Kamaszkorunk legszebb mellei - Asia Argento

2015.07.04. 00:57

Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Asia Argento maga a megtestesült vadság, aki nem csinál nagy ügyet a meztelenkedésből: először az apja, Dario Argento filmjében vált meg a ruhájától. Azt is elmondhatja magáról, hogy ő volt a legőrültebb nő Vin Diesel oldalán.

#45 - Asia Argento (Trauma, Az operaház fantomja, Könnyek anyja, Dracula 3D, Vad szépség, Amatőr bérgyilkos, Az utolsó úrnő)

Asia Argentót a legtöbb ember két helyről ismerheti. A kétezres évek elején volt egy futó kalandja az amerikai filmiparral, ő játszotta Vin Diesel partnerét a xXx című akciófilmben. Vad kisugárzása tökéletesen passzolt a technóra pörgő, adrenalinhajhász kémjátszmához, azonban a hollywoodi sztárélet nem ízlett neki, és inkább visszatért a rendezéshez, illetve európai szerzői filmekben szerepelt, mert ezekben nem kellett határt szabnia tabudöntögető önmegvalósításának.

Asia Argento bemutat a 2013. évi cannes-i filmfesztiválonForrás: AFP/Loic Venance

Az xXx óta egyszer szerepelt még nagy költségvetésú amerikai filmben: George A. Romero Holtak földje című zombihorrorjában. De ez a film már sokkal közelebb állt a sötét, sokszor megbotránkoztató ízlésvilágához, és azokhoz a vérbő zsánerekhez, amelyeket a rendező apja miatt már gyerekként magába szívott.

Az olasz horrorok és giallók rajongóinak nem az xXx ugrik be először, ha meglátnak egy képet Asiáról, hanem a Dario Argentóval közösen elkövetett alkotások, amelyekben az apja kamerája előtt dobta le a ruháit, és került erotikus vagy éppen szörnyűséges helyzetekbe. A Stendhal szindrómá-ban egy sorozatgyilkos rabolja el és erőszakolja meg az Asia által játszott nyomozót. Bizarr egy apa-lány kapcsolat az övék.

Dario Argento és Asia Argento a Dracula 3D idejénForrás: AFP/Tiziana Fabi

Gyerekként nem esti mesékkel altatta el a lányát Dario, hanem az éppen aktuális projektjeinek a forgatókönyvét olvasta fel. Ötéves volt, mikor az apja leültette a Szörnyszülöttek című, harmincas évekbeli horror elé. Osztálytársai nem merték meglátogatni, mert komolyan azt hitték, hogy levágott fejekkel és holtestekkel lesz tele Argentóék háza. Érdekes módon a gyerek Asiának nem voltak rémálmai apjai filmjeitől, mivel nem osztozik az öreg félelmeiben. Amikor először látta a Mélyvörös-t, akkor is az jutott róla eszébe, hogy milyen gyönyörű benne az édesanyja, Daria Nicolodi.

"Kilencéves koromban megszűnt apaként létezni, helyette ő lett a rendező." Asia egy másik interjúban elmondta, hogy azért kezdett el színészkedni, hogy felkeltse a gyakran távol levő apja figyelmét. Ez tizenhat évesen sikerült neki, akkor kapta meg az első főszerepét Dariótól.

Szerencsétlenségére Dario Argento fénykora a hetvenes és nyolcvanas évekre esett, akkor születtek meg az életmű olyan csúcspontjai, mint a Mélyvörös, a Suspiria vagy a Tenebre. Asia Argento egyre csökkenő színvonalú családi vállalkozásokhoz adta a nevét a kilencvenes években, illetve az új évezred első évtizedében. Az 1993-as Traumá-ban tűnt fel először főszereplőként, és tizenhat évesen rögtön félmeztelenül mutatkozott a kamera előtt.

Az operához mindig is vonzódó Dario Argento a saját ízlése szerint alakította át Az operaház fantomjá-t: az 1998-ös, nagyrészt Magyarországon forgatott feldolgozásban lefekszik egymással a fantom és Christine, és később nemi erőszakra is sor kerül. Ez a rendező első teljesen elhibázott alkotása, amely után Asia kilenc évig nem dolgozott az apjával. Miután Asia visszautasította a soron következő főszerepet, Dario annyira megharagudott rá, hogy két éven át nem beszélt vele.

Asia visszatérése az apja kamerája elé akár fantasztikusan is elsülhetett volna, ugyanis a 2007-es Könnyek anyja, a Suspiriá-val megkezdett trilógia évtizedeken át várt lezárása volt. A rajongók abban reménykedhettek, hogy az ideális alapanyag miatt a mester ismét régi formáját mutatja, ám keservesen csalódniuk kellett. Asia egy zuhanyzós jelenettel pipálta ki a tőle kötelezően elvárt pucérkodást, majd átadta a lehetőséget a gonosz boszorkányt játszó Moran Atiasnak.

Dario karrierjének eddigi mélypontja a 2012-ben készült Dracula 3D, amihez sajnos a lánya is asszisztált. Ezzel a filmmel Asia is belépett a vérszívó gróf áldozatainak hosszú sorába, pajkos, mellvillantó mosdatása szomorú fordulatot vesz, amikor meglátjuk a páros sebhelyet a térdhajlatában.

Tévedés lenne azt hinni, hogy Asia szerepei többségét apjának köszönhette volna, kétszer elnyerte az olasz Oscar-díjnak tartott David di Donatello-díjat, és többek közt Abel Ferrara (New Rose Hotel), Gus Van Sant (Az utolsó napok) és Sofia Coppola (Marie Antoinette) is rendezte őt. Pucérkodásának okát így foglalta egy korai filmje kapcsán: "Amikor befekszem az ágyba, leveszem a ruhámat. Amikor szeretkezem, leveszem a ruhámat. Belezúgtam ebbe a filmbe, szóval levettem benne a ruhámat. Nem nagy ügy."

Az 1998-ban bemutatott Vad szépség volt az első olyan angol nyelvű filmje, amelyet nem az apja készített. Asia - ahogy a címből is kitűnik - testhezálló szerepet kapott, egy nyomulós, önpusztításra hajlamos tolvajnőt kellett eljátszania, aki felborítja egy éjszaka DJ-ként dolgozó tanár (Jared Harris) életét. Szexi bűnözőként olyan gyors tempót diktál a szexben, hogy a megilletődött férfi azt először nem is tudja tartani, de aztán a Portishead zenéje átsegíti őket a kezdeti gondokon.

Az amatőr bérgyilkos (2007) című filmben két férfivel is kavar. Michael Madsennel való viszonya az érdekesebb, ugyanis közös szadomazo jeleneteik lepipálják A szürke ötven árnyalatá-t. Asia egy övvel fojtogatja Madsent, és közben a férfi nadrágjában turkál. Ebben a filmben is több alkalommal megcsodálhatjuk a színésznő angyalt ábrázoló tetoválását, ami a köldöke alatt kezdődik el.

Talán Az utolsó úrnő című kosztümös dráma a legszemléletesebb példa arra, hogy a színésznőt mennyire nem zavarja a meztelenkedés. Hosszú perceken át láthatjuk ruha nélkül, és ráadásul ezeknek a hosszú perceknek a nagy részét szenvedélyes szexszel tölti ki a tábortűz mellett vagy egy kastély kényelmes ágyában. Asia itt is a vágy ellenállhatatlan tárgyát alakítja: a férfi főszereplő hiába házasodott már meg, amikor ismét megjelenik az életében a régi szeretője, kisvártatva a viszonyukat is újrakezdik.

Asia Argento a színészet mellett több más módon felhívta magára a világ figyelmét: novellákat és verseket írt, regénye és szólóalbuma jelent meg, a magyar mozik pedig jelenleg is játsszák a Lány macskával című rendezését. Dario kézjegyeit viszont ne keressük benne: "Én is szeretem a vörös színt, de összesen ennyiben hatott rám apám művészete. Szeretem a filmjeit, főleg azokat, melyek a hetvenes és nyolcvanas években készültek" - de Asia ezzel együtt sem rendezne horrorokat. 

A Lány macskával egy művészcsaládból származó, kilencéves kislány mágikus gyerekkorát festi meg, akit az önmagukkal foglalkozó szülei elhanyagolnak. Nagyon is személyes, a saját életére rímelő téma ez Asia számára, és mindezt az előző két nézőpróbáló rendezéséhez képest sokkal lágyabb és kellemesebb stílusban bontotta ki.

"Nem tudom, hogy a felnőtté válás a jó kifejezés-e erre, de az biztos, hogy megváltoztam" - felelte a stílusváltás okát firtató kérdésre. Egy másik interjúban pedig már arról mesél, hogy a következő rendezése még a Lány macskával című filmjénél is közönségbarátabb alkotás lesz. Ki tudja, lehet, hogy a fentebb látható részletek már egy lezárt, de meg nem tagadott múlt részei, Asia pedig átlépett életének egy nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb korszakába.

Asia Argento a 2012-es cannes-i filmfesztiválonForrás: AFP/Valery Hache

Cikksorozatunk korábbi részei:

#44 - Osvárt Andrea
#43 - Drew Barrymore
#42 - Gabrielle Anwar
#41 - Alexandra Daddario
#40 - Charlize Theron
#39 - Gemma Arterton
#38 - Nicole Kidman
#37 - Kim Cattrall
#36 - Amy Smart
#35 - Rosario Dawson
#34 - Jamie Lee Curtis
#33 - Anne Hathaway
#32 - Emmanuelle Seigner
#31 - Anna Falchi
#30 - Amber Heard
#29 - Amber Smith
#28 - Elizabeth Hurley
#27 - Valeria Golino
#26 - Demi Moore
#25 - Angelina Jolie
#24 - Mathilda May
#23 - Mädchen Amick
#22 - Penélope Cruz
#21 - Erika Eleniak
#20 - Paz Vega
#19 - Natasha Henstridge
#18 - Kim Basinger
#17 - Madonna
#16 - Sherilyn Fenn
#15 - Irene Jacob
#14 - Patricia Arquette
#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates