Úgy fest, tényleg megvan az év legjobb sci-fije

Érkezés
Vágólapra másolva!
Szerda óta zajlik még csak a velencei fesztivál, de már két filmet is remekműnek kiáltottak ki a kritikusok. A táncra perdülő Emma Stone és Ryan Glosling után most az űrlényekkel társalgó Amy Adams érdemelte ki a rajongást. Az Érkezés egy nagyszabású, filozofikus sci-fi, amelyben nem rombolnak le városokat, ehelyett a földönkívüliek céljait kutató nyelvészre koncentrál. Tényleg megváltoztathatja a nyelv a valóság érzékelését? Két hónap múlva erről fogunk elmélkedni átszellemült arccal. A kritikák alapján Denis Villeneuve elkészítette az év sci-fijét, és ez még csak bemelegítés volt, hiszen jövőre a Szárnyas fejvadász 2-vel jön. 
Vágólapra másolva!

Amióta láttuk az első előzetesét a földönkívüliekkel való első kapcsolatteremtésről szóló Érkezés-nek (Arrival), abban reménykedünk, hogy a sci-fi műfaj újabb remekművét hozta össze Denis Villeneuve rendező. Csütörtök reggel tartották meg a film első nyilvános vetítését a velencei fesztiválon, mi pedig sokáig türelmetlenül vártuk a kritikák megérkezését.

Ilyenkor mindig nagy verseny van az online lapok között, ki jelenteti meg előbb a recenzióját, az Érkezés-ről szólókat mégsem siették el. Elolvasva őket, világos vált, miért: ez egy filozofikus, az élet nagy kérdéseit boncolgató film, amely egyszerre dolgoztatja meg az agyat és a szívet, emiatt megérdemli, hogy kellő időt szánjanak a kritika megírására. A jobban sikerült kritikákat, elsősorban a The Playlist mélyenszántó cikkét, a filmtől függetlenül is élvezet volt olvasni.

Amy Adams az Érkezés című filmben Forrás: InterCom

Több velencei tudósító is kiemelte, hogy hiába szállnak le földönkívüliek ebben a sci-fi-ben is, az Érkezés valójában ellentéte A függetlenség napjá-nak. „Üdítő érzés egy olyan kapcsolatba lépésről szóló sci-fit nézni, amiben nem pusztítanak el városokat, nem dőlnek romba ikonikus épületek” – írta a The Hollywood Reporter. Ehelyett Spielberg Harmadik típusú találkozásá-t és a Jodie Foster főszereplésével készült Kapcsolat-ot említették meg előképként, és többen hozzáfűzték, hogy jobban sikerült a „sokkal nehézkesebb és kevésbé emberi” Csillagok között-nél.

Míg A függetlenség napja és társai grandiózus pusztítással próbál nyomot hagyni a közönségben, addig az Érkezés miatt milliók fognak megismerkedni a Sapir–Whorf-elmélettel, amely szerint a nyelv meghatározza a valóság érzékelését. Megfoghatatlannak tűnik, de a francia anyanyelvű, québeci születésű Villeneuve a saját példáján keresztül magyarázta el, mit is jelent a gyakorlatban ez az elmélet.

Franciául bőbeszédűbb, pontosabban és világosabban tudja magát kifejezni. Ha angolul beszél, rövidebbre fogja a mondandóját, és ügyetlenebbül fogalmaz. Végeredményben más személyiségként képzelik Villeneuve-ot azok, akik franciául, és azok, akik angolul kommunikálnak vele.

Amy Adams az érkezés című filmben Forrás: InterCom

„Amy Adams nagy érzelmi mélységeket megjáró alakítása tartja össze a filmet. Ez egy felnőtteknek szóló sci-fi, amely képes végig félelemben és feszültségben tartani a nézőt, emellett pedig a szeretet és a veszteség húrjait is hatásosan pendíti meg” – dicsérte a The Hollywood Reporter.

„Denis Villeneuve sci-fije álomszerű, vakmerő, különc szerzet” – kezdte kritikáját a The Guardiannek író és szintén elragadtatott Peter Bradshaw. „Az abszurditás határáig merészkedik, ahogy az egy ilyen filmtől elvárható, de nem esik bele, és tartalmaz egy M. Night Shyamalan (Hatodik érzék, Jelek) korai műveinek csavarjaihoz mérhető fordulatot, amellyel ügyesen oldják meg az idegenek látogatásáról szóló filmek törvényszerűen jelentkező narratív problémáját.”

Jeremy Renner az Érkezés című filmben Forrás: InterCom

„Maradjunk most annyiban, hogy a film által felkínált szellemi táplálék Michelin-csillagot ér. Egy már alapból is gyönyörű és provokatív allegóriát fordít át olyan típusú sci-fi-történetté, amelytől akár a néző világképe is megváltozhat” – írta a Telegraph.

A kritikák legmókásabb része, amikor az egyes írók megpróbálják leírni, hogyan is néznek ki az Érkezés űrlényei. Mindez a Telegraph szerzőjének sikerült a legplasztikusabban: „hátborzongató, lovecrafti rák-elefántok a boszorkányok ujjaihoz hasonlatos lábakkal”.

Engem a Playlist kritikája győzött meg teljesen arról, hogy nyugodtan várhatok egy mesterművet, még így sem fogok csalódni, amikor majd két hónap múlva Magyarországra is eljut az Érkezés. Ez egy nagyszerű sci-fi, amely „lebontja a művészetek és a tudomány közé a nyugati kultúra által emelt válaszfalat. Túllép ezen a leegyszerűsítő bináris szembeállításon, egy olyan világba, ahol költészet van a matematikában, és fizika a filozófiában”.

„Nagyszabású és sokat kockáztató film, amely felugrik a kifeszített vassodronyra, és nem foglalkozik azzal, hogy van-e alatta biztonsági háló, vagy nem” – írta a Guardian. Az ennyire egyedi és ambiciózus filmek nem tetszhetnek mindenkinek, a Variety kritikusának sok volt már a sci-fi záró harmada, zavarosnak találta a közvetíteni kínált mondanivalót.

Denis Villeneuve az Érkezés forgatásán Forrás: InterCom

Denis Villeneuve jelenleg Magyarországon forgatja a Szárnyas fejvadász 2-t, aminek annyira szigorú a munkarendje, hogy a rendező nem tudott elutazni Velencébe az Érkezés csütörtök esti díszbemutatójára (jövő hétfőn viszont átugrik majd interjúkat adni), ahogy Ryan Gosling sem volt ott egy nappal korábban a Kaliforniai álom világpremierjén.

Ridley Scott kultikus sci-fijének a folytatását sokan aggodalommal várják, félnek attól, hogy a második rész csalódás lesz az előzményhez képest. A The Hollywood Reporter szerint megnyugodhatnak a Szárnyas fejvadász rajongói, az Érkezés-ben tanúsított „kifinomultság, intelligencia és vizuális stílus” alapján Villeneuve kiváló választás volt a feladatra.

A Szárnyas fejvadász 2-höz készült látványterv Forrás: Victor Martinez

Az Érkezés-t november 11-én mutatják be a magyar mozik, ezzel egy időben magyar nyelven is kiadják Ted Chiangnak a film alapjául szolgáló novelláját. Az Agave kiadó gondozásában megjelenő novellás kötetet Érkezés címen kell majd keresni.