek erre a feladatra, már háromszor voltam Malawiban, ebben a dél-afrikai országban, ahol rengeteg a HIV-pozitív beteg. Az ember általában csak széttárja a karját és azt mondja: 'Ugyan, mit tehetnék?' De vannak olyanok, akik tényleg odamennek és megkérdezik: 'Mit tehetnék, hogy jobb legyen?'. Hatalmas élmény volt találkozni velük és segíteni a munkájukat." A filmben játszott karakterről Ewan McGregor az [origo] filmklub kérdésére elmondta: "összetett figura; az elején biztos magában, tudja ki ő: menő pszichiáter New Yorkban. Aztán egyszer csak furcsa dolgok történnek vele, és fokozatosan kicsúszik a lába alól a talaj - ezt próbáltam meg eljátszani, ezt az ijesztő folyamatot. Számomra ez adta a karakter lényegét, ezt kellett megformálnom." McGregor aztán kedélyesen autogramot osztott pihegő újságíró lányoknak és fiúknak, majd egy fekete, elsötétített ablakú autó mélyén elhagyta a terepet.

Mesterházy Lili