Elhunyt Budai György filmproducer

Vágólapra másolva!
Hosszan tartó betegség után elhunyt Budai György, a Kalózok, a Macerás ügyek, a Nexxt, a Jött egy busz, a Kísértések producere.
Vágólapra másolva!

Első producer munkája a Kalózok volt, majd következett a Gothár Péter által rendezett képzőművészeti film, az Akasztottak. A Kalózok sikeréből következett Schilling Árpád rendezésében a botrányairól elhíresült Nexxt, amely "szakmailag a legnagyobb betli, szinte mindenki utálta. Én viszont nagyon büszke vagyok rá, hogy közöm van hozzá". A Nexxt volt egyébként az első magyar film, amiből az elkészülése után kiléptek a szponzorok.

Simó Sándorral közösen készült a Portugál és a Macerás ügyek, majd Muhi Andrással a Libiomfi. Kamondi Kísértések című filmje után a Jött egy busz című szkeccsfilm volt az utolsó filmes munkája, ezután felhagyott a producerkedéssel. "Kamondinak is ezt mondtam annak idején, mikor kérdezte. Neki az az élete, hogy filmeket rendezzen. Nekem meg, hogy csináljak valamit, ami számomra fontos. Ez lehet a film is. Volt idő, amikor a film volt az. Most más."

"Három év alatt 10 filmet készítettem, ami magyar relációban nagyon sok. Mégis, szinte nyomtalanul mentem át a struktúrán. Annak ellenére, hogy nagyon másként gondolkodtam a dologról, mint a többek." Budai a filmhunak adott interjújában kemény kritikával illette a magyar produceri rendszert. "A magyar filmgyártásban általában és jellemzően nincs stabil felelősségi rendszer. Itt az ember, ha producer, könnyen betéved abba az utcába, hogy túl sok dolgot bíz másokra, miközben a végső felelősség végül is az övé. (..) A legnagyobb baj, hogy a rendszer egyetlen szereplője sincs egzaktul leszabályozva. Sem a különböző állami források, sem a munkakörök, sem a munkáltató jogosítványai, sem a munkaszerződések, sem a finanszírozás, sem a likviditás. Ha az én cégeimben ilyen struktúrák lennének, biztos, hogy robbantanám, átszervezném, átalakítanám őket."

Budai az üzleti világból érkezett a filmezésbe, és ez szemléletmódjában is megjelent: "Kétségtelen, hogy én úgy képzelem el a filmproducert, mint egy vállalkozót. De olyan magyar producert, akinek saját személyes kockázata lett volna a filmjében, még nem láttam. Én, amíg filmeket készítettem, azt mindig a személyes kockázatomra tettem. Persze az a kérdés, kinek mi a személyes kockázat. A magyar producerek zömének a százezer forint is személyes kockázat. Nálam mondjuk ez százmillió volt. S akkor én jobb producer vagyok, vagy több pénzem van? Én tettem a filmjeimbe saját pénzt. Még művészfilmbe is, ami nyilvánvalóan soha nem tud megtérülni. Ilyen értelemben lehet mondani, hogy egyfajta mecénási tevékenységet folytattam."

filmhu