Hogyan lett Björkből bálnalány

Vágólapra másolva!
A Berlinalén levetítették a Drawing Restraint 9-et, azt a 145 perces filmet, amit Matthew Barney amerikai képzőművész-rendező forgatott Björkkel egy japán bálnavadászhajón. A darab arról az egyszerű folyamatról szól, ahogy ők ketten a szerelmük ereje által átváltoznakbálnává.
Vágólapra másolva!

Barney 2001 óta él együtt az izlandi énekesnővel és bár kapcsolatuk hajnalán megesküdtek, hogy soha nem fognak együtt dolgozni, a rendező legújabb munkáját Björkkel a főszerepben forgatta le és Björk írta a film zenéjét is Akira Rabelais-vel és Valgeir Sigurssonnal.

Bálnacsoda

A Drawing Restraint 9 különleges szerelmesfilm. Lassú, hipnotikus darab. A film első órájában látjuk a bálnavadászhajó indulását, a tengerészek mindennapjait, halljuk az őket körülvevő hangokat. Szinte semmilyen párbeszéd nincs a két és fél óra alatt, nincs sztori, csak képek és hangok.

A zene a filmen látható dolgokból születik: a gyöngyhalásznők lélegzetvételének ritmusából, a mozgó hajók zajából, bármiből. Az énekesnő a Süddeutche Zeitungnak nemrég a film kapcsán ki is fejtette: "az élet minden perce átváltozhat zenévé"- és ezek a hangok, zajok, misztikus énekek a Drawing Restraint 9 legjobb, legerősebb pillanatai.

Az első óra után Barney és Björk megérkeznek a tenger közepén álló hajóra - két különböző irányból. Különleges ceremóniára készülnek: közel a transzformáció, bálna lesz az emberből. A japán bálnavadászok különleges technikája nyomán halászkésekkel irdalják egymás testét, a vágások alól fehér, bálnahúsra emlékeztető zselé bomlik ki. Megtörténik a csoda. Még akkor is, ha lesznek, akik ezt a csodát nehezen emésztik meg.

A Drawing Restraint 9 erős gyomrúaknak és Björk-fanoknak ajánlott. Nehéz film: a végén már alig várja az ember, hogy a csaknem háromórás filmből és a bálna gyomrából karcolás nélkül kisétálhasson. Az is igaz, hogy napokkal a vetítés után kezd el igazán hatni - sokak szerint ez minden Matthew Barney-filmre igaz egyébként.

Pinokkió-Moby Dick 1:0

Barney, bár híres arról, hogy általában nem szívesen nyilatkozik a munkáiról, a vetítés után készségesen válaszolgatott az újságírók kérdéseire a berlini Világ Kultúra Házában rendezett találkozón. A beszélgetés több mint egy órán át tartott, a szervezők végül alig tudták a magas, tiszta feketébe öltözött, szelídhangú Barney-t leállítani.

Arra a kérdésre, vajon filmnek nevezhető-e a Drawing Restraint 9, a rendező elmagyarázta, hogy mindig is inkább az építészet és a szobrászat izgatta, filmje ennek a kettőnek a keveréke. Forgatókönyvet sose ír, hiszen nem tud párbeszédeket írni és rendezni. Az operatőre Peter Strietmann volt, régi barátja, akivel az egyetemen ismerkedtek meg és már a Cremaster-cikluson is együtt dolgoztak. "Peter nagyon ért a hajózáshoz, a forgatás alatt gyakorlatilag ő maga is egy volt a matrózok közül" - mesélte Barney.

Hogy merített-e a Moby Dick-ből és Az öreg halász és a tenger-ből? Barney elárulta, hogy nem is olvasta a Moby Dick-et. "Ha már inspirációt kell mondanom, a Pinokkió az: felfalja őt egy cápa." Arra a felvetésre, hogy gyakorlatilag egy gyilkológépen (bálnavadászhajó) két új teremtmény születik (Matthew-bálna és Björk-bálna), a rendező sietett leszögezni, mennyire fontos volt neki a távolságtartás, a címben is szereplő visszafogottság (restraint) és az, hogy semmilyen szinten nem ítéli el a japán halászok szokásait. "Csak vendég voltam Japánban. Nem avatkoztunk bele semmibe, itt nem voltak színészek sem, csak tárgyak".

Visszafogott rituálé

Természetesen Björk is szóba került. "Nagy hatással vagyunk egymásra. A zenéje gyakorlatilag a filmem párbeszéde, rendkívül fontos a munkája. Ezenkívül régóta érdekeltek mindkettőnket a japán bálnavadászok rituáléi."

Forrás: [origo]
Matthey Barney és Björk a Drawing Restraint 9-ban

Barney egyébként először kiállítóként utazott Japánba. "Meghívtak, hogy csináljak egy kiállítást a szobraimból. Megdöbbentett, hogy a japánok mennyire máshogy állnak hozzá a kultúrához. Elfogadtam a játékszabályokat, mert azt vallom, hogy rendezőként engedelmeskednem kell a hely szellemének" - mondta Barney és ezután újra visszakanyarodott kedves témájához, a visszafogottsághoz.

A Drawing Restraint 9-en kívül a Berlinalén bemutatták Alison Chernick Matthew Barney: No Restraint című dokumentumfilmjét is, amit a rendezőnő készített a bálnavadászhajón zajló filmforgatásról. Barney még egy fontos szerepet játszik a filmfesztiválon: Charlotte Rampling és Janusz Kaminski mellett tagja az idei nemzetközi zsűrinek.

Mesterházy Lili és Vera Trajanova
Berlin, Németország