Ryan Goslinggal szívesen csókolóznék

2014.09.06. 15:57

Az ember nem úgy képzeli el az első telefonbeszélgetését Diane Keatonnel, hogy a játszótérről hazafelé jövet megcsörgetik váratlanul, beszélgetés közben pedig a gyereke ráncigálja a pólóját. Így jár az, aki összekeveri a dátumokat. Kiderült viszont, hogy ez cseppet sem zavarja a 68 éves Oscar-díjas színésznőt, aki elképesztően közvetlen, belevaló és energikus. A héten mutatták be a Szerelem a végzetem című romantikus filmet, amelyben Michael Douglesnek segít gyerekre vigyázni.

Miért érezte úgy, hogy éppen ezt a filmet kell most megcsinálnia?

Mert most itt tartok. 68 éves, egyedülálló nő vagyok. És úgy gondolom, hogy az ember tényleg kap néha második lehetőséget. És a Szerelem a végzetem történetében ez is benne van. Két valószínűtlen karakter kénytelen lesz törődni egymással, és rájönnek, hogy több bennük a közös, mint azt valaha gondolták volna, kinyílik számukra a világ. Én most pont egy ilyen történetet szerettem volna elmesélni.

Michael Douglas és Diane Keaton a Szerelem a végzetem című filmbenForrás: Vertigo Media

A film egyik jelenetében a legendás Frankie Valli füle hallatára kellett elénekelnie egy dalt. Nagyon izgult?

Igen, piszkosul izgultam. Hál' istennek csak pár sornyi szöveget kellett énekelnem, és nem egy teljes dalt, mert az tényleg borzalmas lett volna. Frankie ugyan nagyon kedves volt, de nem tudtam eldönteni, hogy mit gondolt az éneklésemről. Szerintem nem is figyelt, jobban lekötötte az, hogy üldögélt és Michael Douglasszel iszogatott.

Tizennyolc év alatt tizenöt különböző házban élt. Ennyire szeret költözködni?

Ami azt illeti, tényleg szeretek. Szerintem ez sokat elmond rólam, és amit elmond, az az, hogy mennyire szánalmas vagyok. Állandóan újabb és újabb házakba szeretek bele. Imádok megtalálni egy új otthont, és olyankor elképzelem, hogy majd pont az milyen nagyszerű lesz. Mégsem tudok lelkesedni egyért, mindig keresem a következőt. Mindig elbűvölt az épületek szépsége. Az apámnak is voltak ingatlanbefektetései, úgyhogy őt okolom ezért az őrültségemért. Mentségemre legyen mondva, a beteges költözési mániám miatt eddig egyik gyermekemnek sem kellett iskolát váltania.

Diane Keaton a gyerekeivel, Dexterrel és Duke-kalForrás: AFP

Ötvenéves volt, amikor örökbe fogadta az első gyerekét. Az anyaság megváltoztatta?

Ó, igen! Mindenkit megváltoztat. Kiteljesíti az életedet, megtanít máshogy szeretni, máshogy törődni valakivel.

Azt mondta egy interjúban, hogy az Annie Hall-ban nyújtott alakítása semmilyen erőfeszítést nem kívánt öntől, úgy ment, mint a karikacsapás. Ha ilyen könnyű volt, akkor nem érzett bűntudatot amiatt, hogy éppen ezért kapta meg az Oscar-díjat?

Csak azért, mert könnyen ment? Nem. Amikor elolvastam az Annie Hall forgatókönyvét, egyből tudtam, hogy ez egy fantasztikusan jó film lesz. Tényleg nagyon könnyen jött az az alakítás, de nem hiszem, hogy csak azért, mert valaki megszenved egy szereppel, attól az az alakítás egyből értékesebb is. Eleve nem is értem ezeket a díjkiosztókat. Mindig nagyon nehéz eldönteni, hogy éppen ki a legméltóbb. Ezért bírom jobban a sportot, mert ott vagy nyersz, vagy veszítesz. A mi szakmánkban pedig csak vélemények vannak: hogy kit tartanak a többiek a legjobbnak. Mindenesetre az Oscar-díj nagyon feldobott, egy picit sem éreztem rosszul magam miatta.

Woody Allen és Diane Keaton az Annie Hall című filmbenForrás: Mokép

Volt olyan szerep, amit nem vállalt el, és később megbánta?

Nem igazán. Egy csomó filmet csak azért vállaltam el, hogy dolgozhassak. Színész vagyok, engem bárki felbérelhet. Szóval, ha te akarsz csinálni egy filmet, amiben van egy szerep számomra, simán lehet, hogy igent mondok rá.

Sajnos egy darab filmtervem sincs. A Keresztapa forgatásáról azt mondta, annyira nyomasztotta a feladat súlya, hogy nem is élte át rendesen az élményt. Vannak azért vannak kellemes emlékei is azzal a filmmel kapcsolatban?

A Keresztapá-ban egy olyan karaktert játszottam, aki kívülálló volt, és sosem tudott beolvadni abba a klánba. Egy fehér angolszász protestáns az olaszok között, nem csoda, hogy nem működött. Én is pont így éreztem magam a forgatáson. Kívülálló voltam, és ezt felhasználtam az alakításomban. Szerintem jól sikerült.

Diane Keaton a Keresztapa című filmbenForrás: UIP Dunafilm

Többször méltatta Al Pacino orrát. Mitől olyan nagyszerű az ő orra?

Ne csináld már, hát az alakja miatt! Az orra alakja egyszerűen fenséges. Ha egy igazán pazar férfiorrot kell felidéznem, mindig az övé jut eszembe. Szép hosszú orr egy gyönyörű arc közepén. Nem értesz egyet velem?

Ehhez meg kéne néznem újra az orrát.

Valószínűleg téged nem is foglalkoztatnak a férfiorrok. Szeretném látni az orrodat. Milyen orrod van?

Azt szokták mondani, szép orrom van.

Ezt örömmel hallom.

Ön rendezte a Twin Peaks egyik epizódját. Bele tudott rakni valami egyedit, amire büszke lehetett?

Amikor kiderült, hogy én rendezhetem az egyik részt, azt gondoltam, ez fantasztikus lesz, mert azt csinálhatok, amit akarok. És ez így is lett, David Lynchék gyakorlatilag szabadkezet adtak a rendezőknek. Lynch nagyon nyitott volt az ötleteimre, remek élmény volt.

A Diane Keaton által rendezett Twin Peaks-epizód

A Minden végzet nehéz-ben az ön figurája kikosarazta Keanu Reevest. Ezt mindig is elég valószínűtlennek találtam. Ki tenne ilyet az életben?

Szerintem egy olyan nő, aki annyi idős, mint amennyi én voltam abban a filmben, naná, hogy nem akarna Keanu Reeveszel lenni. Elment az eszed? Túl fiatal volt hozzám! Az ember közös élményeket akar a társával. Ugyan milyen közös élményeim lehettek volna azzal a tejfelesszájúval? És azt se felejtsük el, hogy a másik opcióm Jack Nicholson volt. Számomra Jack lenyűgöző pasi. Persze, Keanu is az, de könyörgöm, ki akarna egy húsz évvel fiatalabb ürgével járni. Te akarsz? Én biztosan nem szeretnék.

Említette, hogy listát vezet azokról a férfiakról, akikkel csókolózott a vásznon. Kik hiányoznak erről a listáról?

Kimaradt például Robert Redford és Clint Eastwood. Valamint sosem csókolóztam Ryan Goslinggal. Tudom, hogy ő is nagyon fiatal, de semmi rosszat nem látok abban, hogy egy fiatal pasival csókolózzak egy filmben, szóval vele még szívesen csókolóznék. Szerintem szórakoztató lenne. De nagyon sokan kimaradtak. Pedig számomra ez a poénos része a filmkészítésnek. Lehetőséget kapsz elmesélni egy történetet, és közben mellékesen szívdöglesztő férfiakkal csókolózol. Ezek grátisz csókok. Nem kell aggódnod azon, hogy tényleg fontos vagy-e neki, mert a forgatókönyvben benne van, hogy szerelmes belém, én meg őbelé, és ez a lehető legideálisabb alkalom a csókolózáshoz.

Diane Keaton és Keanu Reeves a Minden végzet nehéz című filmbenForrás: InterCom

A Szerelem és halál című 1975-ös Woody Allen-film egy részét Magyarországon forgatták. Ön is járt itt akkor?

Nagyon jó, hogy ezt megemlítetted. Nem jártam ott. Vagy várjunk csak, de. Egy napot ott voltam. Hú, de rég volt már ez! Az én részeimet főleg Párizsban vettük fel, és a csatajeleneteket forgatták nálatok. És egy napra nekem is Magyarországra kellett mennem, mert valamit újra kellett venni, ami Párizsban bénán sikerült. Igen, egy napot ott voltam.

Akkor semmire nem emlékszik Magyarországból?

Hát nem igazán. Olyan, mintha ott sem lettem volna. Odaröpítettek, megcsináltuk, és semmit nem láttam az országból. De amúgy nagyon szívesen megnézném.

Diane Keaton és Woody Allen a Szerelem és halál című filmbenForrás: Mokép

Mondta egy interjúban, hogy a Keresztapá-val hirtelen túl nagy lett az ismertségre, ami zavarta. Állandóan menekült és bújkált az emberek elől. Ön szerint létezik ideális mértékű ismertség?

Szerintem nem, mert a hírnév mindenképpen egy abszurd dolog. Vannak, akik jól tudják kezelni, de sosem normális. Azt hiszem, nekem is sikerült megtalálnom az egyensúlyt, és egy idő után már tudtam élvezni. Mondjuk, én sosem voltam igazán híres. Úgy értem, hogy Kim Basinger-szinten híres. Jaj, nem is őt akartam mondani, hanem Kim Kardashiant. Például ő annyira híres, hogy egy pillanatra sem szállnak le róla a paparazzik. El sem tudom képzelni, hogy lehet úgy élni. De ő megoldja. Nekem nem voltak ilyen problémáim, sosem érdekeltem olyan sok embert.

Legközelebb a Némó nyomában folytatásában kölcsönzi a hangját az egyik figurának. Korábban sosem dolgozott animációs filmben. Élvezi ezt a munkát?

A Pixarnak dolgozom, és ők nagyon máshogy működnek, mint a többiek. Csináltam már pár szinkront, és az nehéz, mert mindent pontosan kell időzíteni. Adottak a keretek, nagyon profinak kell lenni. De a Pixarnál az improvizációk alapján alkotják meg a figurákat. Van szövegkönyv, de hagyják, hogy eltérj tőle. Filmezik a szádat, miközben beszélsz, és az animált figura szája majd úgy fog mozogni, mint a tiéd. Ezért majd el fogod hinni a moziban, hogy az az animált hal tényleg én vagyok. Az egész iszonyatosan érdekes. Pár hónap múlva megyek be újra, hogy felvegyünk részeket, mert ez a folyamat évekig tart. Nekem ez döbbenetes volt.

Diane KeatonForrás: AFP

Ön szerint a színészeknek sosem kéne nyugdíjba menniük?

Én a magam részéről sosem szeretnék nyugdíjba menni. Imádom a munkámat, úgyhogy nem látom értelmét abbahagyni. Ez az én választásom, és remélem, életem végéig lehetőségem lesz dolgozni. És azt látom, hogy a kortársaim nagy része is hasonlóan gondolkodik. Ennek talán ahhoz is köze van, hogy a mi generációnkba azt nevelték bele: dolgozni kell. Ha valakinek játék a munkája, mint ahogy nekem az, akkor tényleg semmi oka abbahagyni.

Mi a legjobb az öregedésben?

A legjobb benne, hogy még életben vagyok. Ennek marhára örülök.