Vágólapra másolva!
A 60. berlini filmfesztiválon elsőként Martin Scorsese Viharsziget (Shutter Island) című új alkotását láttam, amelyet versenyen kívül vetítettek le szombat délben. Scorsese majd' ötvenéves filmrendezői karrierje alatt olyan elképesztő mennyiségű mesterségbeli tudást halmozott fel, hogy talán nem is lett volna fair, ha benevezi a filmjét versenyprogramba. Lehet, hogy nem fogják majd a nagy Scorsese-filmek között emlegetni ezt a bestseller-regény alapján készült csavaros thrillert, de olyan zavarba ejtő profizmussal van összerakva, hogy igazságtalanság lenne ujjgyakorlatnak nevezni.Viharsziget | Mark Ruffalo és Leonardo DiCaprioA film története 1954-ben játszódik egy bűnözők számára fenntartott elmegyógyintézetben. Ide érkezik Teddy Daniels rendőrbíró (Leonardo DiCaprio - ez a negyedik közös filmje Scorsese-vel), akit azzal bíztak meg, hogy egy gyanús körülmények között eltűnt rab után nyomozzon. Teddy-ről megtudjuk, hogy a közelmúltban egy egész sor trauma érte: például tűzvészben meghalt a felesége, a második világháborúban pedig részt vett a dachaui koncentrációs tábor felszabadításában, ahol társaival egy egész szakasz német katonát mészároltak le, miután azok már megadták magukat. Ezt az utóbbi megrázó incidenst Scorsese több flashbackben adagolja, magát a vérontást egyetlen, félelmetesen hatásos vágás nélküli snittben mutatja meg, amit kifejezetten bizarr élmény volt német közönséggel együtt nézni.Teddy a poklok poklát járja meg a filmben, és DiCaprio figurája áll minden egyes jelenet fókuszában. DiCapriónak megvan az a képessége, hogy három perc alatt elnyeri a néző szimpátiáját, nagyon könnyű vele együtt érezni, belebújni a bőrébe. Legalábbis akkor, amikor jó, és a Viharsziget-ben nagyon jó. Az egyetlen zavaró tényező, hogy 35 évesen is annyira kölyökképű, hogy még mindig nehéz őt felnőtt szerepben elfogadni: néha itt is úgy fest, mint egy srác, aki elcsórta az apja kalapját és rajzolt egy bajszot a szája fölé. Jópár színészt érdemes még kiemelni a filmből: Mark Ruffalo régen nem volt már ennyire összeszedett, élvezetes alakítást nyújt Ben Kingsley és Max von Sydow, egy-egy jelenetnyi villanás jut Jackie Earle Haley-nek, Elias Koteasnak és Ted Levine-nek - mindhárman nagyon pontosan teszik oda magukat. A nők sajnos nem kaptak összetett szerepeket, így Michelle Williams, Emily Mortimer és Patricia Clarkson játéka nem annyira kiemelkedő, mint inkább funkcionális.Viharsziget | Max von Sydow, Ben Kingsley és Ted LevineRobert Richardson operatőr egy hangsúlyosan művi világot teremt meg. A kompon játszódó első jelenetben olyan valószínűtlenül baljós színű az ég, hogy biztos utólag rakták be számítógéppel, de igazán az álomjelenetek és a koncentrációs táborban játszódó rész biztosít lehetőséget a barokkos vizuális tobzódásra. Egy Mahler-tétel dramaturgiailag is fontos szerepet kap, de Ligeti György és John Cage zenéi is fokozzák egy-egy jelenet hatását, és ha jól emlékszem Arvo Part-tól is hallottunk valamit.- - -A Viharsziget zárójelenete alatt kijöttem a vetítésről (pedig állítólag az utolsó három mondat miatt csinálta meg Scorsese a filmet), mert nem sokkal utána kezdődött a sajtótájékoztató, és ha az ember a többi kollégával együtt araszol le a fesztiválpalota lépcsőjén, akkor kicsi az esély, hogy testközelből láthatja majd a sztárokat. Szerencsére bejutottam, de már majdnem tele volt a terem újságírókkal, fotósokkal és tévéstábokkal. Később DiCaprio meg is jegyezte, hogy soha életében nem látott még egy helységben ennyi fényképezőgépet.Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Michelle Williams, Martin Scorsese és Leonardo DiCaprio a berlini sa
Vágólapra másolva!