Vágólapra másolva!
Moziba szeretne menni a hétvégén, de fogalma sincs, mire üljön be? Segítünk a választásban! Egy hatvanas nő megmutatja, hogy sohasem késő begyújtani a bulirakétákat, egy új-zélandi vámpírkommuna pedig elhozta a hónap vígjátékát. 
Vágólapra másolva!

Hétköznapi vámpírok

Egyre többen vagyunk úgy, hogy már csak unottan legyintünk erre az egész vámpíros témára. Erre az elbűvölő humorú és roppantmód eredeti áldokumentarista horrorkomédiára azonban nem szabad legyinteni! Azzal csavar egyet az ismert alaphelyzeten, hogy egy házimunkán összevitatkozó, bohókás lakóközösségként ábrázolja a főszereplő vámpírokat, akiken kifognak a modern lét vívmányai. Ha nem szívnának vért, simán lógnék ezzel az ügyefogyott alakokból álló, bulikényszeres társasággal, akik minden este nagy reményekkel indulnak neki az éjszakának.

- - -

Party Girl

Ez a szívmelengető film egy szakmájából kiöregedett sztriptíztáncosnő útkereséséről szól. A Party Girl egy hatvan feletti nőt mutat be, aki még mindig bulizik és pasizik, és az ő rendkívüli alakján keresztül mesél a nőiségről, az öregedésről, az anyaságról, a szabadságról. Angélique Litzenburger varázslatos jelenség, akiről nagyon jól tette a fia, hogy filmet forgatott.

- - -

Gemma Bovery

Modern feldolgozásban láthatjuk viszont a Bovaryné című híres francia regényt. A Gemma Bovery egyáltalán nem olyan súlyos, mint a forrásmű, inkább egy franci tájban és a kenyérdagasztásban elmerülő bájos stílusgyakorlat, amely álomszerepet kínál az egykori Bond-lánynak. Gemma Arteton húzhat kockás inget és sáros gumicsizmát, lóghat a haja össze-vissza, nehéz tompítani az elsöprő vonzerejét.

- - -

Drágán add az életed! (Die Hard)

A Drágán add az életed jelentősségét mi sem jelzi jobban, minthogy a film akkoriban újszerűnek számító szakadt, sérülékeny, gúnyolódó hőstípusa mára egy bevett klisévé változott, annyian utánozták John McTiernan akcióklasszikusát. Most visszatérhetünk az ősforráshoz, és nagyvásznon nézhetjük a mezitlábas John McClane-t, ahogy nagyokat sóhajtozva és szenvedve kifüstöli a túszejtőket a Nakatomi Plázából. Megunhatatlan film, és biztos sokan vannak olyanok, akiknek anno kimaradt a moziban, és csak a tévében nézték rongyosra.

- - -

Halálos iramban 7 (Furious 7)

Hiába tart már a hetedik részénél a sorozat, még mindig kicsattan az erőről, így még azokat is el tudja szórakoztatni a legújabb rész, akik egyébként irtózatos nagy butaságnak tartják a Halálos iramban-filmeket. Háromszor pörögnek fel úgy igazán a gumiabroncsok, és ebből a három akciójelenetből kettő tényleg olyan, hogy az őrület egy új szintjét mutatja meg. A végén pedig olyat érezhetnek a nézők, amit sosem vártak volna egy Halálos iramban-filmtől: lehet meg fognak hatódni a Paul Walkert búcsúztató képsoroktól.

- - -

Balaton Method

Végre megérkezett a mozikba a csodás Itt vagyok rendezőjének (Szimler Bálint) következő nagy vállalkozása, az imázsfilmet a videoklipek világával ötvöző Balaton Method. Nekem eddig kimaradt, de zenei kérdésekben mindig adok a kifinomult ízléssel megáldott, két lábon járó zenei lexikonként működő Görföl Dorina szavára, és ő azt mondta nekem, hogy ezt a filmet látni kell.

Szerinte három okból is érdemes elbaktatni a Balaton Method-ra:

  • Annyira szépen van fényképezve és világítva, hogy még azok a zenekarok is lekötöttek benne, amiket amúgy nem szeretek.
  • Még a Balaton kevésbé szerethető részeit is felruházza valamiféle hipszter romantikával, így a randa valóságot nagyon menő retróvá alakítja át.
  • Ez tulajdonképpen nem is film, hanem egy hosszú klip, tele nagyon jó zenékkel. Mintha egy nem létező, a klipeket és az átvezető részeket hibátlanul válogató magyar zenecsatornát néztem volna.

- - -

Samba

Olivier Nakache és Eric Toledano előző filmje, az Életrevalók hatalmas siker volt a világ számos országában, és nálunk is nagy közönségkedvenccé vált. Most itt van tőlük a Samba, amely ismét a dráma és a vígjáték határán egyensúlyozik, és ismét a hibátlan alakítást nyújtó Omar Sy az egyik főszereplő. A partnere ezúttal Charlotte Gainsbourg, és két, egymással szimpatizáló, ugyanakkor zárkózott embert játszanak. Nincs nyomasztás vagy ostoba komédiázás, helyette ügyesen keveri a hangulatokat a kiutasítással fenyegetett bevándorló és az ügyét elvállaló önkéntes kapcsolatáról szóló Samba.

- - -

Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről (En duva satt på en gren och funderade på tillvaron)

Ez a svéd, abszurd fekete komédia semmi máshoz nem fogható élménnyel szolgál, és ezt már a szövevényes, andalító hangzású címével is elárulja. Roy Andersson legismertebb filmje a Dalok a második emeletről, és a legújabb, galambos művét is ugyanabban a stílusban forgatta le: kizárólag műteremben, tompa színekkel és kameramozgás nélkül. Nincs semmi hirtelen dolog, ami kizökkentene minket az emberi lét feletti töprengésből, illetve a rendező fanyar, szarkasztikus humorának az élvezetéből. A filmet Pálos Gergő magyar operatőr vette fel.

- - -

Az új barátnő (Une nouvelle amie)

Francois Ozon visszatérő vendég a magyar mozikban, utoljára egy csodaszép diáklányról forgatott érzéki drámát (Fiatal és gyönyörű), akit senki nem kényszerített rá, mégis luxusprostinak állt. Most egy hitchcocki hatásokat is magán viselő pszichológiai thrillert rendezett, melyben az emberi identitások törékenységével és a nemi szerepek átjárhatóságával játszik el. A gyászoló apáról (Romain Duris) kiderül, hogy szeret nőnek öltözni. Az őt meglátogató családi barát (Anaïs Demoustier) először perverznek nevezi, de igazából őt is izgatja a férfi rejtett énje, és egyre több időt töltenek egymással.

- - -

A tenger dala (Song of the Sea)

Felnőtteket és gyerekeket egyformán rabul ejt, a hat éven aluliakat viszont ne ültessük be rá. Ősi ír mondát dolgoz fel, és mentes az amerikai animációs filmek összes idegesítő tulajdonságától. Két különös árváról szól a mese, akiket elvisz a nagyanyjuk a nagyvárosba, de ők már első nap elhatározzák, hogy visszaszöknek a tengerhez. Útközben egyikük megtudja, hogy fókatündér, és ha nem szerzi vissza záros határidőn belül a tengeri bundáját, meghal. Ez nem cukormázas Disney-mese, itt a halál folyamatosan a szereplők közelében kísért, a képi világ ennek megfelelően sötét tónusú.

- - -

Liza, a rókatündér

Bárcsak rendszeressé válnának a remekül sikerült magyar filmek. Nem is volt olyan rég, amikor a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan-ért lehetett teljes szívből lelkesedni, most pedig itt van a Liza, a rókatündér, és a helyzet ugyanaz. Pihe-puha, retrós fantáziavilág diszkógömbbel és két forintos expresszóval, amiben már szuper érzés elmerülni, de mellette még felváltva szól a japán beat- és a finn westernzene, és a kedvesen bukdácsoló karakterek is jókedvet sugároznak belénk. Jó, hogy van nekünk egy rókatündérünk. Segítsenek Lizának megdönteni Hajnal Tímeát!

- - -

VAN VALAMI – Fiatal filmesek hete

Csütörtökön kezdődött és jövő csütörtökig tart a Fiatal filmesek hete az Örökmozgóban. Minden nap egy adott téma köré rendezve vetítenek nagy- és kisjátékfilmeket, doksikat. Szombaton a klipek veszik át az uralmat a nagykörúti moziban: hatkor kezdődik a Jégkrémbalett, amely a Bizottság együttes dalaira készült különös történetek laza füzére, negyed nyolctól Katona Klárit, Komár Lászlót és sok más korabeli énekest és együttest láthatunk a Moziklip-ben, fél kilenctől pedig már a jelen zenéje szól a Balaton Method-ban. Vasárnap punk zene fog dübörögni az Örökmozgóban, leadnak egy botrányos kísérleti punkfilmet a nyolcvanas évekből (Éhes ingovány), illetve vetítik az East Punk Memories-t és a Free Entry-t.

- - -

A Party Girl-ről és a Gemma Bovery-ről szóló rész Papp Eszter kritikája alapján készült.