Zúzzunk acélt! - a Transformers 3 kritikája

Vágólapra másolva!
Michael Bay nagyot markol a Transformers 3-mal, az alakváltó robotok összecsapásait a végletekig fokozza, a látványorgián pedig még többet dob a szinte tökéletes 3D. De ami a film legnagyobb erénye, az a hátránya is, mindenből annyira a legtöbbet akarja nyújtani a mozi, hogy a néző egy idő után vagy beleun, vagy a kezdeti ámulat után szinte kikapcsol az agya.
Vágólapra másolva!

Steven Spielberg néhány héten belül két olyan filmet is jegyzett producerként, amely egyik kedvenc témáját járja körbe, nevezetesen azt, hogyan nézne ki a földönkívüliekkel való találkozás. A különbség annyi, hogy amíg a Super 8 a nyolcvanas évek régi vágású, gyerekszereplős kalandfilmjei előtt tiszteleg, addig a Transformers 3 szinte minden képkockája a modern technikára épül. Bár a két filmet nyilván nem érdemes összehasonlítani, mégsem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a legendás rendező két teljesen más korosztályt megszólító mozi felett is bábáskodott. Már csak azért sem, mert mindkettő az amerikai történelem egy-egy érdekes szegmesét értelmezi újra, a Super 8 a rejtélyes 51-es körzet legendáját, a Transformers pedig a holdraszállás történetét.

Tagadhatatlanul az utóbbi markol nagyobbat. Az egész Transformers-trilógia jellemzője, hogy a rivális alakváltó robotok - a jó Autobotok és a gonosz Álcák - küzdelmét történeti, reális dimenzióba helyezi. Amíg az első rész (kritikánk) megmaradt annál a fikciónál, hogy a földönkívülieknek köszönhetjük a huszadik századi technológiák alapját, addig a második epizód (kritikánk) a piramisok történetét, a harmadik rész pedig a hidegháborús fegyverkezési versenyt értelmezi újra. Az ókor újragondolása ugyan néhol nevetséges volt, a holdraszállást újramesélő harmadik rész viszont sokkal okosabban építkezik. Nem pusztán azért, mert a Kennedyről készült archív felvételek szépen átváltanak a mozifilm fiktív jeleneteire, hanem azért is, mert következetesen végigviszi ezt a szálat egészen a csernobili atomkatasztrófáig.

A harmadik epizód alig kapcsolódik a második részhez, inkább az első Transformers-filmmel együtt alkot szerves egészet. Azt meséli el, hogyan keveredtek a Földre az Autobotok saját bolygójukról, a Cybertonról, hogyan csapódott be az előőrsnek szánt űrhajójuk a Holdra, a roncsok megszerzéséért folytatott küzdelem pedig hogyan indította be a hatvanas években az amerikai-szovjet fegyverkezési versenyt. Ezzel párhuzamosan továbbviszik a földönkívülieknek segédkező srác, Sam Witwicky történetét is, akivel az alkotók a második részben alig tudtak mit kezdeni. A hétköznapi srácot megformáló Shia LaBeouf új barátnőt kap (a furcsa szájú Rosie Huntington-Whiteleyt), ráadásul az első munkahely megszerzésének feladatával is meg kell küzdenie.

Forrás: UIP Dunafilm
Transformers 3 | Rosie Huntington-Whiteley

Michael Bay sokkal grandiózusabb módon, de ugyanazt folytatja, amire már az első résznél ráérzett: az alakváltó robotokat teszi meg főszereplőnek, akiknek az elő szereplők csak asszisztálnak. Bár a Transformers 3 nem sok eredeti ötlettel rukkol elő, az Alien-től a Terminátor-on át a Mátrix-ig szinte minden fontosabb sci-fit megidéz, az Autobotok jelenetei azonban tagadhatatlanul egyediek. Elegendő az átalakulások páratlan fémes hangjára, vagy arra az autós üldözésre gondolni, amikor Witwicky száguldó autója, Űrdongó hirtelen robottá alakul, majd a levegőben repülő srác alatt újra autóvá alakul vissza. Működnek az óriásrobotokat magasztaló patetikus jelenetek is, amelyek sokszor heroikusabbnak hatnak, mint a hús-vér szereplőkre épülő szuperhős-filmek.

Forrás: UIP Dunafilm

A fémes zúzásra rátesz még egy lapáttal a szinte tökéletes 3D, amely sokszor annyira élethűre sikerült, hogy még az a néző is beleszédül a toronyházból való zuhanásba, akinek soha életében nem volt tériszonya. Szemgyönyörködtető a 3D annál a film eleji pár percnél is, amely az alakváltók bolygóján a hatalmas acélpárkányokon futkosó, csatázó robotokat mutatja. A látványorgia csúcsát mindenképpen a filmvégi közel negyvenperces csata jelenti, ahol még a legelképesztőbb jeleneteket is számos szemszögből láthatjuk.

Forrás: UIP Dunafilm
Transformers 3 | Shia LaBeouf

Azonban ami a film erénye, az a hátránya is: mindenből oly mértékben a legtöbbet akarja nyújtani, hogy a néző a kezdeti ámulat után vagy beleun, vagy kikapcsol az agya, és már értelmezni se akarja a látottakat. Transformers 3 gátlástalanul eltúloz mindent, és nem csupán a lehető legnagyobb rombolásokat, zúzásokat akarja szállítani, de még az emberi szereplők ábrázolásánál is túlzásokba esik. Elég az összeesküvést leleplező kínai (Ken Jeong) agymenéseire, vagy a határozottan, de érthetetlenül beszélő John Malkovich által megformált figurára gondolni, akik nem csupán szürreálisan hatnak egy akciófilmben, de teljesen feleslegesek is. Ráadásul Megan Fox lecserélése Rosie Huntington-Whiteleyra sem bizonyult jó ötletnek, amíg előbbi mocskosan, olajosan a történet része tudott maradni, utóbbi megmarad sterilnek, még a legnagyobb összecsapások közepén is világít a fehér blúzában.

Forrás: UIP Dunafilm
Chicago a Transformers 3-ban

Különös az is, hogy Bay leplezetlenül vitte vászonra a politikai szimpátiáját is. A konzervativizmus a korábbi részekben is érezhető volt, amelyek valósággal felmagasztalták az amerikai hadsereget. A Transformers 3-ban ez még inkább tetten érhető. Witwickyt szinte minden alkalommal semmibe veszik, amikor arról beszél, hogy kitüntetést kapott a demokrata Barack Obama elnöktől, egy alkalommal pedig azt is megkapja, hogy "mi itt inkább republikánusok vagyunk". Belemagyarázásokra adhat okot az is, hogy a film utolsó harmadában épp azt a Chicagót rombolják porig, ahonnan Obama politikai karrierje is indult.

Bár Transformers 3 a zseniális első résszel nem veszi fel a versenyt, határozottan jobbra sikerült viszont a botladozó második résznél. Az akcióra éhes közönségnek mindenképpen kötelező darab.